Skriva en bok

TeamLundVer

Trådstartare
Jag skulle vilja skriva en bok. Har en idé som behöver komma ut men jag känner mig lite osäker på hur man gör rent praktiskt. Det känns som att en bok kräver ett lite annat upplägg än de uppsatser man panikskrev kvällen innan inlämning i skolan 🙄🙈

Alltså jag vet inte om jag vill skriva en bok för utgivning. Jag känner mest att jag behöver skriva den här boken, för min skull, för att den ska sluta pocka på uppmärksamhet hela tiden, men jag vill ändå skriva den på rätt sätt för annars tror jag att jag kommer fastna 20 sidor in.

Så hur gör man?
 
Jag har inte gett ut någon bok men har gått skrivarkurser och skriver på något som förhoppningsvis blir bok.
När det gäller att starta projektet tänker jag att man kan göra på olika sätt- tex antingen först göra en "tankekarta " dvs först tänka ut vad som händer i boken. Eller så kan man bara börja skriva utan att ha hela historien klar och bara ta det Som det kommer.

Jag fick ett tips av en lärare på skrivarkurs att inte vara så kritisk i början utan först bara låta det flöda och låta historien komma. Och sen när historien är klar är det dags att gå tillbaka och jobba med texten och redigera.
 
Jag skulle vilja skriva en bok. Har en idé som behöver komma ut men jag känner mig lite osäker på hur man gör rent praktiskt. Det känns som att en bok kräver ett lite annat upplägg än de uppsatser man panikskrev kvällen innan inlämning i skolan 🙄🙈

Alltså jag vet inte om jag vill skriva en bok för utgivning. Jag känner mest att jag behöver skriva den här boken, för min skull, för att den ska sluta pocka på uppmärksamhet hela tiden, men jag vill ändå skriva den på rätt sätt för annars tror jag att jag kommer fastna 20 sidor in.

Så hur gör man?
Gå en kurs eller utbildning kanske? Det finns skrivarutbildningar på t ex biskops arnö och Skurups folkhögskola och så finns ju författarutbildningen på Lunds universitet.
 
Jag producerar mycket historier på olika sätt och vill tillägga att det är bra om man har början och slutet klart för sig iaf, innan man sätter sig ner och börjar ösa ur sig allting. Har man ett slut någorlunda planerat kan vägen dit alltid ta olika vägar utan att det gör så mycket.

Vill du ge ut boken så kommer ju redaktörer till hjälp, det kan man antingen bekosta själv, eller så kan man gå onlinekurs tex. Det finns mängder med skrivarkurser/grupper man kan gå med i online eller via typ folkhögskola.

Men vill du inte det är det ju bara sätta igång utan att bry sig så mycket om kapitel och struktur (det kan man även fixa till senare). Men som sagt, ett slut, ett mål, det hjälper väldigt mycket.

Var heller inte rädd för att ändra dig, kill your darlings helt enkelt. Oftast blir det bättre ju mer du skriver om historien igen och igen. Men det har du säkert redan gjort i huvudet.
 
Om du frågar mig så är det bara att börja skriva och skriva och skriva :) !!

Det finns också diverse olika kurser man kan läsa - längre eller kortare. Vissa inte speciellt dyra alls. Jag rekommenderar att kolla t.ex. Studiefrämjandet, Studieförbundet vuxenskolan, och liknande.

Det finns bra grupper på facebook också, som t.ex. Egenutgivare på facebook, där man kan få hjälp med hela processen från andra som har gjort resan.
 
Ni som har lite mer erfarenhet än mig. Vad tror ni om att redan från början dela in boken i X antal kapitel och "bestämma" huvuddragen för varje kapitel? Jag tänker att då blir varje kapitel lite mer som en novell att skriva och det har jag ju mer erfarenhet av.

Min stil annars är att jag har en mening eller en känsla och sedan kör jag på utifrån den men tror det blir svårt att komma upp i lite fler sidor då. 🤔
 
Ni som har lite mer erfarenhet än mig. Vad tror ni om att redan från början dela in boken i X antal kapitel och "bestämma" huvuddragen för varje kapitel? Jag tänker att då blir varje kapitel lite mer som en novell att skriva och det har jag ju mer erfarenhet av.

Min stil annars är att jag har en mening eller en känsla och sedan kör jag på utifrån den men tror det blir svårt att komma upp i lite fler sidor då. 🤔
Så kan man absolut göra :) . Jag tror det beror på vad man är bekväm med.
 
Tror det beror på vad för typ av bok det är du vill skriva. Man kan göra mycket förarbete och research för en bok. Miljöer, historik, personer, yrken etc. Även research under tiden en skriver. Jag tror man kan få mkt idéer och driv (skriv material) av själva förarbetet och ens research med. Skriv när man har lust, låt det ligga lite, gör mer research, skriva mer. Gå tillbaka, läs, ändra etc. Tror man får utarbetat en egen process i sitt skrivande. Jag har ingen egen erfarenhet av att skriva/ge ut bok men har både bekanta och nära familj som både fått publicerat och som har gett ut böcker på egen hand. Är imponerad av deras förmåga att få ner sina tankar i text ☺️
 
Ni som har lite mer erfarenhet än mig. Vad tror ni om att redan från början dela in boken i X antal kapitel och "bestämma" huvuddragen för varje kapitel? Jag tänker att då blir varje kapitel lite mer som en novell att skriva och det har jag ju mer erfarenhet av.

Min stil annars är att jag har en mening eller en känsla och sedan kör jag på utifrån den men tror det blir svårt att komma upp i lite fler sidor då. 🤔
Det kan vara jättebra. Speciellt om det är en lite komplicerad historia, då ser man ganska snabbt om det är något som saknas eller som man inte tänkt på.
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 436
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 905
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 214
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp