Bukefalos 28 år!

skydda barn från olämpligt material på ipad

Lupino

Trådstartare
Hur skyddar man sitt barn mot olämpligt material på ipad?

Hur säkert är åldersgränser. Fungerar det på Youtube? Andra webbsidor?

Min 6-åriga dotter berättade att hon sett en tjej slicka på sin egen snippa! Jag har inte fått någon klarhet i var hon såg det (ville inte göra en grej av det) men vi har ipads så det måste varit där. Hon har en egen ipad med låg åldersgräns satt, ingen webbläsare och kollar vad jag vet bara barnkanalen. Hon lånade tidigare min ipad och jag har inga åldersgränser och såklart tillgång till webben men surfar aldrig till liknande sidor. Dottern har inte känt till webben men hamnar där ibland genom att tryckt på någon länk i någon av barnspelen.

Det har nog hänt att hon lånat min mans ipad också och det är väl inte orimligt att han kollat på något sånt, så kanske var det därifrån? Men känns ändå lite långsökt. Min man och jag har numera lagt in koder som barnen inte kan på våra ipads i alla fall.

Jag har även en 8-årig dotter och hon kollar mycket Youtube och har 12-årsgräns inlagd på sin (hon läser böcker på ipaden och läsaren bluefire reader kräver att man har den gränsen). Hur stor risk är det att hon får upp något olämpligt där? Jag antar jag skulle kunna ställa min ipad till 12 år och prova söka men jag är inte sugen på att det eftersom jag är rädd att jag även i förlängningen får upp sånt!

Någon som är insatt?
 
Hur skyddar man sitt barn mot olämpligt material på ipad?

Hur säkert är åldersgränser. Fungerar det på Youtube? Andra webbsidor?

Min 6-åriga dotter berättade att hon sett en tjej slicka på sin egen snippa! Jag har inte fått någon klarhet i var hon såg det (ville inte göra en grej av det) men vi har ipads så det måste varit där. Hon har en egen ipad med låg åldersgräns satt, ingen webbläsare och kollar vad jag vet bara barnkanalen. Hon lånade tidigare min ipad och jag har inga åldersgränser och såklart tillgång till webben men surfar aldrig till liknande sidor. Dottern har inte känt till webben men hamnar där ibland genom att tryckt på någon länk i någon av barnspelen.

Det har nog hänt att hon lånat min mans ipad också och det är väl inte orimligt att han kollat på något sånt, så kanske var det därifrån? Men känns ändå lite långsökt. Min man och jag har numera lagt in koder som barnen inte kan på våra ipads i alla fall.

Jag har även en 8-årig dotter och hon kollar mycket Youtube och har 12-årsgräns inlagd på sin (hon läser böcker på ipaden och läsaren bluefire reader kräver att man har den gränsen). Hur stor risk är det att hon får upp något olämpligt där? Jag antar jag skulle kunna ställa min ipad till 12 år och prova söka men jag är inte sugen på att det eftersom jag är rädd att jag även i förlängningen får upp sånt!

Någon som är insatt?
Jag köper appar istället för att ta gratisvarianten. Då slipper man de flesta reklamerna och allt evigt tryckande för att komma vidare i spelen.

Sen rensar jag historiken på enheterna regelbundet.

Det är skitsvårt att skydda barnen från allt skit på nätet. Våra enheter är inte spärrade. Vi tillåter inte längre att sonen sitter själv i sitt rum och tittar. Han får sitta i vardagsrummet eller köket. Då kan man ha ett öra åt hans håll hela tiden.

Sen har vi regeln att han alltid frågar innan han börjar titta på något nytt.

Än så länge har vi klarat oss ganska bra. Peppar peppar!

Mvh Miks
 
Hur skyddar man sitt barn mot olämpligt material på ipad?

Hur säkert är åldersgränser. Fungerar det på Youtube? Andra webbsidor?

Min 6-åriga dotter berättade att hon sett en tjej slicka på sin egen snippa! Jag har inte fått någon klarhet i var hon såg det (ville inte göra en grej av det) men vi har ipads så det måste varit där. Hon har en egen ipad med låg åldersgräns satt, ingen webbläsare och kollar vad jag vet bara barnkanalen. Hon lånade tidigare min ipad och jag har inga åldersgränser och såklart tillgång till webben men surfar aldrig till liknande sidor. Dottern har inte känt till webben men hamnar där ibland genom att tryckt på någon länk i någon av barnspelen.

Det har nog hänt att hon lånat min mans ipad också och det är väl inte orimligt att han kollat på något sånt, så kanske var det därifrån? Men känns ändå lite långsökt. Min man och jag har numera lagt in koder som barnen inte kan på våra ipads i alla fall.

Jag har även en 8-årig dotter och hon kollar mycket Youtube och har 12-årsgräns inlagd på sin (hon läser böcker på ipaden och läsaren bluefire reader kräver att man har den gränsen). Hur stor risk är det att hon får upp något olämpligt där? Jag antar jag skulle kunna ställa min ipad till 12 år och prova söka men jag är inte sugen på att det eftersom jag är rädd att jag även i förlängningen får upp sånt!

Någon som är insatt?
Hur ställer ni in åldersgräns på Youtube?
 
Mina (7, 5 och 2) får inte använda Youtube obevakat. De har netflix, viaplay och barnkanalen samt appar som rekommenderas på pappasappar. Vill de titta på youtube får de vara där vi är.
 
Sitt med barnen när de sitter vid sådana enheter är ju standardtipset.

Eller åtminstone att man har dem inom hörhåll, så hör man om det börjar låta olämpligt. Alternativt koppla från internet. Kan man surfa kan man hitta galenskaper. Youtube är visserligen rätt säkert när det gäller sex, men det finns ju massor av annat där, propaganda, våld, etc, som ingen mår bra av att se.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp