Bukefalos 28 år!

Skruva ihop en metallram (av något slag)

Monstermom

Trådstartare
Nu är det verkligen dags att jag tar tag i carpetmillen som bara står och skräpar. Behöver bygga en ny, helt enkelt, den första blev ju verkligen ett "learning by doing"-projekt... :cautious:

Den här gången tänkte jag försöka använda mig av en metallram istället för trä, för att få den mindre, smidigare, mer ihop/isär-monteringsbar, och ingen jävla skjuvning beroende på hur varmt det är inne.... Men, jag har så gott som ingen erfarenhet av att jobba med metall (jag växte visserligen upp med både en såg och en verkstad, men jag höll till på sågen :o), jag har ingen tillgång till svets, och - viktigast av allt, förmodligen - jag saknar helt förmåga att tänka tredimensionellt. Alltså på riktigt, jag kan inte. Nu har jag kört fast innan jag börjat. Jag tänker mig att fyrkantsjärn ska vara ramen för plattan. Men hur får jag ihop dem, vad behöver jag mer, axlarna till rullarna finge gärna vara flyttbara (i alla fall en av dem) i plattans riktning så jag kan spänna mattan, hur gör jag det på bästa sätt?

Först tänkte jag skruva ihop just en ram, 2 m fyrkantsrör på långsidorna med 60 cm av samma rör på kortsidorna, och så hänga/lägga plattan inuti den ramen på något sätt. Efter lite mer funderingar så ska ju axlarna till rullarna vara längst fram och längst bak, behöver jag ha "kortsidor" på ramen ändå? För stabilitet? Framför eller bakom rullarna? Hur ska jag kunna hålla plattan inuti ramen? Först tänkte jag att jag kan skruva typ "ribbotten" under (plattjärn?) men dels ökar det ju vikt, jobb och kostnad rätt rejält och dels undrar jag om det verkligen håller att plattan hänger skruvad underifrån liksom? Så jag tänkte jag kunde skruva vinkeljärn i sidorna istället och lägga plattan på dem, men håller det? Och hur fäster jag benen på ett stabilt sätt, med tanke på att plattan ska ligga i vinkel? Jag har gärna flera olika ben att byta mellan också, för olika lutning på löpytan, hur gör jag för att inte alltihop bara ska vika ihop sig vid belastning?

Jag känner mig så korkad. :crazy:
Men jag blir ju inte precis smartare av att inte be om hjälp. Och just nu har jag en hyfsat deppig vovve hemma som då och då kliver upp på nuvarande rishög med en bedjande blick bort mot mig, men aset har skurit så totalt vid det här laget att den över huvud taget inte rullar... :cautious:
(Och den gick verkligen inte något vidare före det heller, den drog snett och både kröp och gungade, förutom att mattan var på tok för slack. Men hunden sprang ändå, även om det inte blev så länge i taget.)
 
Åååh, vad kan square tube connectors/square tube clamps tänkas heta på svenska? Och/eller var kan man hitta sådana?

square_tube_frontphoto.jpg
 

Liknande trådar

H
Övr. Hund Tänkte uppdatera om min svartvita fina tjej och hur vinden bara kan vända bara man släpper taget och inte bara fokuserar på...
Svar
5
· Visningar
1 078
Senast: Hjalti
·
T
Övr. Hund Jag har två hundar som är olika som natt och dag. Vissa dagar är det tungt att ha en hund som inte är riktigt som andra. Periodvis så...
Svar
9
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp