Bukefalos 28 år!

Tappskor i djupsnö

drysno

Trådstartare
Alla vet vi ju att (rimliga mängder) ridning i snö är bra när man vill bygga upp hästens muskler osv :) Under tidigare vintrar har våra ridningar i djupsnö ofta resulterat i att ena hästen har trampat av sig en framsko. Tråkigt när man sedan får vänta på hovslagaren hur länge som helst - blir ju inte mycket muskelbyggande när man står med en skolös häst halva vintern :crazy: (Så där litet överdrivet sagt...) Annars trampar inte hästen av sig skorna, men i litet djupare snö (mer än 10 cm) tycks hon inte hinna undan med framhovarna.
Hur gör ni för att förhindra sånt här? Har funderat på skyddsboots, men undrar om inte de trycks litet uppåt av snön o i så fall ändå inte skyddar skon så bra? Eller i värsta fall orsakar skav om de rör sig av o an pga av snöns tryck?
 
Sv: Tappskor i djupsnö

Jag skulle inte använda boots i djupsnö eller ens 10 cm snö då de rör sig & lättare skapar skavsår på hästens karleder.
Är du säker på att hästen verkligen har skor i passande strl?
 
Sv: Tappskor i djupsnö

Nä, det var ju det jag funderade med bootsen - att det inte är så bra att använda såna med tanken på att de alldeles säkert kommer att röra sig av o an pga snöns tryck.
Hästen har ganska precisa skor - står visst ut en aning under trakten, men inte nå´ mycket. Och annars trampar hon som sagt aldrig av sig dem - bara i djupsnö.
 
Sv: Tappskor i djupsnö

Mm svårt det där, skorna ska helst stå ut ca 1/2 cm bakom traktvinkeln så att bakdelen av hoven inte blir "skolös" när hoven växer & skon åker mer framåt dessutom.
 
Sv: Tappskor i djupsnö

Jo, så värst mycket kortare bak tycker jag inte skorna kan vara.
Ett annat problem, som kanske är allvarligare fast det inte i fjol råkade hända är förstås risken för broddtramp. Borde väl alltid skruva ur tåbroddarna på bakhovarna vid snöridning!? (Vilket vi inte fattade att göra förra vintern :crazy:.) För eftersom hästen lyckas trampa loss skor finns ju också stor risk att hon trampar sig högre upp. Eller vad?
 
Sv: Tappskor i djupsnö

Jag har alltid boots i snö och mina hästar har inte fått några skavsår eller tappskor.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 057
Senast: Marvin
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 877
Senast: mily
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 982
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 982
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp