jemeni

Trådstartare
Hej

Behöver lite idéer!

Hen lever med skulder och löneutmätning hos kronofogden, hen är en människa som verkligen försöker göra rätt för sig och betala av gamla skulder.
Nu har bilen rasat och där behövs pengar akut till en ny (för att kunna jobba)
Hen har redan idag ett extra jobb förutom en heltidstjänst.
Jag har tipsat om att ringa runt och be om ränte sänkningar men det drar ju bara ner tiden på när lånen kommer bli avbetalda.

Hur kan hen få ihop till en ny bil? (ca 5000kr)
 
Finns väl inte jättemkt att göra? Sälj något en har, jobba ännu mer (och be om förskott) jobba svart (inte att rekommendera), jobba som chattoperatör där får en lön en gång i veckan läste jag i en fb-grupp jag är med i, eller tigg ihop i någon Swish-grupp. Att låna pengar av någon annan är ju bara att skjuta på problemet, för det blir ju en ny skuld som ska betalas.
 
Om förskott på lönen (på heltidstjänsten) är en möjlighet hade det kanske varit något. Det är ju dock helt upp till arbetsgivaren om det ska beviljas.
 
Förskott är absolut inte en lösning, då finns där ju inga pengar nästa månad och hyran måste betalas.

Ska se om det går att föreslå ett extra jobb till tyvärr tror jag "väggen" är nära men bil är ett måste för att få behålla jobbet.
 
Bilen kommer ställas av (skatten tillbaka) och säljas men de pengarna räcker ju tyvärr inte till något annat än en skrothög vilket hen redan har.
Hen behöver en bil som åtminstone rullar ett år.
 
Om bilen verkligen är nödvändig för att kunna jobba (=fortsätta betala av skulderna) kan man inte be KFM om att tillfälligt få behålla lite större belopp, för att kunna rädda fortsatta betalningar framöver.
Jag hade i alla fall försökt prata med dem till att börja med.

Mer jobb ger väl bara mer pengar till avbetalningen på skulderna? Det man får använda själv ökar väl inte av att man skaffar mer inkomst.
 
Ja så är det men de kontrollerar och bestämmer i november hur mycket man ska betala in.
Så extra lön nu höjer inte beloppet förrän nästa höst och då kanske extra inkomsten har generarat lite pengar så en bil är köpt och lite är sparat för att betala av lån men.
Eller tänker vi fel?
 
Ja så är det men de kontrollerar och bestämmer i november hur mycket man ska betala in.
Så extra lön nu höjer inte beloppet förrän nästa höst och då kanske extra inkomsten har generarat lite pengar så en bil är köpt och lite är sparat för att betala av lån men.
Eller tänker vi fel?

Jag frågar igen; har hen pratat med KF?

Överlag ska man nog vara väldigt försiktig med att vara "smart" i sådana här lägen och tänka att "det löser sig kanske sedan".
 
Ja så är det men de kontrollerar och bestämmer i november hur mycket man ska betala in.
Så extra lön nu höjer inte beloppet förrän nästa höst och då kanske extra inkomsten har generarat lite pengar så en bil är köpt och lite är sparat för att betala av lån men.
Eller tänker vi fel?
De bestämmer hur mycket du får behålla.
"För att klara din försörjning är du alltid garanterad att behålla ett visst belopp, det kallar vi för ditt förbehållsbelopp. Det består av din boendekostnad samt ett normalbelopp som ska täcka dina allmänna levnadskostnader. Du kan även få tillägg för barnomsorg, arbetsresor med mera." https://www.kronofogden.se/Loneutmatning2.html
 
Bästa änden att börja i är att prata med handläggaren på kfm, förklara läget att utan bil - inget jobb. Inget jobb - ingen utmätning och fråga om det på något vis går att ordna så att personen kan få hoppa över någon utmätning till förmån för att köpa en bil som rullar.
 
Om bilen verkligen är nödvändig för att kunna jobba (=fortsätta betala av skulderna) kan man inte be KFM om att tillfälligt få behålla lite större belopp, för att kunna rädda fortsatta betalningar framöver.
Jag hade i alla fall försökt prata med dem till att börja med.

Mer jobb ger väl bara mer pengar till avbetalningen på skulderna? Det man får använda själv ökar väl inte av att man skaffar mer inkomst.
Beror på
Jag har ett fast belopp som betalas in till kfm varje månad, får jag mindre med lön minskar den betalningen.
Men ev övertid och sånt får jag behålla
så länge det inte blir en massa tusingar.
 
Hen har pratat med KF de tycker hen kan åka kollektivt.

Det går inte till kvällsjobbet (eller går till men inte hem) får körersättning till och från av jobbet.
Dagjobbet är hen anställd med att hen ska ha bil då det behövs i tjänsten i bland (körersättning betalas ut)
Hen har även regelbundna rehab besök i annan stad, med bil går dessa att sköta utanför arbetstid. Att åka kollektivt till dessa innebär att hen behöver ta ledigt då restiden blir mycket längre och inte hinner fram innan de stänger.

Jag tycker åtminstone allt detta motiverar en månad utan utmätning för att kunna fortsätta jobba heltid + extra.
 
Hen har pratat med KF de tycker hen kan åka kollektivt.

Det går inte till kvällsjobbet (eller går till men inte hem) får körersättning till och från av jobbet.
Dagjobbet är hen anställd med att hen ska ha bil då det behövs i tjänsten i bland (körersättning betalas ut)
Hen har även regelbundna rehab besök i annan stad, med bil går dessa att sköta utanför arbetstid. Att åka kollektivt till dessa innebär att hen behöver ta ledigt då restiden blir mycket längre och inte hinner fram innan de stänger.

Jag tycker åtminstone allt detta motiverar en månad utan utmätning för att kunna fortsätta jobba heltid + extra.
Tycker KF att hen ska stanna kvar på kvällsjobbet och sova där då? Eller ska hen sluta med kvällsjobbet? Och är det inte rimligt att hen får fortsätta med rehab? Jag förmodar att det behövs för att kunna jobba.

Jag skulle fråga KF en gång till faktiskt.
 
Hen har pratat med KF de tycker hen kan åka kollektivt.

Det går inte till kvällsjobbet (eller går till men inte hem) får körersättning till och från av jobbet.
Dagjobbet är hen anställd med att hen ska ha bil då det behövs i tjänsten i bland (körersättning betalas ut)
Hen har även regelbundna rehab besök i annan stad, med bil går dessa att sköta utanför arbetstid. Att åka kollektivt till dessa innebär att hen behöver ta ledigt då restiden blir mycket längre och inte hinner fram innan de stänger.

Jag tycker åtminstone allt detta motiverar en månad utan utmätning för att kunna fortsätta jobba heltid + extra.
Fast KF kan ju knappast säga att personen ska åka kollektivt om det faktiskt inte är möjligt, går det inga bussar hem så gör det ju inte. Be personen ge bevis på att det inte går några bussar.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 141
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 309
Senast: Trott
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp