"skrovligt" på örontippen

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare solbacka1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 978
S

solbacka1

Har en schäfer som har något på örontippen. Lite skrovligt och tjockare än normalt. Jag ser inget blod men jag har sett någon enstaka fluga dras dit.
Vad kan det vara och vad ska jag göra? Avvakta, ringa veterinär eller kan jag göra något själv. Ev. behandla med jodpax?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: "skrovligt" på örontippen

Vet inte vad det är eller hur skabb ser ut, men hon verkar inte vara rriterad av det.
Hur behandlas det annars? Jag har inte en enda hundbok hemma :o
martha skrev:
Kan det vara skabb???

Är det skabb brukar pälsen försvinna på öronlappen. Är det skabb får du åka till vet så skriver de ut medicin (tabletter). Vet att det finns något att bada med som jag har för mig kostar en 100-200 kr, men vet inte om det är receptfritt.

Här fick jag fram...troligtvis är det hårsäcks skabb

HÅRSÄCKSSKABB

--------------------------------------------------------------------------------

Denna parasit (Demodex) lever sit liv i hårsäckarna och kan ställa till med stora problem.
Skabbdjuret förstör helt hårstrånas tillväxt.
Själva skabbdjuret syns bara i mikroskop.

SMITTA:

Smittar genom direktkontakt.
Valpar kan smittas av tiken redan under de första levnads dagarna, då de har en intensiv närkontakt.
Tiken kan vara smittobärare utan att själv visa symtom.

SYMTOM:

Hårsäcksskabb kan uppträda i lokal form och i en generaliserad form.

Den lokala formen förekommer mest hos valpar och hos hundar som är yngre än 1 år.
Symtomen för den lokala formen är

Lokalt hårlösa

Fjällande men inte kliande fläckar i ansiktet och på frambenen.

Den lokala formen kan övergå till den generella formen.

Den generella formen är mera svårbehandlad och är plågsammare.
Den uppträder även spontant och är då vanligast hos korthåriga raser.

Symtomen för den generella formen är

Mjäll

Håravfall

Förtjockad hud

Mörkpigmentering

Hudinfektion

Ibland klåda

Utslag som kan påminna om en allergi

Symtomen framträder mest i ansiktet, på bolen, ben och tassar.

BEHANDLING:

Kontakta veterinär, för att få bort hårsäcksskabben använder man tabletter som heter Interceptor och det är ett receptbelagt prepparat

Senast ändrad:

Tack för svaren..

Det skulle mycket väl kunna vara den generella formen.

Senast ändrad av en moderator:

för att få bort hårsäcksskabben använder man tabletter som heter Interceptor

Fick Interceptor utskrevet för noskvalster, men det är ju ohyra. Bara som parantes.

solbacka1 skrev:
Har en schäfer som har något på örontippen. Lite skrovligt och tjockare än normalt. Jag ser inget blod men jag har sett någon enstaka fluga dras dit.
Vad kan det vara och vad ska jag göra? Avvakta, ringa veterinär eller kan jag göra något själv. Ev. behandla med jodpax?

Mina svärföräldrarshund fick det du beskriver på båda örontipparna. det var 30 grader varmt och flugorna åt fullständigt upp hunden. :(

Vet. skrev ut en salva (jag kommer inte ihåg vad den hette och det var i Amerika, så samma kanske inte finns här) som jag efter tvättning och torkning lade på morgon och kväll.

Hunden blev bättre på en månad, men inte helt bra. Veterinären sade att det var en slags svamp som hunden hade fått och flugorna gjorde att området blev infekterat.

Pälsen växte delvis tillbaka på "vår" hund.

Jag tycker att du skall ta hunden til veterinären om inte han blir bättre om du tvättar med tvål och vatten 2ggr/dag under några dagar.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 041
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 815
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 454
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V