Bukefalos 28 år!

Skriva över försäkring

P

Punkity

Har ju precis köpt mig en ponny och tänkte skriva över hans gamla försäkring på mig så jag inte behöver ta en ny. Är det bara att ringa försäkringsbolaget och be dem göra det eller hur funkar det?
 
Sv: Skriva över försäkring

Inte alltid det går. Vilket bolöag gäller det ?

detta kan man i allafall läsa på Agrias sida.

Vid överlåtelse av djur är det dock en huvudregel att den nya ägaren får teckna en egen försäkring utan karens och med samma omfattning som tidigare ägare.
 
Sv: Skriva över försäkring

Jag har gjort så med alla fyra hästarna, dvs tagit över deras tidigare försäkring. Dock har jag pratat med försäkringsbolaget innan köpet så att försäkringen skulle gälla fr o m det datum jag köpte och hämtade hem hästen.

Jag tycker du ska ta kontakt med försäkringsbolaget så fort som möjligt, så att inte den tidigare ägaren har hunnit säga upp sin försäkring och det blir ett glapp.
 
Sv: Skriva över försäkring

Tror det beror lite på bolag.

Hos Agria räcker det att man har hästens nuvarande försäkringsnummer och så ringer man upp dem och säger att man ska överta den försäkringen från ett visst datum. Hästen får då nytt försäkringsnummer i ditt namn, men med samma villkor som den tidigare försäkringen och utan karens (man kan även höja/sänka försäkringsbeloppet i samband med övertagande, och då är det bara själva höjningen som får karenstid).

Hos Sveland måste den nuvarande försäkringstagaren (dvs säljaren) ringa upp och föra över försäkringen på den nya ägaren (iaf var det så när vi köpte vår hund, antar att det fungerar likadant med hästförsäkringar)
 
Sv: Skriva över försäkring

Förra ägaren till min ponny skulle få överta den gamla försäkringen, men efter köpet visade det sig att den gamla ägaren sagt upp försäkringen innan köpet :crazy: Ponnyn är 19 år och hon fick inte ta över den som fanns.
Så det är ju bra om ni har kommit överens om detta innan, men är hästen under 16 år så kan du ju ta ny.
 
Sv: Skriva över försäkring

Du skriver om din ponny och att du vill skriva över försäkringen på dig själv?
Det är ju så att det är du som ägare som också försäkrar ditt djur.
Är det någon annan som äger din ponny idag?
Du får gärna kontakta mig för närmare information.

Seaflower09
 
Sv: Skriva över försäkring

*KL

Tack för alla svar! Sitter nu och försöker ringa försäkringsbolaget (agria), men har en följdfråga... Min ponny heter Petersborg Gedion, men han står som "Gedeon" i gamla ägarens försäkringsbrev... Kan det bli ett problem?
 
Sv: Skriva över försäkring

Nog mer troligt att förra ägaren ringer och för över den på dig!
 
Sv: Skriva över försäkring

Tror inte namnet blir ett problem, min häst heter Trinitrotoluen TNT och de på frskbolaget har råkat skriva TMT trots flera tillsägningar från mig om detta
 
Sv: Skriva över försäkring

*KL

Tack för alla svar! Sitter nu och försöker ringa försäkringsbolaget (agria), men har en följdfråga... Min ponny heter Petersborg Gedion, men han står som "Gedeon" i gamla ägarens försäkringsbrev... Kan det bli ett problem?

När jag köpte min häst, ringde jag själv till Argia och uppgav hästens försäkringsnr som jag fått av säljaren och skrev över försäkringen på mig från det datum hästen blev min. Och ändrade samtidigt försäkringen till hur jag ville ha den.

Då hette hästen Oskar i försäkringspapperna, men hästen var inte döpt och jag ville ha ett annat namn, som skrevs in på försäkringen då den skrevs över på mig. Men nu har jag bestämt mig för ett tredje namn :angel:, och det kommer stå i passet. Så jag får nog ringa och ändra det :o.
 
Sv: Skriva över försäkring

*KL

Tack för alla svar! Sitter nu och försöker ringa försäkringsbolaget (agria), men har en följdfråga... Min ponny heter Petersborg Gedion, men han står som "Gedeon" i gamla ägarens försäkringsbrev... Kan det bli ett problem?

När jag skrev över försäkring från förra ägaren på en häst jag köpt så behövde de bara försäkringsnumret så var det klart.
 
River upp en gammal tråd!
Behöver jag besiktiga en häst om jag övertar försäkringen? Måste jag skicka in besiktningsprotokollet eller hur fungerar det?
 
River upp en gammal tråd!
Behöver jag besiktiga en häst om jag övertar försäkringen? Måste jag skicka in besiktningsprotokollet eller hur fungerar det?

Jag behövde inte göra det i agria när jag köpte min första, men det är 17 år sen. Behövde inte skicka in några besiktningspapper på shettisen till folksam när jag försäkrade om honom (han var försäkrad i folksam redan innan, men hos dem kan man inte ta över någon annans försäkring) nu i höstas heller. Men han är lågt försäkrad också, vill jag försäkra upp den större ponnyn till ett högre värde (agria) så måste det göras någon form av koll på henne av försäkringsbolaget.
 

Liknande trådar

Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
271
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
627
Ekonomi & Juridik Hej, undra ifall det är någon som har erfarenheter angående försäkringsbolaget Dunstan? Har tagit över en häst som jag behöver teckna en...
Svar
2
· Visningar
1 228
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp