Bukefalos 28 år!

Rida på skaren?

the_connemara

Trådstartare
Gör ni det? Hur hög skare och hur djup snö under? Om det kommit en hel del snö över skaren, rider ni då?

Min häst blåvägrar gå om jag styr ut i skaren eller vägen inte är plogad hela rundan. Och jag vet inte om det är ok eller inte när han sjunker ner till ca kotan (dvs får allt i karleden) så jag vänder och rider på andra ställen. Men det begränsar ju en hel del. Spec som vår bästa klätterbacke inte är plogad.

Vågar man trampa upp ett spår och rida i eller ska man helt låta bli? Går det bra om man har skydd som går runt kotan eller är det andra områden som stör oxå? Jag rider med senskydd och vanliga strykkappor bak och boots går ju inte alls att ha, skaver som attan när de trycks upp av snön i varje steg.

Underlaget under oroar jag mig inte för, inte heller snödjupet. Sådana grejer anpassar man ju sig självklart efter. Det är bara skaren jag inte vet hur jag ska hantera.

Jag hatar när det töar en dag och fryser på igen!
 
Sv: Rida på skaren?

Jag rider inte ut på icke-upptrampat område nu när även vi fått skare på snön. Den är inte superhård, men min häst visar med all önskvärd tydlighet att han Inte vill pulsa genom den snön - och då slipper han. Jag tror han även upplever att det är obehagligt att "trampa igenom", för jag hade just skydd som går runt kotan sist och han hade inga sår eller så när vi kom hem, men den lilla bit han var tvungen att pulsa tyckte han var rejält otäckt.
 
Sv: Rida på skaren?

Är det bara "krispigt" så kan jag rida på, men är det en ordentlig skare eller istäcke så avstår jag. Det är så lätt att det sticker eller skär, och de flesta hästar brukar ändå tycka det är obehagligt.
 
Sv: Rida på skaren?

Inte rida i sån j-a skit-skare vi har nu....... Dessutom är det "knaggligt" och isfläckar under. Det blir ridhus eller paddock med uppskottade spår som gäller. Eller vägen då - ut i skogen kommer man inte heller....

...och så har man varit korkad och SETT FRAM emot snön!!

Förra året hade vi inga tödagar - och därför höll sig snön SÅ fin, om än väl mycken.
 
Sv: Rida på skaren?

Tycker våra hästarna reagerar mest på det att underlaget känns osäkert - dvs ger ett visst motstånd men sen ändå ger efter.

I djup, mjuk snö traskar de gärna på fast snön når dem nästan till magen ibland, men ställen med "diffust ohållbart" underlägg får åtminstone våra hästar att protestera.

Det här problemet uppstår inte bara i skare utan också t.ex på ställen där det kört snöskotrar o.dyl, vilket gör att snön ger ett visst motstånd men sen ändå oftast ger efter under hästarna.
Då är det ju inte fråga om nå hårda kanter el. dyl. men hästarna känner sig helt tydligt osäkra på om det går att gå på det underlaget eller inte.
 
Sv: Rida på skaren?

små-krisp går väl an, men jag brukar låta hästen avgöra, känner hon sig inte säker på foten och börjar tveka, då vänder vi, undviker mjuka skoterspår också, av den simpla anledningen att om hästen oväntat trampar igenom så är det lätt hänt att man får med sig nån sträckning eller vrickning hem.
 
Sv: Rida på skaren?

Senast igår kom en häst i stallet in med blödande kronrander... Och då har vi knappt nån skare att tala om. Jag hade ridit på samma ställe nyligen och hörde att det krasade lite från snön, men med mycket hovskägg så märker hästen ingenting :p Den som fick skavsår reagerade inte vid beröring och verkade ganska obrydd men det är väl inte så bra heller...
 
Sv: Rida på skaren?

Senast igår kom en häst i stallet in med blödande kronrander... Och då har vi knappt nån skare att tala om. Jag hade ridit på samma ställe nyligen och hörde att det krasade lite från snön, men med mycket hovskägg så märker hästen ingenting :p Den som fick skavsår reagerade inte vid beröring och verkade ganska obrydd men det är väl inte så bra heller...

:eek:

Nu är jag helt säker på att jag inte har någon lust att rida på skaren, inte ens för att faktiskt trampa upp ett spår att rida i.

Tack för alla svar :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 007
Senast: MiaMia
·
Hästvård Har funderat över detta en stund nu. Alla våra hästar i stallet blir rätt stillastående hela dagarna under vinterhalvåret. De gör...
2
Svar
26
· Visningar
3 072
Ridning Det vet jag inte hur många gånger jag har hört i vinter, både här på Buke, på fb och IRL... T.o.m. i bantningstråden där man väl...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 295
Senast: tinkerlover
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 898
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp