Skrivare för tryck och illustrationer på tyg

Aliche

Trådstartare
Blev kanske lite konstig rubrik men det jag eftersöker är iallafall en skrivare.
Jag kommer inom en snar framtid behöva kunna skriva ut mina tryck och illustrationer från Photoshop och Illlustrator för att kunna överföra de på t-shirts, väskor m.m. alltså genom sånt papper som man stryker på tyget.
Men eftersom jag lägger ner väldigt mycket tid på illustrationerna vill jag ju att de ska bli så bra och tydliga som möjligt på tyget och då undrar jag om någon annan gör sånt här och kan tipsa om en bra skrivare som helst inte ska vara tokdyr!

Bilderna måste komma ut som högupplösta så det ser proffsigt ut då dessa ska säljas och de kommer emellanåt vara detzljerade och både i färg och svartvitt.
Om någon även kan tipsa om bra sidor för att köpa sånt papper, gärna papper där det inte blir en stel "hinna" över trycket utan mer att det som går in i tyget istället för att lägga sig ovanpå?

Ja, det här blev ju kanske lite luddigt och konstigt men om någon förstår mig och kan tipsa vore det toppen :)

Sv: Skrivare för tryck och illustrationer på tyg

Moderna fotoskrivare ger ganska genomgående bra bildkvalitet, och för motiv som skall tryckas på textil tror jag inte att det finns några avgörande skillnader mellan olika modeller. Samtidigt tror jag att det är viktigt att hitta rätt kombination av skrivare och transferpapper, så rätt väg är nog snarare att titta på om tillverkarna av transferpapper rekommenderar några speciella skrivarmodeller eller bläcktyper.

Håller med om att det är tråkigt när man ser "plattan" från värmetransfer i ark. Men mitt intryck är att det är något man mer eller mindre behöver leva med, när man använder ark.

En metod som ger roligare resultat är så kallad print-and-cut, då använder man en kombinerad skrivare och skärplotter så att man enkelt kan skära ut (frilägga) det utskrivna motivet och slipper därmed bakgrundsytan. Det går att göra det tricket med separat skrivare och skärplotter också, men inte lika smidigt förstås.

Klarar du dig med en eller ett par definierade färger i dina motiv så kan du använda en skärplotter för att skära ut själva motivet i transferfilm på rulle, då slipper du förstås också bakgrund. Beroende på hur komplexa dina motiv är kan du använda flera färger, du skär bara ut de olikfärgade motivdelarna en och en och monterar ihop dem sen.

(Behöver du tillverka ett större antal plagg eller detaljer med samma motiv så kanske du skulle titta på alternativet att screentrycka, även om det är bökigare igångsättning.)

Screenprint har jag tittat på men det kommer inte bli tidseffektivt för det jag kommer göra, dessutom finns inte plats för en sån maskin hemma :) Skrivare och skärplotter (?) har jag aldrig hört talas om vad är det, var köper man och hur fungerar det? Vet du om det finns några bättre värmetransfer-papper? Jag tänker mig att det är som allt annat, det finns bättre och sämre kvalitet på marknaden-alltså att man ser mer eller mindre av bakgrunden?

Skrivare och skärplotter (?) har jag aldrig hört talas om vad är det, var köper man och hur fungerar det?
En skärplotter påminner mycket om en bläckstråleskrivare eller en penn-plotterskrivare, men istället för pennan eller bläckmunstycket sitter där ett litet knivblad. Materialet, antingen ett ark eller från rulle, matas fram och tillbaka medan kniven rör sig i sidled, och skär ut motivet. Kniven skär bara igenom det översta lagret, alltså själva transferfolien, men inte genom bärlagret under. När motivet är utskuret rensar man manuellt bort de delar av transferfolien som inte skall vara med - alltså all "bakgrund" - och sedan värmer man fast motivet på tröjan (motsv).

Här, här och här är några exempel på hur det kan gå till, du hittar fler om du söker på t ex "vinyl plotter" eller "cutting plotter" på Youtube. (Skärplottern i den mittersta länken är en sådan som jag själv har, en Roland GX-24.)

Filmklippen visar bara hur man gör med enfärgade motiv, men det går att göra flerfärgade också. Då använder man t ex en ljus grundfolie som man först skriver ut på med en färgskrivare, helst med speciellt bläck, och lägger till några referensmarkeringar (kryss) i utkanten, utanför motivet. Dessa markeringar använder man sedan för att skärplottern skall "veta" var motivet finns, och sedan kunna skära ut konturen. Här är en snabbgenomgång som visar den processen på ett bra sätt. Jag gissar att det är något i den stilen du helst skulle vilja göra? Maskinerna som visas där är hyfsat stora och dyra, men grundupplägget går att åstadkomma med enklare konsumentmaskiner också. Det finns billiga kinesiska skärplotters för neråt 5000 kr (eller snarare 4 995:-... :meh: ) medan "märkesmaskiner" börjar runt 10 000 för hyfsat enkla men av bra kvalitet. Då och då dyker begagnatfynd upp i annonser, så köpte jag min.

Sök på svenska efter "skärplotter" så hittar du flera företag som säljer sådana, både för traditionella grafiska ändamål - som dekaler mm - och för t-shirttillverkning. Företag som säljer skärplotters och storformatskrivare säljer ofta värmepressar också. :)

Skrivare och skärplotter (?) har jag aldrig hört talas om vad är det, var köper man och hur fungerar det? Vet du om det finns några bättre värmetransfer-papper? Jag tänker mig att det är som allt annat, det finns bättre och sämre kvalitet på marknaden-alltså att man ser mer eller mindre av bakgrunden?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
845
V
Övr. Hund Vill vara anonym angående detta, men måste få skriva av mig lite :( Skaffade för ett tag sedan hund nr 2, en valp. Duktig och bra... 2
Svar
23
· Visningar
2 854
Senast: Migo
·
C
Hästhantering hej! jag har ett stort problem. Min häst som jag haft i snart 3 år, som alltid varit jätte snäll och trevlig mot människor har helt... 2
Svar
25
· Visningar
7 529
Senast: JennyE
·
J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 255
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V