skrittmaskin

B

**BORTTAGEN**

Vad tycker ni där ute i vårt av långa land om skrittmaskiner :confused: De används mer & mer bla av travtränare.Jag tyckerinte om att allting ska mekaniseras.Jag tror att det kan lätt missbrukas tex idag har vi inte tid att träna den hästen ,den kan gå i skrittmaskinen,rätta mig om jag har fel.Det finns säkert nån som har erfarenhet av skrittmaskiner, tyck till :p
 
Jag kan hålla med om att skrittmaskinen är ett onödigt ont, samtidigt kan jag förstå tränare som använder maskinen, personal kostar och om man inte tillhör eliten (ja även då) så har man små marginaler att röra sig med. Hästen behöver ju skritta av sig efter ett hårt snabbjobb tex.

Har ju inte förmågan att läsa hästars tankar, men kan tänka att hästen föredrar skrittmaskin 30 min istället för ridskola 30 min? ..inget försvar för maskinen, men jag tror knappast hästen lider utav den..

Om hästen går där eller om man själv jobbar på bandet?, vad är skillnaden?

mvh jonte
 
har läst många hästkommunikatörers böcker och de har aldrig hört talas om en häst som gillar skrittmaskiner, varför blir de sönderslagna hela tiden tror ni?

min mening är att sådana ska bort för hästarnas skull, tränarna kan gå där 30 minuter istället, så givande.

/jenny s
 
...man kan ju fråga sig varför hagarna blir söndersparkade , eller rent av boxarna?????
har du läst hästkommunikatörernas böcker så är det mycket mer an skrittmaskiner hästarna inte tycker om...t ex ungar som sliter o drar i dom...aldrig låter dom vara ifred osv osv
....har du aldrig sett en häst spränga en hage...så har du inte varit med om mycket....men vi kan bäl släppa ut alla hästarna i det fria så kanske dom blir nöjda med tillvaron :mad:
det är mycket som skall bort för hästarnas skull...t ex människan om man nu skall hårddra
...ta reda på lite och framförallt väx upp innan du kommer med dina "intelligenta" inlägg...
 
varför blir du så upprörd.
Är det inte bättre att skritta av hästen själv utanför banan än att sätta dem i en volt i 30 minuter, du tycker säkert inte att det ser så givande ut att träna dressyr på volt i 30 minuter, men att se en stackars häst gå runt runt utan att kunna stanna o klia sig eller se något annat än tre stallväggar (oftast) så är det på jägers iallafall.
Varför ta bort allt dåligt på en gång när du vet att det är omöjligt? börja med något, och jag tycker att skrittmaskiner är värst. hjärndödare.
och återigen, hur länge ska mitt tålamod hålla när ni travfanatiker eller vad ni kallas bara tror att jag vill klaga på travfolket hela tiden? väx upp och att jag skulle skriva ointelligent??? vad är det för tråkig inställning till livet, mrs besserwisser och rullator racer?
hur vore det om jag skulle göra påhopp på alla som inte tyckte som jag? det blir inget kul.
Läs lite själv om hur det kan vara att gå i skrittmaskin.
Mina hästar behöver förresten inte spränga staketen, varför skulle man inte ha varit med om mycket bara för att man inte sett hästar spränga staket?
har du varit med om att hjälpa griskultingar till världen, eller lärt en katt att sitta fint, eller köpt en röd soffa? kanske, eller kanske inte, slutsatsen blir ändå inte att du är bättre än mig.
 
ingen har sagt att jag är bättreän dig...ta de bara lugnt..
MEN har du skrittat en häst bakom vagn i 3 mån???? isåfall så borde du veta att det är förenat med livsfara
att ställa ner en tävlingshäst pga senskada t ex, så har man en ganska laddad individ...eller värre..en fraktur som stått i box i 4 mån och skall börja skrittas...men du som har hållit på i ÖVER 1 ÅR klara säkert det galant..
allt är inte fråga om att ha kul...jag tycker inte att det är kul att betala skatt, jopbba varje dag..laga mat o handla, städa tvätta osv osv....men jag tycker att det är praktoiskt att ha en skrittmaskin då jag enbart jobbar med konvalecenter...hästarna KAN klia sig, dom KAN bralla, man behöver ju inte ha ställt in den på turbofart heller...jag anpassar hasti´gheten efter vad det är för häst/hästar som går i den ...och dom går lösa...och byter varv
jag tror att om dom tyckte att den var så hemsk så skulle dom inte vilja gå in i den....jag tror att dom skulle tycka att det var lika tråkigt att gå 2 varv runt banan varje dag i 2-3 mån---som sagt ALLT är inte såå himla kul
...å du...det där med rullator racer ...den var bra ;)

och ang staketen , så har jag fått laga MÅNGA hagar i mitt liv...och inte har jag tråkiga hagar...bara det att livet utanför hagarna kanske lockar mer ibland...tex lösaktiga märrar som skall till hingsten....
 
Har ingen walker, har aldrig använt nån men alltid önskat mig en!
Är det så att man pga tidsbrist inte hinner med nån häst så ser jag inget fel i att sätta den i en walker 30 min istället för att den inte ska göra nåt.
Med sveriges arbetsgivaravgifter finns det väl inga vanliga proffstränare som har råd att låta personalen gå ut och skritta hästarna i skogen nån timme om dan, utöver vanliga träningen, undantaget elithästarna, då sparas inga kronor.
Och att leda en galoppör som står på stall dygnet runt är nog ingen bra ide, där fyller walkern också sin funktion som hjälpmedel för konvalesens-hästar.
Och att använda den till att skritta av efter lopp är ju också helt perfekt, som det är nu är det många travhästar som joggas rakt in i stallet, duschas och sen blir stående i boxen till nästa dag. De skulle nog må bra av att skritta sig torra i walkern istället.
 
Suck, som i alla andra miljoner inlägg så drar vi alla över en kam!!
Jag skulle vilja ha en skrittmaskin (tänk om man vore miljonär... :): )!
Gud va bra att veta att hästan verkligen var uppvärmd innan man började köra. Tror också att att alla hästar skulle ha mindre skador om de skrittades mer. Eller om man inte hinner köra en dag, så kunde hon gå i maskinen en timme. Visst rör hon sig i hagen, hennes är enorm, men inte skrittar hon en timme i sträck? Och det ger inte lika mycket om man rör sig fem minuter, vilar fem minuter o.s.v.
Håller med om att hästar som få gå i skrittmaskin istället för i hage nog inte är så glada, men så är det väl inte överallt heller!? Bara för att man har sett det på ett par ställen??
Och är det inte bättre att de får gå i skrittmaskin istället för att stå i boxen? Det är nämligen oftast detta alternativ som finns på dessa "extrema" ställen!
 
hrmm. jag har skrittat en häst framför vagn i över tre månader då min gamla pålla hade en sen skada
hihi*

det finns alltid extrema fall exempelvis frakturer. men hur många fraktur hästar står på jägers??? ingen! och hur många skrittmaskiner finns det? många.
om man kunde skritta fram själv skulle man ha en gladare häst och en lugnare kusk som kunde köra med hästen, inte åt ägaren. men givetvis finns det ingen tid eller några pengar åt sådant, bättre att investera i en skrittmaskin..

När man snackar om att allt inte är kul tycker jag det verkar vara en tråkig inställning till hästar, givetvis ska hästen ha kul när den är hos en. målet för alla hästägare är en glad och lycklig häst, eller?
Inte sitter jag o tragglar skänkelvikning hela ridturen, hur kul är det? Och vem tror att hästarna tycker det är kul att springa intervallträning 10 varv varje dag? pigga för att de får röra sig såklart. inte för att det är kul.
tror jag såklart.
av alla människor jag mött har jag aldrig fått höra att jag har en konstig inställning till hästar, har alltid fått höra att fler borde vara som jag. konstigt.

Här på bukefalos tror jag inte att de jag vill "åt" finns, de är ute o har intervallträning :-)
Både martha och humelibumlan har en sund inställning vad jag vet/läst.
 
Om skrittmaskiner missbrukar lär detta bero på att individen använder den fel. rätt använd tycker jag skrittmaskinen gör otrolig nytta. T ex som någon sade om man har laddad konvalicent, eller avskrittning/framskrittning.

Att ha en häst att skritta av är väl en sak, men det finns tränare som har fler än en ..... :D
 
Gå i skrittmaskin i en timme :eek:
Är inte det länge?

Undrar bara, har aldrig använt en själv.
 
andvänder själv skrittm. När j>gahinte hinner skrigtta dem så mkt. :bump: fungerar jättebra, har testat en med vatten i osså
 
hej martha.
gammalt inlägg detta men ville bara säga att efter ytterligare ett år i travbranschen så har jag inte ändrat uppfattning.
jag har mycket mera förståelse för skrittmaskinen, och jag har oxå sett fler bättre modeller.
protrainern är sämst hittils..

jobbar nu lite hos fd tränaren b Johansson i ume. de har byggt en egen skrittmaskin, bäst hittills.
den har fyra "boxar" är jättestor, stor som en stor ridhusvolt, hästarna går lösa, hinner pilla lite i jorden o se sig omkring innan bakboxväggen kommer osv, den vänder var 10 minut lugnt o stilla, och den är i en stimulerande miljö bredvid de andra haghästarna samt vid ett buskage.
jag tycker inte om att de går där men bättre än hage 10 *10 meter eller stall.
av alla tränare jag sett o varit hos är b johanssons träning klart bäst. Skritt minst 20 minuter varje dag framför vagn, före o efter, de galopptränas ibland ridna och de går aldrig samma tur varje dag. 6 hästar i träning. nu senast super zeb! vinnare dd umåker.
att inte fler tar efter.
men som sagts, det är nog max vad man kan ha, 6 hästar, om man ska ut med varje häst minst 1 timme om dagen.
jenny
 
protrainer, är inte det en tryckvagn?????
min(Pro)walker är ju lika den du beskriver fast inte så stor, hastigheten bestämmer man ju själv, och hur länge den går innan den byter varv kan du ju oxå bestämma själv...allt är ju datoriserat...för jag antar du menar prowalkern....skillnaden är ju minimal......
 
jo så e det kanske..anledningen till att jag skrev prowalkern är att jag beskrev den typen som andra tränare jag har varit hos haft, galvat o instängt där hästarna går i grimskaft. så sa tjejen där att det kunde varit en prowalker..
ska kolla på deras hemsida nu om den funkar, funkade inte innan.
 
Nej, isåfall är dom nog väldigt gamla...mina går lösa i fack, hastighet och tid innan dom vänder kan jag ställa in själv.....jag kan ställa så dom skrittar i 5 minuter och joggar i 3 minuter, sen vänder den och samma upprepas igen
jag kan ställa ända upp till 20 minuters intervaller om jag vill(eller längre, vet inte för jag har alltid kortare intervaller)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 591
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 541
Senast: MML
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp