Skydd vid ridning i djupsnö

drysno

Trådstartare
Vad i hela friden använder ni andra för skydd på frambenen/hovarna då ni rider i djupsnö? Eller använder ni inga alls?

Sägs alltid att man skall skydda frambenen/ballarna för tramp, men ingenting fungerar ju i snön... Har en häst som gärna i djupare snö börjar trampa sig på ballarna/trampar av framskorna i djupare snö.
I synnerhet med 4 broddar bak är det ju inget man önskar, precis. Att skruva av tåbroddarna bak är inte heller något alternativ eftersom en vinter-ridtur här ofta innebär ridning på både isiga vägar o i snön. (Fast just nu har vi ingen is - bara snö :laugh:)

Men, men, de där skydden.
Vanliga senskydd täcker inte det utsatta området, så de hjälper inte.
Vanliga boots åker upp o/el svänger sig aviga av snötrycket. Är alltså inte heller de till någon nytta, dessutom torde de skava obehagligt då de inte ligger stilla där de ska.
Har nu haft ett par Pfiff Combi Boots som fungerade bra som nya o i lite mindre snö, men nu har de blivit mjukare o börjat vända sig aviga nertill de också :devil: Kan ju inte köpa nya med ett par veckors mellanrum - inga billiga grejer...
Viktbootsen skulle skydda rätt ställe (och KANSKE hållas på plats), men att släga på 200-250 gr extra vikt per ben när det annars också är tungt känns inte så värst schysst och är inget jag vill göra.

Har kollat in Acavallos gelboots som skulle skydda rätta områdena, men undrar om de hålls kvar där de skall... eller om de också åker upp. Nån som vet?
 
Sv: Skydd vid ridning i djupsnö

jag har damasker runt om samt boots (gummi) om jag ska rida i djupsnö. det är ju inte bara mjuk snö utan även lite isigt, så det är risk för att hästarna får sticksår av snön.
har du prövat boots i lite hårdare (tyngre) material?
 
Sv: Skydd vid ridning i djupsnö

Prova boots som man trär på, i mjukt gummimaterial har jag för mig. Gel boots
Det är liksom som en badmössa man drar på över hoven och den sitter slimmat.

kan PM:a en sida där det finns:)
 
Sv: Skydd vid ridning i djupsnö

jag har lindor+neoprenboots med konstläder på utsidan. funkar helt okej så länge snön inte är för tung. och tung och blöt snö rider jag inte i, det är alldeles för påfrestande för benen!

tänk på varför din häst slår sig i snön. det är för att det är jobbigt att gå där, underlaget glider undan. djup snö är inte ett bra underlag samma hur mysigt det känns för ryttaren. testa att jogga i det så vet du hur din häst upplever det. måka eller kör till en slinga att rida på/ridbanan så undviker du skador. rida i lössnö ska man endast göra mkt sparsamt, och ej om den är blöt. tänk på att hästen även går omkring i snön hela dagen i hagen!
 
Sv: Skydd vid ridning i djupsnö

Tack för tipsen så här långt. :laugh:

Pegasus: Om man den här vintern vill rida ut i "riktiga" terrängen (=skog o mark) går det inte att undvika en del sträckor också i djupare snö. Härtills är det ändå till all tur fråga om mjuk, kall snö, undertill dock ett lager lite "stadigare" snö.

Ridplanen är plogad och hagen ganska så upptrampad vid det här laget.
 
Sv: Skydd vid ridning i djupsnö

Jag har tjocka boots i kraftig neoprene som inte vänder sig eller viker sig 'ur funktion'. Det fungerar jättebra att kombinera dem med benskydd.
 
Sv: Skydd vid ridning i djupsnö

Prova boots som man trär på, i mjukt gummimaterial har jag för mig. Gel boots
Det är liksom som en badmössa man drar på över hoven och den sitter slimmat.

kan PM:a en sida där det finns:)

Just de där har jag funderat på, min fundering är fortfarande om de verkligen på riktigt hålls kvar på plats i snön. (Läste om någon som hade problem med att de åkte upp.)
Till saken hör att den mindre storleken passar hovar med skostorlek 3*0-2. Vår häst har just 3*0 fram så enligt min logik kommer de att vara just o just i största laget. (=större risk att de glider???)
Men visst kunde man ju prova...
 
Sv: Skydd vid ridning i djupsnö

bra att du inte bara rider i den djupa snön.:)

jag tycker tjocka och stadiga boots funkar bäst. i hagen har min häst horze neoprenboots och dom sitter som dom ska hela dagen utan att vända sig.
 
Sv: Skydd vid ridning i djupsnö

Snabb-rapport ifall någon annan också undrar: acavallo gelbootsen fungerar INTE vid snöridning. Åkte upp precis som jag befarade :devil:
 

Liknande trådar

Ridning Gör ni det? Hur hög skare och hur djup snö under? Om det kommit en hel del snö över skaren, rider ni då? Min häst blåvägrar gå om jag...
Svar
7
· Visningar
2 681
Träning Alla vet vi ju att (rimliga mängder) ridning i snö är bra när man vill bygga upp hästens muskler osv :) Under tidigare vintrar har våra...
Svar
5
· Visningar
1 046
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp