skriva eget fodervärdsavtal

E

ellle

Är det lättare att skriva ett eget fodervärdsavtal eller köpa ett "färdigt avtal" och kopletera det? Vad innehåller de färdiga avtalen?
 
dom färiga avtalen är giltiga för advokat.
det är INTE ett eget skrivit avtal.
ha det i baktanke om nått skulle hända.
( om nån menar att jag har fel,så skriv gärna det,men jag har iallf erfarit att dom inte är giltiga)
 
Får jag bara fråga vad du menar med att dom "inte är giltiga"? En allmän rättsgrundsats är att vi har avtalsfrihet som huvudregel och när det gäller denna typ av avtal finns ingen tvingande lagstiftning, vilket innebär att alla avtal man skriver gäller.

Det är en helt annan sak att det kan vara svårt som lekman att få med alla detaljer och utforma avtalsklausuler som är tydliga och lätttolkade. Kom ihåg att ett avtal sällan "används" förrän det är något som är tvistigt och då har man ju redan olika uppfattning om saker och ting, förmodligen även vad man menade med klausulerna i avtalet. Avtalsskrivande är en svår konst som tar många år att lära sig och ännu fler att bemästra!

Om en advokat tycker att avtal är ogilltigt är fullständigt och totalt ointressant. När eventuell tvist uppstår om ett avtal så är det domstol som avgör. Att ett helt avtal skulle vara ogilltigt håller jag för högst osannolikt. Däremot kan oskäliga avtalsklausuler jämkas (till noll) eller lämnas utan avseende med hjälp av 36§ Avtalslagen. Det finns vissa saker som eventuellt kan göra ett helt avtal ogilltigt, så som råntvång men att detta skulle vara vid handen i ett sådant här fall förefaller ytterst osannolikt.

Mitt tips är att man i alla fall kan titta på ett färdigskrivet avtal och använda de saker man tycker är bra, lägga till det som saknas och ta bort de som är onödiga eller felaktiga för den aktuella situationen.
 
Jag skrev ett eget fodervärdsavtal, och dessa är PRECIS lika giltiga juridiskt som de färdiga. Men det gäller att man kan formulera dem rätt och kommer ihåg att få med alla saker.

Problemet med egna avtal är ofta alltför "vida" begrepp, som t ex "Fodervärden skall ringa hästägaren om hästen blir svårt skadad". Vad är svårt skadad? FV kanske har en åsikt att sålänge det inte är fara för hästens liv är den inte svårt skadad, medan hästägaren anser att allt som behöver veterinärvård är svårt skadad. Om den dylik formulering skulle gå till tvist är det ett ganska stort tolkningsutrymme. Det är bättre att skriva "FV ska kontakta hästägaren om hästen skadas eller insjuknar såpass att veterinär anlitas". Det är fortfarande en tolkningsfråga NÄR veterinär ska anlitas eller ej, men det råder ingen tvekan om när ägaren ska kontaktas. Nu var det där ett ganska ofarligt exempel men det kan bli lika fel på betydligt viktigare punkter.

Så det är SÄKRAST att använda färdiga kontrakt, men hemskrivna är lika giltiga, ett avtal är ett avtal oavsett. Men beroende på hur det skriva så kan det bli för otydligt och då får man i en tvist problem med att i t ex rätten avgöra vem som gjort rätt eller fel och då lämnas det ofta utan åtgärd.
 
som sagt skrev jag till sist i mitt meddelande
" Rätta mig om jag har fel"
jag sa aldrig att det exakt var så.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En av mina ponnyer ska följa med sin skötare till skolan det här läsåret. Han kommer komma hem på loven. Några tips på hur man skriver...
Svar
1
· Visningar
616
Senast: Bufera
·
Hästmänniskan Hur skulle ni skriva boxskylt till hästen? Vill ha med hästens smeknamn men det ryms liksom bara 1 namn högst upp på dom färdiga skyltar...
Svar
3
· Visningar
520
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 367
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp