skum i munnen

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Amanda_hm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 115
  • Visningar Visningar 11 733
Sv: skum i munnen

alvesta! vart har du hästen i skövde nånstans??

lektra skrev:
Jag hade en tillridningshäst på försäljning. De som köppte den gjorde en grundlig klinikbesiktning. De kollade allt från topp till tå, rönkade, kännde och klämde. Hästen hade inget fel alls, och den skummar fast som är lite mer än bara läppstift

Hästar lär väl ha olika salivavsöndring precis som vi människor, en del har mer än andra. Så man ska väl inte haka upp sig för mycket på mängden skum heller direkt.. Man får väl helt enkelt använda huvudet och jobbar hästen korrekt och trivs med utrustning och situation är det med största sannorlikhet bra.

japp:) elektra på bilden?? lilla syster har mercan!

Migo skrev:
Alltså- stoppar man ett bett i munnen på hästen ökar man salivutsöndringen och hindrar hästen från att svälja.
jämförelse- en häst som rids avslappnad i form på bettlöst träns dreglar/löddrar INTE.
/migo
som rider bettlöst.

Här håller jag inte med dej, eftersom jag sett många hästar som rids bettlöst få skum på läpparna. Och ja, de har arbetats i avslappnad form.

Immer

lektra skrev:
läs mitt inlägg tidigare i tråden. tycker det låter mer trovärdigt än att varje häst som skummar har problem med sväljreflex:smirk:

det skulla vara fler än 2/3

hästar har inte problem med sin sväljreflex. de FÅR det när man stoppar in ett bett i munnen på dem!
Läs på lite allmänt om hur deras mun/svalg fungerar...

Immer skrev:
Här håller jag inte med dej, eftersom jag sett många hästar som rids bettlöst få skum på läpparna. Och ja, de har arbetats i avslappnad form.

Immer

intressant! har du några bilder?
/migo

Alla de hästar som har ridits på bettlöst här har skummat när de jobbat avslappnat. Det är tre stycken, min och min kompis två hästar

Om det nu skulle vara så att hästen störs så utav bettet, varför har vi inte tagit bort det helt?

Det håller inte...

En häst som är stressad tänker ju inte på att svälja, den tänker såklart på det den är stressad över. En häst som jobbar rätt vill inte störa sitt arbete så den sväljer inte heller. Samma sak med idrottmänn/kvinnor

Senast ändrad:

jag tænkte att men hmmm min hæst kan ju vara skummig om munnen nær vi vart ute och jag rider med sidepull....sen kom jag på att det ær nog nær hon har tagit sig en tugga nånstans :rofl:

(ær hos min farbror i Køpenhamn, dærav de danska bokstæverna ;) )

Tyvärr, jag har inte alltid kameran med mej:smirk:
Men jag har sett detta "fenomen" genom ca 40 år....

Immer

Nu har jag inte i närheten så mycket erfarenhet som Immer, men vill ändå tillägga att jag har varit med om detsamma. Jag red oftast min förra medis på hack eftersom hon trivdes med det och hon skummade om munnen. Alltså inte 3 l dregel men som idominsalva på läpparna typ. Dock bara när hon var avslappnad och sökte sig framåt nedåt. I det fallet kan det ju omöjligt ha varit bettet som hämmade sväljreflexen. Har heller inte ridit med hacket hårt spänt, så det borde inte bero på trycket på nosen. Jag tror som Lektra(?) att det är mer som för idrottsmän. Har ni tänkt på hur mycket de spottar? Det är för att det är svårt att svälja när man anstränger sig hårt.

Samtidigt är jag helt övertygad om att ÖVERDRIVET skummande ofta beror på att hästen är missnöjd med bettet och tuggar frenetiskt, eller i värsta fall att den är så hopkrullad att salivkörtlarna överaktiveras och den dessutom får svårt att svälja (typ rollkur).

Hellas

hellas skrev:
Nu har jag inte i närheten så mycket erfarenhet som Immer, men vill ändå tillägga att jag har varit med om detsamma. Jag red oftast min förra medis på hack eftersom hon trivdes med det och hon skummade om munnen. Alltså inte 3 l dregel men som idominsalva på läpparna typ. Dock bara när hon var avslappnad och sökte sig framåt nedåt. I det fallet kan det ju omöjligt ha varit bettet som hämmade sväljreflexen. Har heller inte ridit med hacket hårt spänt, så det borde inte bero på trycket på nosen. Jag tror som Lektra(?) att det är mer som för idrottsmän. Har ni tänkt på hur mycket de spottar? Det är för att det är svårt att svälja när man anstränger sig hårt.

Samtidigt är jag helt övertygad om att ÖVERDRIVET skummande ofta beror på att hästen är missnöjd med bettet och tuggar frenetiskt, eller i värsta fall att den är så hopkrullad att salivkörtlarna överaktiveras och den dessutom får svårt att svälja (typ rollkur).

Hellas

Jätte bra inlägg! :)

:D :D Nu är jag lite salig eftersom jag kom på de där helt själv utan att ha läst i någon bok eller hört någon stans, jag tänkte istället :D *soltar upp mig* :p

*Gotlandsrusset* skrev:
min häst biter på bettet när hon är stressad! inte när hon är lösjord och avslappnad
Kan ni då förklara detta?
Min häst har gått/går avslappnat och suger på bettet,med lite skum som ligger i mungipan bara.....
Tills för ungefär 2v sen, då hon plötsligt började tugga på bettet...när hon stod stilla, efter ridpass på bana, har aldrig gjort det förut...?
Och hon har inte gjort det på tur i skogen....men idag gjorde hon det oxå, trotts att hon gick avslappnat...?
Och glöm bort allt vad vet, kiropr o tandläkare heter...det är ua..
Nån sa på en kurs att en häst som bla tuggar på bett, skrapar m framhovar, kan inte stå still etc....är "ranghögre än ryttaren" och rent ut sagt irriterad o otålig....:confused:
Kommentarer tack:bow:

Har du provat att byta bett? det är nog det första jag skulle göra med undantag för att hästen är kollad förståss.
Eller har du gjort det nyss så att det kan vara därför?
Prova annars att byta bett och se om det fortsätter på samma sätt.

Antar att du har gått igenom hästen med tandläkare vet och ET de senaste två veckorna alltså?
Annars skulle jag främst kolla upp munnen igen.

Rannsaka de senaste veckorna. Har du hanterat hästen något annorlunda, har den fått nya hagkompisar, nytt strö, annan/ändrad foderstat, ny utrustning, tränat annorlunda/mer/mindre, äter den som vanligt/ordentligt.
Mycket handlar ju om detaljer för hästarna...

Att den skulle anse sej ranghögre genom det du skriver vet jag inte, speciellt inte om ni haft ett bra ledarskap förut(?)...vad säger/känner du själv?

Skulle nog isf tolka det som att den var otålig och irreterad av annan orsak..

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
518
Senast: iliedtoday
·
Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 662
Senast: Shaggy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka