Bukefalos 28 år!

Skriva riddagbok?

Sv: Skriva riddagbok?

Jo, vi skriver stalldagbok även om jag har slarvat lite på senaste tiden. :o Jag brukar skriva om vilken väg vi tog, hur hästen kändes, om det hände något utöver det vanliga, vaccinationer, om hovslagaren har varit där o.s.v. Det blir ju såklart längre om jag inte har bråttom.

Vi skriver det för att hästägaren ska veta vad vi har gjort om vi inte träffar henne och för att minnas hur det gick för ett år sen. Faktiskt många härliga ridturer som man har glömt och sedan återupplivar när man läser sig tillbaka. :love:
 
Sv: Skriva riddagbok?

Nu har jag satt igång att skriva igen, får se hur länge det håller :D
 
Sv: Skriva riddagbok?

Jag skriver vad vi har gjort varje dag, om något speciellt hände, om han var ovanligt duktig/busig etc och vart vi gick. Skriver också när hovslagaren har varit här, vaccinationer och sådant.
Det är jättekul att se tillbaka på efteråt och se hur man har utvecklats!
 
Sv: Skriva riddagbok?

förr var jag mer noga hur länge jag red, vad jag gjorde osv.

Nu jag har en almanacka jag skriver typ "red spider" och om det var ngt speciellt så typ "hoppade" "tränade" "skrittade" osv, jag är lite för lat för att skriva mer.. det är det som passar mig bäst.
 
Sv: Skriva riddagbok?

Jag brukar skriva vart jag ridit, hur länge, vad jag gjort, om det hänt något speciellt och om vi behöver jobba extra med något.
Sedan så skriver jag ner händelser, foder, temp och sådan saker..
Det är jättebra och roligt att gå tillbaka sedan och läsa vad man gjorde då!
 
Sv: Skriva riddagbok?

Jag skriver träningsdagbok samt blogg för hästarna jag rider. Jag tycker det är ett väldigt bra sätt att hålla koll på det man gör. Så att träningen inte blir enformig eller att man glömmer vissa saker... Jag började när jag ver medryttare på min nuvarande foderhäst.
Vill du se exempel hur jag skriver bloggen gå in här http://fjordtokan.blogspot.com/

Träningsdagboken ligger inte uppe på nätet än.
 
Sv: Skriva riddagbok?

Jag har alltid skrivit dagbok sedan jag köpte min första häst för dryga 20 år sedan. Nu förtiden skriver jag i en 5-årsdagbok. Jag skriver upp utetemperatur, hur jag ridit, hur det har gått, vad jag gjort i stallet utöver det vanliga, ev skador, avmaskningar, vaccineringar, foderändringar, när jag börjat/slutat med täcken osv. Det är kul när man är på år 5 och se vad jag gjorde samma dag åren innan. Pånuvarande häst är jag inne på 11:e året:)
 
Sv: Skriva riddagbok?

Jag skriver träningsbok för båda mina. Skriver vad jag gjort, hur det gick, hur hästen kändes.

Sen brukar jag skriva lite inför varje årstid om jag har några speciella mål jag ska försöka uppnå eller vad jag ska träna speciellt på. Om jag skriver inför våren -07 tex, sen när våren är slut kollar jag vad jag skrev och hur det gick med dom ev målen. Det är jättebra!

Jag skriver även upp saker som vacc, hovis, avmaskning och sånt.

Det är ju kul att följa utvecklingen också, gå tillbaka och kolla vad man gjorde för ett år sen och vart hästen var i träningen då, osv.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 850
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
307
Senast: sweep
·
Tjatter Håller på att svimma av min medicin flera gånger nu på morgonen skulle bara vilja skriva med någon är ensam hemma.
Svar
2
· Visningar
430
Övr. Barn Min 4 åring kan de flesta bokstäver och skriver gärna och ofta. Hon skriver bokstäverna rätt, men det lustiga är att hon skriver...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp