*Skriva av mig* Sadelsäljare/skojjare.

Sammet

Trådstartare
Jag har hjälpt mig kompis som köpt en sadel via en auktionssite på nätet.

Hon bjöd på en sadel för över 2 månader sedan och vann.
Säljaren skrev i annonsen att stigbyglar, stigläder och sadelgjord skulle ingå.

Sadeln samt frakten för den betalades, och köparen (min kompis) väntade... och väntade och väntade.

Först påstog säljaren att hon skrivit fel adress och att sadeln kommit tillbaka till henne, men att detta givetvis skulle åtgärdas och att sadeln skulla skickas snarast igen.

Sedan försvann säljaren. Svarade inte på mail och gick inte att nå på något sätt.


Till slut fick en annan person tag på säljaren via namnuppgifter och sa att hon skulle skicka sadeln omgående. Säljaren skyllde på att hon flyttat och att den nu skulle skickas direkt.



Och inget hände. Säljaren försvann... igen.
Vi hade namnet på den som ägde kontonummret som pengarna betalades in på.
Jag lovade min kompis att hjälpa henne.

Så med lite dektetivarbete hittade jag kontoägaren som visade sig vara säljarens, numera FD, pojkvän.
Jag pratade med denna och han verkade vettig. Trevlig och förstog dillemmat.


Jag förklarade att om inte sadeln eller pengarna var skickade inom 1 vecka så skulle vi polisanmäla ärendet.
Killen lovade att vidareförmedla informationen eftersom säljaren inte hade någon telefon. Hennes förra mobiltelefon hade varit hans och den var nu avstängd efter att de gjort slut.

Han säger även att säljaren ångrat sig med sadeln eftersom denna nu kommit på att hon ville använda den. Ok sa vi, men då får hon skicka pengar.


Jag fick säljarens egentliga mailadress och mailade dit.
Förklarade att hon hade x antal dagar på sig att A) höra av sig via mail eller telefon, B) skicka sadeln eller C) sätta in pengarna på ett kontonummer (köparens).


Jag får ett svar via mailen där hon säger att hon ska skicka sadeln.
Säljaren skriver att sadeln är packad och skickas nästa dag.

Lite mer än en vecka går.
Jag mailar säljaren och undrar vart sadeln tagit vägen, påpekar att vi vill lösa det här på bästa sätt för alla inblandade, samt ringer hennes X igen.
Denna säger att säljaren ska och hällsa på honom samma dag så han skulle informera henne.



Jag får ett mail där det står att sadeln är skickad men att säljaren glömt att kolla upp kollinummret.
Köparen nog skulle få avin snart.
Detta innebär att sadeln skickats långt efter "nästa dag" som angetts i mailet innan.



Avin kom och jag informerade säljaren samt skrev att vi förutsatte att sadeln var i gott skick samt att bommen var hel.
Jag påminnde även om att det i annonsen stått att med på köpet skulle det vara en sadelgjord, stigbyglar och stigläder för en islandssadel.


Svaret jag fick på det var:

"Den har aldrig blivit använd hos mig , köpte den på en XXX för drygt 2 år sedan för XXXkr.
Sadel plus sadelgjord följde med och jag tycker verkligen man måste ta en extra funderare om man börjar ställa orimliga krav på en sadel man köpt för 400kr att ni fick en sadelgjord till som bara är använd en gång kanske ni också ska fundera över om ni kritiserar sadeln eller priset."


Orimliga krav??? :confused:
För att vi förutsätter att sadeln är i gott skick och bommen inte trasig??? Vilket varje seriös hästägare bör försäkra sig om vid köp av begagnad sadel. (Samt alla seriösa säljare bör kontrollera om de säljer en sadel).
Bör även nämna att hon själv satte utbudspriset lågt, det går att sätta ett minimum accepterat bud, samt att vi aldrig nämnt ngt om priset.




Jag påminnde henne igen att det i annonsen stått att sadelgjord, stigbyglar och stigläder skulle ingå och bad henne att antingen skicka stigbyglar och stigläder, där hon fick stå för frakten, eller sätta in pengar på köparens konto eftersom vi inte fått hela varan.
Annars skulle en polisanmälan göras för den delen att stigbyglar och stigläder inte skickats.


Jag får tillbaka ett svar att hon sätter in 100:- på köparens konto om hon får kontonummer, vilket hon fått i mitt första mail till henne...

Låt mig citera hennes svar:

"jag är så fruktansvärt trött på er så jag sätter med glädje in 100kr för stigbyglarna.
Hit med kontonumret! "

Hon trött på oss... vad f'n tror hon att vi är på henne???




Nu kan det tyckas att jag är hård och inte kan kompromissa men efter att säljaren själv krånglat till det och gjort sig onåbar, och bevisligen försökt att smita undan att behöva varken betala igen pengar eller skicka sadel så anser jag inte att hon skall få en ny chans.
(slutsumman för sadeln med frakt låg på nästan 600:-)



Nå nu har jag skrivit av mig iallafall... *suck*
Vilka sänken det finns...
 
Senast ändrad:
Sv: *Skriva av mig* Sadelsäljare/skojjare.

Har ni anmält henne till auktionssajten? Såna säljare ska stängas av...:devil:
 
Sv: *Skriva av mig* Sadelsäljare/skojjare.

Det kommar vi att göra.
Man kan kolla upp vilken kritik som en säljare fått. Det visade sig att hon köpt en massa saker som hon aldrig betalade för och som sedan fick sättas ut på auktion igen.
Samt att hon sält ngt osm sedan personen inte fått. Dessa hade dock gjort upp i godo (jag mailade alla som gjort auktioner med henne för att få en uppfattning om vad det var för en person som jag hade att göra med).

Köparen av sadeln gav en dålig kritik där det nämndes vad som hänt.
Efter ett tag hade säljaren svarat att Ja det blev ju lite tjorv men nu var ju allt löst (vilket det inte var).

Och jag håller med dig Svea, sånna skall inte få sälja saker.
Det var en av orsakerna till att jag varit så kompromisslös. Det ska inte löna sig att lura folk.
Hade säljaren visat att hon varit villig att göra rätt för sig hade jag itne alls varit lika hård.
Hade vi inte legat på säljaren hade sadeln eller pengarna inte skickats.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 863
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 622
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Smedholt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp