Skydd i hagen?

Zkold

Trådstartare
Är det många som har skydd i hagen på era hästar? Jag har aldrig haft detta men märkt att det har ökat, förstår till viss del de som har det, beroende på hur hagen ser ut o.s.v. min hästs hagkompis fick nydligen en hovböld och hade rispat upp sig lite längre ner på karleden då deras hage var ganska lerig för någon månad sedan och efter det frös det på så det var buckligt överallt.

Jag har tvivlat på att använda olika skydd, men det kanske behövs?
Hur gör ni? Vill gärna ha lite olika åsikter.

Tyckte detta såg intressant i så fall:

http://www.hippson.se/blogs/cissirules/karledsskydd-x-5.htm
 
Sv: Skydd i hagen?

Jag skulle behöva skydd på min häst ute, men struntar i det av två anledningar:
*Jag litar inte på att personalen sätter på dem rätt = risk för skador som är värre än slag och repor
*Leran som varit i "vinter" känns väldigt otrevlig om den kommer innanför skydden och börjar skava

Låter otroligt att en häst får en hovböld pga avsaknad av skydd? Men du kanske menar barfotaboots?
 
Sv: Skydd i hagen?

Tycker det är onödigt annat än boots när hästen har brodd.
Hästar nu för tiden verkar liksom skada sig titt som tätt i hagen bara för de är klumpiga och inte känner vart dom har benen på grund av alla skydd? Det känns som att de blir mindre försiktig och okänslig?

Kan förstå att vissa (vuxna) hästar kan ha det om dom är extremt klumpiga ändå. Eller kanske vid ihop-släpp då det kan gå vilt till :)

Min häst har inga skydd i hagen, ibland har jag boots om det är knöligt men han har koll på sina fötter och jag har bara sett en svag rispa vid ballen en gång på ett år. Idag hade han ett ytligt litet sår på benet 5 cm från hoven och det var på utsidan av frambenet så jag tror han fick det av en annan häst dock.
 
Sv: Skydd i hagen?

Ptja... min häst är 7 år. Uppväxt på lösdrift och i kuperad hage. Går nu i mindre kuperad hage pga flytt, men har dock lite träd, stenar, nån kulle osv att röra sig kring.
Hon har aldrig haft skydd i hagen, uppfödaren red knappt med skydd när hon var obroddad. Hon har ändå överben på alla benen, kommer in med sår titt som tätt och sväller upp för minsta lilla. Inte vet jag om hon blivit klumpig för att hon aldrig fått lära sig? Jag tror helt enkelt att vissa hästar är såna. Hon har inga problem med kroppen, snedheter, dålig skoning etc som kan orsaka detta. Hon är helt enkelt livlig och rätt jäkla klantig...
 
Sv: Skydd i hagen?

Nej jag har inte skydd i hagen på någon av hästarna trots att de är ganska klantiga och ofta har sår här och där.
Stoet är känslig och har lätt för att svullna lite runt såren.

Anledningen till att mina inte får skydd är att det inte är bra med skydd så långa stunder som de är i hagen, de kan skava, lera under skydden är inget vidare och dessutom är småsår inte farliga ens om dem sväller något.

Jag lindar inte in mig själv i bubbelplast eller sätter ens ett plåster på småsår som jag åsamkar mig var och varannan dag så varför ska jag göra så med hästarna?
Hästar är hästar och sår liksom ingår i livet oavsett vilken sorts djur man är.

Jag tycker helt enkelt nackdelarna är större än fördelarna med skydd.
 
Sv: Skydd i hagen?

Jag har inga skydd på mina hästar, de står i en ordentligt kuperad hage. Har man problem med mycket broddsår förstår jag att man sätter boots på. Annars tycker jag inte det behövs. Man kan inte skydda hästen från allt, hästar är ändå hästar och ska klara sig utan skydd. Skydd kan dessutom skava, och hästens ben tycker knappast om att vara instängda i skydd nästan dygnet runt.
Jag tror det har blivit ett slags modernt fenomen att sätta skydd på hästen ut i hagen. Hästar som inte har skydd på i hagen mår inte sämre än de som har.
 
Sv: Skydd i hagen?

Försöker ha boots på min dam som älskar att trampa sig själv med broddara längst ner vid kronranden. Men hon tappar hon hela tiden så till våren har jag några stycken att hämta i hagen:D
Så hon får va utan skydd och så ber jag till han där uppe att det inte blir några allvarlige skador.
 
Sv: Skydd i hagen?

Jag använder inte skydd på mina. Har en som är lite klumpig men det är mest tappskor som är problemet. Har haft skydd när det är ihopsläpp av nya hästar, men då bara någon dag.
 
Sv: Skydd i hagen?

Jag har ibland boots på en av mina när det finns risk att han ska trampa av sig skor, annars aldrig något.
 
Sv: Skydd i hagen?

Jag har alltid skydd vid ihopsläpp eller nya ställen, även om stoet har vilat ett par dagar när hon är i topptrim då det gärna går vilt till.

Unghästen skulle kanske egentligen behöva det då han är väldigt klumpig, men så länge han är oskodd känns det inte som att det är någon fara.
Inbillar mig att han kommer bli försiktigare i framtiden om han inte blir inlindad i bubbelplast annat än då han behöver det :)
 
Sv: Skydd i hagen?

Förra ägaren tycker min häst ska ha gamascher bak i hagen. Hon är tydligen snubblig och trampar och slår sig med broddar. Jag gillar däremot inte att ha benskydd i hagen. Det är så lätt att det kommer in lera och snö under dem och skapar skav för att inte tala om risken att nån sätter på dem fel när de släpper ut henne.

Så jag kommer att göra ett försök utan skydd och se vad som händer. Det blir i varje fall intressant att släppa henne i en kuperad skogshage, hon har aldrig i sitt liv gått i nått liknande.
 
Sv: Skydd i hagen?

Höst, vår och viss tid på vintern när underlaget kan vara knöligt och det är risk för att min häst trampar sig får han ha boots på framtassarna.

Har testat för många gånger utan men det resulterar bara i en massa onödiga trampskador, ffa om brodden är i och i vårt vinterunderlag är utan brodd totalt uteslutet

För mig har det aldrig skaft men är också väldigt noga med att utrustningen passar sam att jag har minst 1-3 par så att man alltid sätter på rena och torra på morgonen varje dag
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Min valack går för närvarande med 2 ston i hagen. Det ena stoet är ute dygnet runt, det andra tas in nattetid. Tidigare gick även en...
Svar
2
· Visningar
1 113
Senast: frittan
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 076
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp