Skydd i pulka backen?

Jag hade alltid hjälm när jag åkte skridskor som liten. Men för mig är pulkaåkning nåt helt annat än det är för de som bor längre norrut. Jag bor i Skåne. Här där jag bor är backarna mycket små och nåt större än en liten barnbacke har jag aldrig åkt i. Åker man pulka i riktiga backar med fin snö så att det går fort är ju hjälm bra att ha. Men i vår små pyttebackar där gräset och leran lyser igenom snön så kommer man aldrig upp i några direkt hastigheter. Det finns sällan så mycket snö att det är nån som bygger ett gupp.
Speciellt om det är träd i backen eller en väg nedanför som det är hos oss. Populärast var ju gamla gravkullar när man var liten :D men det är tyvärr off limits numera.
 
S:t hans backar tycker jag ger mer alpin känsla som kräver hjälm. Små barn som glider sakta fram i småbackar tycker jag inte behöver hjälm. Men när de är lite större ger pulkor mindre kontroll än skidor och då tycker jag hjälm är väldigt viktigt.
 
Vilka skydd har era barn när dom åker i pulkabacken?
Båda mina grabbar har: hockeyhjälm med galler, knä skydd & säkerhetsväst när dom åker pulka/snowracer.
Att grabbarna har dessa skydd, beror på att dom & dom andra barnen älskar att bygga hopp i backen.
Hockeyhjälm med galler använder mina barn.
Är det isigt i backen så har dom även knäskydd & armbågsskydd.
 
Skidhjälm, det har i stort sätt alla barn i backarna här. Även jag om jag åker med barnen. Ser det som ett väldigt enkelt sätt att minska risken för skador.

Trots att jag bor i alperna så är det dåligt med pulkabackar där jag bor och därför är det många barn i "vårn" pulkabacke. Många barn= stor risk att krocka även om backen inte är jättebrant. Många barn innebär även att snön i backen fort blir platt, hård och snabb.

Vi har även en liten backe i trädgården, i den får barnen åka utan hjälm men dom plockar oftast fram hjälmen själva när dom tar fram pulkan.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 186
Senast: Nixehen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 038
Senast: MML
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 614
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp