Bukefalos 28 år!

Skritta upp ryggmusklerna

vinkelina

Trådstartare
Efter en jobbig vinter och vår är heppan äntligen igång som vanligt. Vi har börjat vara tillbaka både kondition och muskelmässigt där vi var förra sommaren innan allt elände började

dock är jag inte alls nöjd med ryggmusklerna, eller avsaknaden av dem. Så nu kan jag börja lägga fokus på dem.

Har läst här att skritta mycket skall ge fina muskler och gärna lite offroad. Blev därför jätteglad idag när jag testade en ny stig bakom stallet som verkligen var över stock och sten. Vi traskade runt på den i kanske 15 min idag men gissar att jag kanske kan få ihop en 30 med lite god tur, har som sagt ingen aning om hur den går, den delade sig på flera ställen för att sedan gå ihop igen så man kan rida "runt" i olika längder.

planerar att rida denna rutt kanske 5 dagar i veckan i två veckors tid nu till att börja med och sedan minska det till 2-3 dagar/vecka. Hur långt bör jag rida, tror ni att 30 min dag räcker? detta är ett mycket begränsat område mitt inne i ett bostadsområde så kan ej rida så långt, är uppstallad mitt i stan
 
Sv: Skritta upp ryggmusklerna

Vad är historien på din häst ? Det är relevant . Likaså hur du rider i övrigt resten av tiden .
 
Sv: Skritta upp ryggmusklerna

Jag skulle snarare börja med 2 dagar i veckan max 30 min per gång om hästen är ovan.
 
Sv: Skritta upp ryggmusklerna

började förra hösten med rygg och sadelproblem, har nu visat sig att hon inte längre tål att bli kall om ryggen. Blev bra till november (ryggproblemen varade sept-nov ca) och under denna period jobbades hon mycket lätt barbacka skritt och promenad för hand. Tappade en del muskler tyvärr. I november fick vid klartecken att jobba fullt ut, höll i två veckor sedan vrickade hon bakbenet som tog 6 veckors totalvila (lite skritt för hand) och har sedan februari börjat bygga upp henne tillbaka.

Nu anser jag henne fullt ridbar igen men saknar som sagt viss muskulatur över rygg och vill jobba upp dem. Rids i dagsläge ca 1 timme om dagen med dressyrpass och terräng, oftast båda två varje dag, 30 min terräng, 30 på ridplan. Lite hopp, men det håller ej mina knän för så....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 184
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 736
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp