Skriva över hus på annan.

Fibusen

Trådstartare
Jag har nyligen separerat, och jag och exet var/är överens om att jag skulle bo kvar i huset, mkt pga sonens skull,att han skulle få ha sitt rum,sin gård osv kvar. Exet var aldrig intresserad av att bo kvar.

Jag har fått godkänt från banken att stå på hela lånet, och står sen några månader tillbaka på det helt själv.

DOCK så vet vi inte hur vi löser själva "ägarbytet" så det blir rätt. Det skar sig rejält mellan mig och exet en period, och vi har mått dåligt bägge två,så vi har inte orkat forska i det här. Bankmannen sa att det räcker att exet skriver ett gåvobrev till mig, och sen på något sett ska det väll in till lantmäteriet, men då sa någon att vi kunde få skatta väldigt mycket. (Minns inte vem av oss).

Jag ska alltså inte köpa ut honom, utan jag tar över alla lån som är bara, han blir "nollad" på skulden, och han skriver bara ifrån sig huset. Detta är vi helt överens om,frågan är bara HUR vi ska gå till väga så det blir rätt juridiskt och så vi slipper betala nån skatt eller något.
 
Varför gåvobrev? Du har ju köpt ut honom iom att du tagit över skulderna. Så det handlar snarare om kontrakt/kvitto som behövs.
Hoppas någon rättar mig om jag har fel.
 
Jag har nyligen separerat, och jag och exet var/är överens om att jag skulle bo kvar i huset, mkt pga sonens skull,att han skulle få ha sitt rum,sin gård osv kvar. Exet var aldrig intresserad av att bo kvar.

Jag har fått godkänt från banken att stå på hela lånet, och står sen några månader tillbaka på det helt själv.

DOCK så vet vi inte hur vi löser själva "ägarbytet" så det blir rätt. Det skar sig rejält mellan mig och exet en period, och vi har mått dåligt bägge två,så vi har inte orkat forska i det här. Bankmannen sa att det räcker att exet skriver ett gåvobrev till mig, och sen på något sett ska det väll in till lantmäteriet, men då sa någon att vi kunde få skatta väldigt mycket. (Minns inte vem av oss).

Jag ska alltså inte köpa ut honom, utan jag tar över alla lån som är bara, han blir "nollad" på skulden, och han skriver bara ifrån sig huset. Detta är vi helt överens om,frågan är bara HUR vi ska gå till väga så det blir rätt juridiskt och så vi slipper betala nån skatt eller något.

Jag tror att svaret på frågan i länken besvarar din fråga: http://www.skatter.se/?q=node/3841

"Vid avgörande om en fastighetsöverlåtelse ska betraktas som köp eller gåva tillämpas inkomstskattemässigt en huvudsaklighetsprincip. En överlåtelsen ska helt och hållet anses utgöra köp om mottagarens vederlag, köpeskilling, motsvarar eller överstiger fastighetens taxeringsvärde för överlåtelseåret. I annat fall anses överlåtelsen i sin helhet utgöra gåva.
...
Om du överlåter hälften av en fastighet med taxeringsvärdet 570 000 kr (hälften är 285 000 kr) till en person som övertar ett lån på 365 000 kr så har mottagaren betalat ett vederlag, övertaget lån, som överstiger fastighetens taxeringsvärde och fastighetens värde.

Överlåtelsen ska då anses som ett köp såväl inkomstskattemässigt som stämpelskattemässigt."

Så svaret på din fråga beror på om du vid övertagandet av lånet som överstiger fastighetens värde. Gör du det så blir det ett köp och då ska ditt ex (om jag fattat saken rätt) behöva betala vinstskatt (om vinst) och du betala stämpelskatt (lagfart m.m) - annars inte.
 
Ni bör skriva ett överlåtelseavtal samt bodelning/avräkning. När jag separerade var banken inte till hjälp alls utan jag hade en jurist som hjälpte mig och i detta fall kan vara lämpligt att rådfråga så ingen av er hamnar i en tokig sits.
 
Det ska funka med ett gåvobrev som skickas in till inskrivningsmyndigheten. Eftersom det är en gåva blir det ingen skatt för någon, däremot en stämpelavgit på ca 800 kronor (om de inte har höjt sen vi gjorde det).
 
Jag gick igenom detta nu i september.
Tänk på att lagfarten måste skrivas över helt på dig också. Detta görs via lantmäteriet
 
Jag har nyligen separerat, och jag och exet var/är överens om att jag skulle bo kvar i huset, mkt pga sonens skull,att han skulle få ha sitt rum,sin gård osv kvar. Exet var aldrig intresserad av att bo kvar.

Jag har fått godkänt från banken att stå på hela lånet, och står sen några månader tillbaka på det helt själv.

DOCK så vet vi inte hur vi löser själva "ägarbytet" så det blir rätt. Det skar sig rejält mellan mig och exet en period, och vi har mått dåligt bägge två,så vi har inte orkat forska i det här. Bankmannen sa att det räcker att exet skriver ett gåvobrev till mig, och sen på något sett ska det väll in till lantmäteriet, men då sa någon att vi kunde få skatta väldigt mycket. (Minns inte vem av oss).

Jag ska alltså inte köpa ut honom, utan jag tar över alla lån som är bara, han blir "nollad" på skulden, och han skriver bara ifrån sig huset. Detta är vi helt överens om,frågan är bara HUR vi ska gå till väga så det blir rätt juridiskt och så vi slipper betala nån skatt eller något.

http://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...vill-andra-agandeforhallanden-for-fastigheten
 
Det ska funka med ett gåvobrev som skickas in till inskrivningsmyndigheten. Eftersom det är en gåva blir det ingen skatt för någon, däremot en stämpelavgit på ca 800 kronor (om de inte har höjt sen vi gjorde det).

Stämmer inte helt, det gäller att ha koll på regelverket för att undvika ett eventuellt skattetillägg, som kan bli en tråkig effekt av att man tror att man inte behöver redovisa och skatta för något som man egentligen ska.

Precis som @Philosophia skriver så ska man deklarera överlåtelsen om den är en försäljning, ett byte eller en liknande överlåtelse. Det finns överlåtelser som är av blandad karaktär där en viss del kan anses som gåva och en viss del som försäljning. Det saknar betydelse hur man själva har betecknat överlåtelsen.
Om den som övertar fastigheten också övertar den tidigare ägarens lån räknas det övertagna lånebeloppet som en ersättning.

Om man mottar en bodelningslikvid vid skilsmässa eller en skifteslikvid i samband med arvskifte räknas inte denna som en försäljningsersättning som ska deklarera.

@Fibusen
Skatteverket har bra broschyrer som kan ge dig hjälp på vägen.
 
Stämmer inte helt, det gäller att ha koll på regelverket för att undvika ett eventuellt skattetillägg, som kan bli en tråkig effekt av att man tror att man inte behöver redovisa och skatta för något som man egentligen ska.

Precis som @Philosophia skriver så ska man deklarera överlåtelsen om den är en försäljning, ett byte eller en liknande överlåtelse. Det finns överlåtelser som är av blandad karaktär där en viss del kan anses som gåva och en viss del som försäljning. Det saknar betydelse hur man själva har betecknat överlåtelsen.
Om den som övertar fastigheten också övertar den tidigare ägarens lån räknas det övertagna lånebeloppet som en ersättning.

Om man mottar en bodelningslikvid vid skilsmässa eller en skifteslikvid i samband med arvskifte räknas inte denna som en försäljningsersättning som ska deklarera.

@Fibusen
Skatteverket har bra broschyrer som kan ge dig hjälp på vägen.
 
Oj... Vi gjorde det här via banken, men det är ju några år sedan. Hoppas det blev rätt ändå:nailbiting:
Sorry för mitt inlägg Fibusen!:crazy:
 
Har pratat med lantmäteriet i dag som säger att vi MÅSTE göra en bodelning. Har kontaktat en jurist som kommer ringa mig inom någon dag,hon måste ju iallafall veta hur vi ska gå tillväga. Surt på pengarna bara,för gissar att det kostar lite, för vi är ju helt överens och allt är ju löst,förutom på pappret bara...
 
Har kontaktat en jurist som kommer ringa mig inom någon dag,hon måste ju iallafall veta hur vi ska gå tillväga. Surt på pengarna bara,för gissar att det kostar lite, för vi är ju helt överens och allt är ju löst,förutom på pappret bara...
Man kan göra en bodelning själv om man är överens.
Det är bara att lista allt som ingår och sedan dela upp det på 2.
Skriva under och skicka till Skatteverket.
Här är en länk som beskriver hur det går till.

http://www.skatteverket.se/privat/f...et/bodelning.4.8639d413207905e9480002512.html
 
När jag separerade från sambo för sex år sen tog han över alla bolån.
Men vi gjorde en bodelning med bankens jurist för att få det rätt. För det är inte helt lätt.
Vi var ändå helt överens om allting.
Kostade ett par tusen men smidigt var det!
 
Har pratat med lantmäteriet i dag som säger att vi MÅSTE göra en bodelning. Har kontaktat en jurist som kommer ringa mig inom någon dag,hon måste ju iallafall veta hur vi ska gå tillväga. Surt på pengarna bara,för gissar att det kostar lite, för vi är ju helt överens och allt är ju löst,förutom på pappret bara...

När exet och jag separerade tog han över de tre fastigheter vi hade och lånen för dessa. Vi gjorde en bodelning enbart för fastigheterna, inget annat, den skrev vi själva. I vårt fall skötte banken det praktiska men han fick i alla fall betala typ halva lagfartskostnaderna och inskrivningsavgiften om jag inte förstod det fel. Ingen av oss betalade skatt på försäljning (alltså den drogs av i uppgörelsen för han får ju betala den den dagen han säljer).
 
Oj... Vi gjorde det här via banken, men det är ju några år sedan. Hoppas det blev rätt ändå:nailbiting:
Sorry för mitt inlägg Fibusen!:crazy:
Ja jag blir rätt nervös av den här tråden! Jag minns att jag skrev på något papper gällande att överföra lån och hus när jag ock dåvarande sambon gick isär för ett gäng år sedan. Problemet är ju att jag knappt minns något från den tiden och jag har ingen kopia på det. Jag var så extremt deprimerad att jag knappt visste vad som hände. Jag har ju trott att jag hade underlag på var som skedde tills jag nu började fundera på saken. ..
Jag har ju sett på deklarationen att jag varken har lån eller hus kvar så att säga.
 
Juristen har inte kontaktat mig än,jag hoppas hon hör av sig nästa vecka,vill verkligen verkligen få det här avklarat nu....
 
Vi är helt överens om allt,alla saker är uppdelat, han har flyttat för ett bra tag sen, skiljmässan är dessvärre inte klar eftersom vi har betänketid pga barn, men vi är helt på det klara bägge två att det är över. Jag står på alla lån, det enda som är kvar är att hans namn ska bort från pappret på huset,så det vore ju oerhört smidigt om han bara kunde ge sin del som gåva eller liknande....
 
Vi är helt överens om allt,alla saker är uppdelat, han har flyttat för ett bra tag sen, skiljmässan är dessvärre inte klar eftersom vi har betänketid pga barn, men vi är helt på det klara bägge två att det är över. Jag står på alla lån, det enda som är kvar är att hans namn ska bort från pappret på huset,så det vore ju oerhört smidigt om han bara kunde ge sin del som gåva eller liknande....

Det kan du ju rätt enkelt räkna fram själv. Om du har övertagit lån som är större än 50 % (förutsatt att ni innan ägde 50/50 av fastigheten) av taxeringsvärdet som var beslutat vid överlåtelsetillfället, så utgör överlåtelsen ett köp/försäljning som utlöser beskattning.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 649
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 744
Senast: lundsbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär kommer vara om nånting som har hänt för mig som jag inte har be rättat om såmycket förut. Och det är nånting som har kommit upp...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp