skulle ni vilja stå i detta stall?!

M

mullesnus

Och är hyran rimlig?
Ett mindre stall om 6 boxar.
Boxarna uppfyller krav för de mått en normalstor häst kräver och ganska högt i tak. Stallet är inte uppvärmt och ett tag under kallaste/blötaste vintern kan det bli lite rått inne men i övrigt är det bra luft och god ventilation.
Uthyraren vill att hästarna går ute så mycket/länge som möjligt, från tidig morgon till sen kväll.
Kallhyran ligger på 700kr

Utsläpp, morgonfodring och lunchfodring ingår alla vardagar.
Ett täcke tas på vid utsläpp, om så önskas ev kan lindor tas av och skydd tas på (bara det inte blir 24 lindor av och 24 skydd på varje dag, typ)

Hagarna är relativt små, mer som rasthagar men hästen kan dra en liten repa om den vill. Finns även möjlighet att låta hästarna gå i flock och på det viset få större hage.

Middagsfodring, intag+kvällsfodring och helger ska man hjälpas åt med.
Uthyraren tar alltså även vissa middagar, kvällar och helger.

Det finns alltid någon hemma på gården. Uthyraren har mer än 25 års erfarenhet av hästar och vad jag vet så är h*n väldigt duktig. Kan till och med få ridlektioner (dressyr) om jag så vill..

I stallet finns bara kallt vatten, dock har uthyraren en vattenkokare i stallet.
Ingen spolspilta
Hästarna vattnas med hink i boxen.
Avloppet fungerar inte, så när hinken under kranen är full tömmer man den utomhus.

Stora förvaringsmöjligheter. I sadelkammaren finns större "garderober" 1/box med 2 sadelhängare, 4 tränshängare, några krokar och hyllor. (plats för rätt mycket saker mao)
Finns även plats på "lon" om det skulle behövas.

Hö och spån finns att köpa till om så önskas, eller så köper man själv/tillsammans.
Varmhyran om jag vill köpa till hö och spån (beroende på hur mycket jag använder) kommer att ligga någonstans mellan 1500-1800kr, ungefär..

Finns ej ridhus men med bil och släp tar det ca 10 min dit.
Släp finns att låna på gården.
Relativt gott om ridvägar med bra underlag
Det är ca 2 mil till tätorten/staden det går bussar med jämna mellanrum...

Som rubriken lyder
Skulle du vilja stå i detta stall och tycker du hyran är rimlig?

/Mullesnus
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

Ja, varför inte? Bara detta att morgonfodring, utsläpp och lunchfodring ingår i kallhyra är värt 700 kr! :)

Jag har inte heller avlopp i mitt stall och får alltså hälla ut överblivet vatten utanför stallet. Inga problem.

Vattnar min hästar med hink, vilket är bra då man har koll på hur mycket hästarna dricker och man behöver inte heller oroa sig för vattenkoppar som fryser.

Har inget vatten inne i stallet utan kör på dunk från huset. Har en varmvattenkokare i sadelkammaren och det funkar alldeles utmärkt.

Har ett helt osiolerat kallstall = lika kallt ute som inne, vilket kan innebära -25 grader på vintern. Visst, jag står inte pysslar med hästarna uppbundna på stallgången timme ut och timme in under vinterperioden. Men det beror på mig - har lite lätt köldastma. Hästarna mår inte ett dugg dåligt av kylan.

Jag har iofs hästarna hemma, men har inget ridhus inom rimligt ridavstånd. Blir till att traila cirka 1 mil (10 min).

Får hämta allt spån och hö själv med hjälp av maken. Det finns bussar, men asdåliga turer.

Har tidigare stått inackorderad och för 5 år sedan så betalade jag 750 kr i kallhyra, då ingick morgonfodring och utsläpp - resten fick vi göra själva.

/Lizzie
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

Varför skulle en vattenkokare vara farlig ur brandskyddssynpunkt?

Till TS: Jag tycker stallet låter helt ok :)
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

Tycker att det låter mycket bra, finns sådanna ställen med sämre förutsättningar men även får betala mer.
Jag betalar gärna för att få mina hästar utsläppta, *då jag börjar riktigt tidigt och ej har möjlighet till det*

Vattenkokare hade vi i ett stall när jag va mindre, det enda man behöver tänka på är att dra ur sladden efteråt. Vi hade inga problem med det.

Skönt att du har möjlighet att slippa åka och hämta hö/strö. är något som oxå är värt att betala för. Det tar ju tid, kan vara jobbigt när det är isande kallt, halt, eller rent av skitväder. och tid, tid är pengar.

hade lätt betalat det för en sådan plats med sådanna förmåner.
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

vattenkokare har man använt i måååånga stall...speciellt om man velat blötlägga betfor. man får givetvis se till så kontakten inte är i när den inte används.
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

Jag tycker det låter helt okej!
Det låter som ett trevligt, litet stall men fullt funktionabelt :)
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

Japp, inga problem. Har inte haft vask/avlopp i de två senaste stallen och vattenspann är det enda min ena ponny dricker ur. Ett stort + är att det är bra med förvaringsmöjligheter.
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

Låter väl helt okej!

Det ända jag reagerade på var hagarna, vet inte riktigt om jag förstod rätt där.
Men om du själv känner att hagarna fyller dina behov ser jag inga problem med det stallet.
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

nej, för små hagar, helgpass o för långt till ridhus. För de pengarna får jag allt som jag vill i flertalet stall här.
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

Dagens hushållsmaskiner brinner inte speciellt lätt. Man kan lämna nästan vad som helst på inkls spisen utan att riskera brand. Att saker och ting promt ska börja brinna för man tex lämna bryggaren på hänger kvar sedan gammalt då sakerna kanske inte var det bästa.
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

det ju som vårat stall :)
Dock har vi uppvärmd sadelkammare med fika möjligheter.
VI kan inte tömma foderhinkarna i våran slask för då blir det stopp i avloppet, kallstall likaså, händer att slangarna till vatten kopparna/ vattenkranen fryser och då är det bara att pallra sig in till huset och bära vatten spann därifrån :)

Har i år fått en varmvatten beredare *skönt* :cool:

stallet ligger ca 1,5 mil från staden, tar ca 20 min med transport till närmsta ridhus. Det finns paddock med belysning och hinder material på gården :laugh:

parkerings möjligheter för egen transport, spån ingår i hyran och hö/ensilage finns att köpa på gården *smidigt* :angel:

Morg.fodring, utsläpp, midd.fodring (täcke om det behövs) ingår också i hyran
Kväll och helg har vi i stallet själva

Stora fina hagar!
Priset..700:-

Som sagt, låter som vårat, så JA jag hade mycket väl kunnat stå där för jag trivs super! :D
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

Med den hyran skulle ja slå till direkt. här är det billigaste man kan hitta på ca 2500 ...
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

Låter som stallet jag står i så, ja, jag skulle kunna tänka mig att stå där och hyran är rimlig.
Tänk bara att inte behöva åka ut varje morgon för att släppa ut. Nu bor iofs jag på samma gård som stallet men å släpper ut just som "din uthyrare" och lunchar... :laugh:
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

både ja och nej.. i mitt stall har vi bra hagar, varmvatten en heeeelskog och 15 minuters skrittväg till ridhus, en paddexbana, och jag och en annan tjej har ett helt stall för oss själva och därtill en egen GIGANTISK sadelkammare, toalett, godis + dricka + glass på sommaren (till självkostnadspris, men det FINNS alltid där ) frys+kyl, halm/spån och hösilage köps in tsm och kraft finns att köpa billigt på gården, vi har fungerande avlopp och aa mitt stall har väl allt utom eget ridhus xD för 650 kronor i månaden :P så jämfört med mitt hade jag sagt nej,
men annars absolut =)
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

Ungefär som vi har det. Vi hyr ut och tar 700:- i kallhyra, då ingår in- och utsläpp alla dagar, alla fodringar. Spolspilta med varmt vatten, varm sadelkammare, men kallt stall. Inga täckesbyten eller annat "pyssel". Mockning kostar 25:-. Stor kuperad vinterhage, tre hästar går tillsammans. Fem boxar i stallet men bara tre används. Nytt stall, ny upplyst ridbana 25x60, ca 10 minuter med bil till närmsta ridhus, fina ridvägar. Stora sommarbeten från maj-oktober. Vi köper in allt foder, hyresgästen betalar vad det kostar. Hästtransport finns att hyra (150:-) på gården. 3 km till busshållplats, 5 mil från storstad, 3 mil från medelstor stad, 1 mil från liten stad.

Så, ja jag tycker det låter rimligt!
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

Eftersom det förmodligen inte ingår moms och stallägaren inte skattar på sin inkomst så är det inte ok från mej att stå där.
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

Man bör dock tänka på att det är helt olika miljö inne i ett bostadshus/lägenhet och i ett stall. Hushållsapparater som inte ses efter och i kombination med stallets fuktighet och damm mm mm är inte skoj.
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

Eftersom det förmodligen inte ingår moms och stallägaren inte skattar på sin inkomst så är det inte ok från mej att stå där.

Det är väl lite väl fördomsfullt att ta för givet att bara för att stallet är litet skulle ägaren inte redovisa sina inkomster??


För övrigt tycker jag priset är rimligt, tycker du bara att standarden och servicen är tillräcklig för ditt behov, och du tror du och din häst skulle trivas bra så är det viktigast, slå till! :)
 
Sv: skulle ni vilja stå i detta stall?!

Priset låter bra!
Hade jag hittat det där stallet i sthlm hade jag haft häst nu!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 048
Senast: Smurfoff
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: Tulle_2022
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 278
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp