"skvättande" kanin

R

Rihonin

Har en pojkkanin på 4½ år som först bott ute, sen i stall och nu är innekanin. Det går jättebra ända tills ja för några dagar sedan upptäckt att han skvätter nått så förfärligt när han kissar. utanför buren å långt upp på väggen :mad:
Som akut årgärd hängde ja upp en tygdit för den bursidan så det inte kommer utanför i alla fall.

Är detta beteende det hankaninerna har när dom "kissar in sitt rivir" ??
Det liknar ju det men har springer ju inte runt och gör det överallt uten det är endast i buren och åt ett håll??
Finns det nått man kan göra åt det??
Är kastrering det enda man kan göra (om det ens fungerar, det vet ja inte) och vad kostar en sådan ungefär i sånna fall??

Mycket tacksam för svar
 
Sv: "skvättande" kanin

Min skvätte enormt mycket innan jag kastrerade honom, men nu efteråt så gör han aldrig det. Jag har iallafall hört att hankaniner gör så för att markera revir, och nån annan anledning finns det väl egentligen inte...
Hursomhelst, kastreringen kostade 480:- för mig.
 
Sv: "skvättande" kanin

Min kanin skvättade också väldigt mycket när han kissade förut. Vi ringde till veterinären bara för att fråga, och de sa att det bästa för att bli av med det var att kastrera honom. Efter det har han INTE gjort det EN enda gång=). kastreringen kostade för mig Gammelstads Djursjukhus, utanför Luleå, 450 el. 480:- kommer inte riktigt ihåg...

;)
 
Sv: "skvättande" kanin

Tjena ;D egentligen har jag väl inget direkt svar på frågan men det kan nog mkt väl vara så att den märker revir. En av de kaniner jag har haft gjorde så, men det var om han rymde och man skulle fånga honom. Då pissade han på oss så det sprutade. Måttligt roligt när man skulle fånga han :smirk: ;) . En mkt trevlig kanin iaf ändå!!
Han var okastrerad hane..
En kompis till mig har en kastrerad hane som när han icke var kastrerad pinkade på deras fötter , men när han blev kastrerad gick det över. så visst, kanske en kastrering hjälper men jag vågar inte lova ngt!
lycka till med pinkeriet :P
/stallflicka
 
Sv: "skvättande" kanin

Det där känner jag igen men vi har satt byggplast precis bakom buren.
 
Sv: "skvättande" kanin

min kaninhane skvätte välldigt mkt oxå,men efter en kastrering blev han en helt annan kanin..då slipper du skvättet:D men tänk på att en kastrering kan innebära många risker..
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 242
Senast: Tuggben
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 470
Däggdjur Kan någon förklara fenomenet att: En del kaniner bara måste gnaga loss tapeter, äta på sladdar..men andra inte ?! Har 1 hona och 1 hane...
Svar
11
· Visningar
2 112
Senast: tolksele
·
Däggdjur Är lite inne på att kastrera mina två små kaniner. De är födda nån gång i somras och bor i en bur ihop i stallet. Vilket hittills har...
Svar
6
· Visningar
2 394
Senast: wizo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp