Skulle du ta betalt?

Hellena

Trådstartare
Hej

jag fick ett samtal ifrån en person som jag har känt ett par år, men vi kan inte kalla varran när vänner. Hon hade flyttat 73min ifrån där jag bor och hade kvar hästen här. Hon skulle få den transporterad till hennes nya gård, men dom som skulle köra hästen till transport killen kunde inte. Hon ringde och grät och ville att jag skulle hjälpa henne. Jag sa ja absolut men jag ville ha 1000kr för det. Jag låtar ut min tid, min bil och mitt släp. Jag skulle åka och lasta hästen själv och sen lämna den till transport killen. Det skulle ta mig ett par timmar att köra och lasta hästen. Jag vet inte exakt mil men som sagt, jag skulle få köra iallafall sammanlagt ca 3.5 timme (till stallet, till transport och sen hem..)

Sen fick jag ett sms av henne då hon hade en annan som skulle göra det istället. Och att hon tyckte att det va magstarkt att jag utnyttjade henne som hade en krissituation. Att det va max 200kr för bensin.. ??? och att jag tog resten själv för egen egoistisk vinning.

va det fel av mig att vilja ta betalt?

Sv: Skulle du ta betalt?

Nej, det är inte fel att ta betalt. Var glad att du slapp ha nåt med henne att göra.

Klart att du ska ha betalt för det hela, tycker att din bekant borde erbjudit betalning självmant...

Jag är splittrad. Är det en nära vän som du vet skulle ställa upp för dig i en liknande situation utan ersättning så skulle jag inte ta betalt. Men om så inte är fallet så ska du givetvis ha betalt för både bensin, slitage och tid. Om det nu ä ren krissituation i hennes fall så tycker jag inte att 1000kr är någon summa för henne att bråka om.

Hon måste ha en bensinsnål bil :)
Det var absolut inte fel av dig att ta betalt. Var glad att du slapp.

Jag är splittrad. Är det en nära vän som du vet skulle ställa upp för dig i en liknande situation utan ersättning så skulle jag inte ta betalt. Men om så inte är fallet så ska du givetvis ha betalt för både bensin, slitage och tid. Om det nu ä ren krissituation i hennes fall så tycker jag inte att 1000kr är någon summa för henne att bråka om.

Håller helt med här, dessutom vet jag att mina nära vänner hade tvingat på mig nån form av ersättning i vilket fall!

TS - jag tycker du gjorde helt rätt!

En nära och riktig vän skulle jag inte kräva betalning av, möjligtvis bensinpengar. Men om det rörde som en bekant så skulle jag kräva lite ersättning för att jag ställde upp. Nästa gång kan det ju vara jag som hamnar i krissituation...

jag hade definitivt tagit betalt. slitage, bensin och tid. om det skulle hända nått, skulle hon vara beredd att ersätta dej då? dom flesta tänker ju inte på att det kan hända nått. jag hade inte velat stå där med en ny södersparkad transport. av den anledningen så tar jag sånna hutlösa priser så ingen vill låna transport och bil av mej

Det var inte alls fel av dig att vilja ha betalt, tycker dessutom att det lät ganska billigt. Skönt för dig att du slapp!

Jag skulle vilja ha bensinpengar, och ev andra utlägg, men inte betalt för "tjänsten".
Jag resonera som att nästa gång kanske det är jag som sitter på pottkanten:crazy: Och behöver hjälp.
Hur skulle världen se ut om man inte skulle kunna hjälpa varandra?

* Jenny *

nej det var verkligen inte fel av dig. Väldigt fräckt av din kompis som uppenbarligen tycker att du ska ägna både din tid och dessutom betala för att hjälpa henne. Undrar on hon har en aning om vad bensinen kostar? Det verkar inte så.

Jag skulle vilja ha bensinpengar, och ev andra utlägg, men inte betalt för "tjänsten".
Jag resonera som att nästa gång kanske det är jag som sitter på pottkanten:crazy: Och behöver hjälp.
Hur skulle världen se ut om man inte skulle kunna hjälpa varandra?

* Jenny *

Altså det är klart jag hjälper till.. men vi är inte nära vänner, och sten blev jag lite stött när hon skrev till mig att det va magstark och inte va en bra kompis för att jag ville ha betalt.. jag tyckte att jag va snäll som ställde upp.. andra har frågat och jag har sagt nej.. går bilen sönder eller trailern så är det jag som får laga och vara utan.. inte hon... hennes häst är tung och sliter på både bil och släp.. så jag tyckte jag ställde upp.. och så fick jag det slängt i ansiktet..

-helena-

Tack för era svar!
Jag måste bara klargöra att hade det varit en nära vän så hade jag bara tagit bensin peng... men vi hörs ganska sällan och ses nästan aldrig.. Jag tyckte jag ställde upp att jag i huvudtagen sa ja. Så det va hennes svar att jag inte va en bra kompis och att hon tyckte det va magstarkt att ta mer än 200kr för att jag ställde upp.. som fick mig att reagera.. Hade hon bara sagt att en kompis ställer upp billigare och tackat ändå hade jag aldrig reagerat... men så fick jag dåligt samvete och tänkte "uch, va det fel att jag gjorde så.. jag kanske är snål..." men man ska fan inte bli trampad på... för det är så det känns..

nu känns det bättre att andra tänker i liknande bana som jag.. jag kanske inte är så dålig i allafall..

kram på er!:banana:

Inte det minsta!

Jag har själv ingen transport och en svårlastad häst och betalar glatt den som kan hjälpa mig. Om jag har pengabekymmer ska inte andra behöva lida för det utan jag får själv reda ut min situation och inte åka snålskjuts på andra.

Altså det är klart jag hjälper till.. men vi är inte nära vänner, och sten blev jag lite stött när hon skrev till mig att det va magstark och inte va en bra kompis för att jag ville ha betalt.. jag tyckte att jag va snäll som ställde upp.. andra har frågat och jag har sagt nej.. går bilen sönder eller trailern så är det jag som får laga och vara utan.. inte hon... hennes häst är tung och sliter på både bil och släp.. så jag tyckte jag ställde upp.. och så fick jag det slängt i ansiktet..

-helena-

Förstår om du blev besviken på hennes reaktion, De skulle jag också blivit.

* Jenny *

Du får väl gratulera dig själv till att du krävde skäligt betalt, nu vet du vad hon går för en annan gång och kan med gott samvete svara nej om hon mot förmodan skulle fråga igen.

Det är absolut inte fel att be om betalning i ditt fall. Säg att iaf 300-500:- är vad bensinen går på (om det är långt, kan det ju komma att bli mer än så, beroende på vad bilen drar med ett lastat släp bakom. Räknade inte på något nu utan drog bara något på en höft.). En femhundring som tack för att lägga en halv eftermiddag åt att hjälpa en bekant, är knappast magstarkt i mina ögon.

Inte fel alls att ta betalt. Jag tycker det är ohyggligt nonchalant av din bekant att tro att både din tid och din bil är gratis att nyttja :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 963
Senast: Mia_R
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 076
Senast: Mint
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 203
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 940
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka