Skydda bandage mot väta?

jag tror inte såret behöver andas för att läka.

http://www.vardhandboken.se/Texter/Sarbehandling/Forband/

Nej sår ska ju läka fuktigt numera, och samma saker som för människoangäller lör häst, dvs det du länkade. Men den friska vävnaden behöver kunna andas, annars kan man få problem där. Så om man (även om nog ingen skulle komma på idéen) skulle ha plastat alltför länge skulle nog resten av benet må lite kasst?
 
Jag utgår från att man nog är så nyfiken att man öppnar innan det är nån fara för frisk vävnad ;)
 
Det är nog rätt så svampigt då

Precis det jag menade. Att om man skulle plasta allt för länge så såret står sig men inte resten. Men jag tror som sagt ingen skulle få för sig att plasta flera dygn, eller ens ett dygn. Får man hoppas i alla fall
 
Fetvadd närmast benet?
Fast hjälper det ut andasperspektiv om man stänger in vadden i plast?

Min har ju kompress. Vadd. Linda (sån vit medicinsk). Vetrap. Tejp. Fleece. Tejp.
Har räckt bra hittills - det hann torka upp och sen frös på så grushagen helt torr och isfri.
Tror det funkat utmärkt ha plast på 12 h i sträck och släppa i stora hagen, rent för benets skull. Utan att det skulle bli svampigt. Men det finns isfläckar där så törs inte tejpa under hoven - och då skulle vadden längst mer kunna suga åt sig om det töar. Men han är lugn och tar det med ro i sin sjukhage så bara det ger fan i att regna ska det gå finfint :)
 
Nej alltså, jag tänkte så inte såret blir blött, fetvadden skyddar även om bandaget blir blött.
 
Någon med något bra tips på hur skydda ett bandage mot väta, UTAN att det blir någon form av plast/tejp under hoven. Bandaget går ner på halva hoven, så det är lite trixigt i det här jävla skitvädret som kom att hindra att det suger åt sig väta. (Snön töat bort, regnat på det, marken är frusen så vattnet sjunker inte undan utan ligger uppepå, dvs massa vattenpölar osv)
Är det jättekritiskt får väl hästen stå på Box/ grusad sjukruta de dagar som kräver om det är en skada som absolut inte får riskeras med väta och vanliga hagförhållanden är tveksamma .
 
Är det jättekritiskt får väl hästen stå på Box/ grusad sjukruta de dagar som kräver om det är en skada som absolut inte får riskeras med väta och vanliga hagförhållanden är tveksamma .

Nu löste vädret det jättefint åt mig. Problemet var annars vädret. Snö som töar och regn, då blev det ju plask och klafs även i grusdelen. Ha inne hade varit alternativet och hade ju fått vara det om det krävts. Men lite trist boxa bara pga vädret i 5-10 dagar.

Men, en liten storm och tö både tog bort snön och torkade upp. Sen frös det. Så grushagen är helt torr. (Även stora hagen fungerar men börjar det töa kan den nog bli lite plaskig, så de får gå på gruset tills vidare). Ibland ska man ha tur också :)
Och grusa hagar kan vara det bästa jag någonsin gjort. Ever.
 
Tänkte just att en prematurblöja borde vara perfekt size för ett fölben. Tyvärr hade vi en utrensning för ett tag sedan, annars hade jag kunnat skicka en
 
Än fortsätter väderleksrapporten vara på min sida. Imorgon ska det förvisso snöa, men imorgon ska jag byta bandage så det gör inget om det blir lite blött ute. Mao kan de tom få gå ut i stora hagen imorgon. Tror det kommer vara högst uppskattat. Knatten tar det här med sjukhage som en stjärna. Hans fyraåriga kompis som står i boxhage bredvid sköter sig också med den äran - men visade passage på vägen in idag. (Den lilla är inte van att vara själv än så har inte kunnat rida fyraåringen heller).

Men ska ta med mig tipset om blöja till framtiden! Eller om vädret vänder. Förhoppningsvis kommer bandage bara behövas en sväng (=5 dagar) till från imorgon dock.
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Hästvård Nelly har fått ett sticksår straxt under ett framknä som jag bandagerar. Hennes hage är dock extremt blöt på vissa ställen, det är djup...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 840
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp