Skriva manligt och kvinnligt

Givetvis är min fördom inte enbart baserad på dejtingsajter. Mansplainandet har jag sett på många icke-dejtingrelaterade ställen och det är enormt tröttsamt. Män generellt behöver inse att det finns faktiskt kvinnor som kan mer än dem och är experter inom sitt gebit.

Sedan kommer jag aldrig att tycka unkna sexistiska skämt är kul så i det avseendet är jag och kommer att förbli humorlös.
Trist att du tolkar det jag skrev som att du måste tycka "unkna sexistiska skämt" är kul för att ha humor och vara skämtsam.
 
Jag har mycket svårt att se skillnad på kvinnlig eller manligt skrivande, tror inte egentligen att det inte finns någon. Mer hur hjärnan hos den skrivande är funtad, vad är viktigt för individen, vad vill den förmedla etc. Lite som kvinnligt fotograferande som diskuterades på 90 talet, Jag kan inte se någon skillnad där heller.
Mansplaina Det är jag så trött på. Det är inte bara mot kvinnor som de gör det. Jag har fått höra många gånger hur någon har förklarat något som jag jobbar med men de har ingen aning.
Om jag utgår från dejtingsajter så skriver kvinnor oftast bara som respons på en prompt. Men det skulle jag nog också vara om jag fick en flodvåg av förfrågningar.
 
Trist att du tolkar det jag skrev som att du måste tycka "unkna sexistiska skämt" är kul för att ha humor och vara skämtsam.

Jag tycker att det är en svår avvägning. Det är väldigt vanligt att män vill vara den roliga och spexiga som skjuter från höften. Jag delar sällan denna humor med utnötta skämt och skrattar således inte. Vet faktiskt inte hur många gånger som jag fått skämt förklarade fö mig. Tydligen är den enda rimliga anledningen att inte skratta att man inte förstod skämtet. 🤷🏻‍♀️
 
Givetvis är min fördom inte enbart baserad på dejtingsajter. Mansplainandet har jag sett på många icke-dejtingrelaterade ställen och det är enormt tröttsamt. Män generellt behöver inse att det finns faktiskt kvinnor som kan mer än dem och är experter inom sitt gebit.

Sedan kommer jag aldrig att tycka unkna sexistiska skämt är kul så i det avseendet är jag och kommer att förbli humorlös.
Helt enig!
 
När det gäller vanliga, avslappnade diskussioner, då brukar det vara svårt/omöjligt att veta kön på personer. Så fort det blir mer "skarpt läge" på något sätt så upplever jag dock att männen börjar utmärka sig, just som flera här är inne på genom att vara så extremt säkra på något som de egentligen inte har så bra koll på (och framförallt fullständigt oförmögna att ta in andras åsikter).
 
Jag tycker det är oerhört skönt med anonymiteten som kommunikation i skrift ger. Det är en av grejerna som verkligen gör att jag dras till just kommunikation i skrift.
Jag behöver inte tyngas ner av mina egna fördomar kring vad nicket har för kön. Massor med fördomsdimensioner skalas av (jag vet ju oftast inte heller hur personen ser utm och kan då inte dra slutsatser om annat heller).
Det gör att man i stället kan möta det personen skriver på ett helt fördomsfritt sätt och kan bilda sig en uppfattning om hur personen är/tänker i stället.
Eftersom jag gillar det har jag inte heller försökt luska i vilket kön det är bakom texten. Det är onödigt och förstör bara.

Det enda man kan gå på är bilden och nicket, men även där finns det ju många som har luddiga nick och bilder så att man inte kan ha någon aning.

Jag spelar ju mycket spel och en snubbe jag träffat och spelat med i 15 år, visade sig förra året vara en tjej. Under alla åren hade jag på något sätt morfat henne till en man i mitt huvud - antagligen pga hur hon pratat och betett sig samt vilka karaktärer hon gillat att spela. Men när hon tog mod till sig att prata med mig på Discord förra året var hon ju utan tvekan kvinna. :D Så himla konstig upplevelse, men roligt och intressant att se att man kan ha så fel.
 
Tja, de gånger jag fått höra av män att jag inte har humor är när jag inte skrattar åt unkna sexistiska och/eller rasistiska skämt.
Återigen, det låter trist. Det var självklart inte vad jag menade som du säkert förstår.

Jag menar snarare att jag inte kan komma ihåg många tjejer på dejtingappar som faktiskt skämtar öht, tar initiativ till att skoja, samt väldigt ofta har profiler såsom "du ska få mig att skratta!" (vilket är en ganska utbredd inställning till dejting bland kvinnor om jag enbart skulle döma av dejtingappar, dvs att mannen ska vara nån slags gycklare som ska underhålla kvinnan haha).
 
Jag tycker att det är en svår avvägning. Det är väldigt vanligt att män vill vara den roliga och spexiga som skjuter från höften. Jag delar sällan denna humor med utnötta skämt och skrattar således inte. Vet faktiskt inte hur många gånger som jag fått skämt förklarade fö mig. Tydligen är den enda rimliga anledningen att inte skratta att man inte förstod skämtet. 🤷🏻‍♀️
Det är rätt vanligt att kvinnor begär av mannen att de ska "underhålla henne" och "få henne att skratta" ;)

Se mitt andra svar så förstår du vad iaf jag menade!
 
Jag sveper bara på män så jag kan inte svara på det. Däremot så har jag utbytt knäppa tinderprofiler med mina matcher och sopiga herrprofiler trumfar lätt dito damprofiler. :angel:
Samma här, swipar inte på män:D Även om jag ställde in den på män så får jag ju bara upp gay-män, så det blir väl inte helt representativt isf..

haha, kan faktiskt tänka mig att profilerna för en del män är "skummare" än dito! Grejen med kvinnoprofiler är mer att de är totalt intetsägande/tråkiga.. vilket korrelerar en del om hur de är även sen i konversation. Men vissa....extremt... skumma finns det också. :P
 
Jag är inte heller övertygad om att det är någon skillnad i hur vi skriver som så, men däremot tror jag mycket på det @Hedinn skriver om fördomar och förväntningar. Här på Buke antar jag automatiskt att en användare är kvinna, eftersom det är ett kvinnodominerat forum. Minns att jag blev jätteförvånad när det kom fram att ni var män @Hermelin och @Nahar, helt enkelt för att jag hade antagit att ni var kvinnor som de flesta andra här.
 
Det jag märker är att jag håller en hårdare ton - nu är det ett politiskt forum så det är inte konstigt - och svär mer, iofs för att det är mycket enklare att svära på engelska ;) men tonen är allmänt mycket hårdare där än på buke och jag erkänner att jag gillar det och att diskussionerna är mycket annorlunda och mer opersonliga om man kan uttrycka det så. Men! Det jag tycker att jag märker är att efter att jag blivit 'outad' som kvinna har några andra användare ändrat sin ton lite mot mig. Inte till mainsplaining eller liknande men lite mjukare och går inte i clinch lika mycket, vilket är synd. Forumet är så långt från en dejtingsida man kan komma, men det tas för givet att jag tex är pro-choice vilket iofs stämmer.

Sedan finns det några finnar där som med stor belåtenhet pekar på Sveriges corona 'katastrof' men de är finnar och forumet är avknoppat från ett hockey forum så det är inte så konstigt. De är verkligen störiga lillebror :angel:
 
Män och kvinnor hanterar språket väldigt olika. Finns en hel del studier på detta. Kvinnor använder fler frågor, tex. Och 'hedging'.

Dock är det oklart, än, om det är biologiskt eller inlärt beteende.
 
Detta med tolkning har vi väl sett ofta här på buke?

Någon tar illa upp av ett inlägg och när hen uppmanas att läsa inlägget högt i ett vänligt tonfall inser att det inte alls är varken insinuant eller aggressivt :)

Jag tror att kvinnor generellt uttrycker sig med fler adjektiv och fler nyanser. Men det är antagligen en fördom...
Ja exakt, vi tolkar ju in saker i det vi läser hela tiden :)

När jag läser en text så "hör" jag texten i mitt huvud som om jag hade läst upp den högt för mig själv. Vet inte om alla gör det när de läser dock? :D Men jag tolkar helt klart in vilket tonläge, kön osv som jag tror att den som skrivit texten har.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min pensionerade pappa har hängt alldeles för mycket på olika internetforum där man har en sjuklig fixering vid att förneka könsdysfori...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 125
Senast: Roheryn
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 820
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: Solstig
·
  • Omröstning
Kropp & Själ I varenda förhållande jag som kvinna har haft så har min sexlust överstigit mannens sexlust med rätt mycket. Tittar man i media så ska...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 081
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp