Skydd vid skogsridning

lobell

Trådstartare
Hej!

Jag är inte så insatt i vad alla skydd används till, men undrar vad för sorts skydd ni använder i skogen?
Sambons häst fick en liten rispa sist vi red inne på småstigar och vi känner att det kan vara bra att skaffa skydd.

Damasker har jag sett, kan de vara nåt?

Sv: Skydd vid skogsridning

Använder vanliga senskydd (alltså de i hård plast och neopren inuti) och bakstrykkappa när jag rider i skogen. Tycker att denna typ av skydd är bäst då.

Men bakstrykkappa skyddar väl bara kotan på insidan? Borde ju inte skydda så bra mod slag, revor och sånt?:laugh:

Det finns höga bakstrykkappor också. De räcker oftast alldeles utmärkt som skogsskydd.

Till TS:
Jag använder strykkappor runt om (höga bak) vid all ridning utom hoppning då jag föredrar att linda. Vid körning är det lindor om jag kör ut och strykkappor på banan.

Senskydd har jag liggande, så ska kanske satsa på höga bak då.
Boots har jag funderat på då jag märker att min häst slår i fram och bakhov när vi rider på smala stigar.
Vad för slags boots väljer man ? Neopren eller gummi?

Jag har terrängskydd när jag rider i skogen oftast boots också. Jag tycker man ska använda nylon med neoprenefoder på bootsen. Damasker kan man även ha i skogen, tycker det är bra när hela benet runt om skyddas inte bara bak vid senorna som senskydden skyddar på. Vill att min häst skla gå säkert i skogen :D

Ha det bra! och lycka till!!:rofl:

Det finns neopreneboots med skinn/konstkinnutsida, de är bäst tycker jag. Med vanliga neopreneboots kan man få problem med att snö fastnar på dem. Men boots är nog mycket en smaksak. :)

Men bakstrykkappa skyddar väl bara kotan på insidan? Borde ju inte skydda så bra mod slag, revor och sånt?:laugh:

Jo, du har helt rätt! Har också funderat lite på detta om det finns något bättre alternativ än denna typ. Har ju sådana som man nuförtiden kallar "teknikskydd" (de som ser ut lite som senskydd som man har fram, fast de är kortare, men de går alltså runt hela kotan), men vill helst inte använda dessa, då jag inte tycker om att de "klämmer" som de gör. Annars skyddar ju dessa jättebra.
Kanske finns det något annat bra bakskydd som man inte har tänkt på?

Proffessionals choice har skydd som täcker hela benet. Googla så hittar ni!
Det finns billigare varianter på Hööks och Börjes också.

Proffessionals choice har skydd som täcker hela benet. Googla så hittar ni!
Det finns billigare varianter på Hööks och Börjes också.

Jag köpte PC när jag var frustrerad över alla sår. Däremot tror jag nog att det går lika bra att köpa liknande på Hööks eller Börjes vilket jag ångrar att jag inte gjorde för de är ganska dyra.

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
896
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 186
Senast: Fille
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
600
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 904
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka