Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

(NWT)
Jägarna i Värmland får skjuta en varg som dödar hundar i det nya reviret vid Sandsjön utanför Hagfors.
Där har varg under hösten dödat fem hundar och en ponny.
– Ett bra beslut, men om det inte dröjt så länge hade två hundar kunnat räddas, säger Lennart Johannesson, ordförande i Jägareförbundet Värmland.

http://www.nwt.se/hagfors/article443407.ece
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Sorgligt att vi människor alltid ska avgöra vad som finns förmånga av på denna jord!!! Vi ger oss själv rätten att ge oss ut i skogen för att jaga för nöjets skull men vill under ingasomhelst omständigheter möta motstånd!:mad:
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Men du... Det handlar inte i den här frågan om det finns för många .Denna vargen har gått till angrepp 6 ggr.Detta är inte sunt för en varg.Och detta har ju antagligen även länstyrelsen i berört län tagit till sig.Det handlar inte om vad jägarna vill eller inte vill och jag är så urled på att jägarna alltid anklagas i den här frågan.Det är för mig så otroligt löjligt.

Det som är sorligt är väl när någon tror att en varg är helt normal när den ger sig på fem hundar och en ponny.
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Jag förstår vad du menar! Men det är ju inte så att vargen söker upp hundarna utan det är väll trotts allt så att dom driver vilt i det område där vargen har sitt revir och befiner sej eller?
Att man hänger en del jägarna är väll för att dom gnäller en hel del facktiskt på vilka rättighetter dom har med jakten på viltet!
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Vad är normalt för ett rovdjur???
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Hela vargfrågan är igentligen så komplicerad..det handlar ju långt i från bara om jägarna.

Jag bor själv mitt i ett vargrevir och det har varit en rejäl omställning för ALLA som bor här sen vargen etablerade sig i skogen runt vår by.

Våran by omges av skog åt alla håll.. miltals med skog. Men ändå går vargen väldigt nära byn.Varför? tja det vet inte jag.jag bara hoppas att dom inte kommer på att det finns mat bland husen för då får vi samma problem här som de nu haft i värmland.
Det är inte bara jakthundar som råkar illa ut utan oxå vanliga familjehundar.Min hund har tex inte fått vara lös utanför gården på ett år.Jag törs helt enkelt inte.Hon betyder så otroligt mycket för mig.Hon betyder precis lika mycket för mig som grannens jakthundar.De är oxå familjemedlemar..han vågar inte heller träna sina hundar ute i skogen längre.Han äger skog. men vad hjälper det när han inte kan bruka den öht att träna sina hundar i.

De folk jag pratat med och det jag läst mig till är att när varg upprepade ggr ger sig på tamdjur är det inte ett sunt beteende.En normal vargs föda är ju vilt inte artfrände.Tror det var en forskare tom som utalat sig om detta och vargen kan utveckla ett osunt beteende när den upptäcker att hund tex är lätttillgänglig mat.

Sen kan man ju disskutera ändå om det är osunt eller inte. tror inte vargen har den inställningen.Den måste ju först och främst överleva och jag tror inte den bryr sig nämvärt om det är hund..älg eller får som står på menyn.Det är ju för vargen precis som för alla oss andra.. överlevnad är prio 1.Sen när vi människor lägger oss i så blir det för oss ett osunt beteende i våra ögon .
så visst..Men någonstans måste det finnas en balans.

Det känns inte allt för positvt att ha vargen så här nära som vi har .man törs inte släppa hästarna på bete dygnet runt tex..Att gå med den här olustkänslan dygnet runt och ha den oron man har när man följer sonen till skolbussen efter vägen där vargen sets och spårats flera ggr är ju inte direkt rogivande om man säger så.

Min åsikt är att vi ska fortsätta som nu och ta bort de vargar som ställer till problem för oss människor jag önskar att man kunde lägga mer pengar på vargtelefoner och märkning av vargarna.. detta är dock lätt att önska svårt att få till ..vargarna är långt ifrån billiga för sverige. En märkning kostar ca 250.000 kr

Ettapp målet är ju nått nu med råge. får se hur det går framöver.
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Jag förstår absolut ditt tankesätt! Bor själv i skogen och har en del skog! Just attaker mot människor får man gå tillbaks många år i tiden! Sen är det inte ALLTID varg som fält tamdjur utan även tam hundar där vargen blir skuld till! Lite fundersam för då får man inte skjuta för försvar mot sina djur!
Hade folk hållt sej att värkligen bar skjuta när det är läge för det, ok men som det nu blir använder man lagen att kringgå för vad vet du & jag vad som hände när "sune" sköt vargen??? va hans hund hotad eller hans får???
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Måste få tilllägga här så du vet "Ior", jag bor i det här området i värmland. Den senaste hunden blev tagen häromdagen. Det var hund nr 2: för samma ägare. Ponnyn var en mysig shettis som innan det här levde ett fridfullt liv. Resultatet av allt det här är att vi ryttare inte vågar ge oss in i skogen, hund ägare vågar inte gå med sina hundar i skogen. Och har du varit i den här delen av värmland så ser du att den består av vägar och skog och några hus. Det är inte normalt för en varg att speciellt gå på en ponny. det handlar om att vargarna är utplacerade, och det finns inte tillräckligt med föda åt dom. Så klandra inte oss som vill skjuta, klandra dom som placerar ut vargar istället. Det bästa skulle vara att placera ut alla vargar i tex. stockholmsregionen, då skulle nog politiker o dyl ändra uppfattning.
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Jag tror inte det bedrivs iligal vargjakt i den bemärkelsen det beskrivs.Det pratas mycket om SGT här där jag bor. och jag känner flertalet jägare..Och dom säger ju själva att det är mycket snack men ingen verkstad.och som de jägare här som är mest imot varg säger det själv.. inte fasen vågar man skjuta varg bara så där.. 60.000+ i böter och 6 månaders fängelse är det nog ingen som vill ha.Och ingen av de jägare jag pratat med vill ha bort vargen helt och hållet från skogen.
Det säger väl sig själv att det inte bedrivs iligal vargjakt i den bemärkelsen som det framstår i media.För gjorde det det skulle vi inte vara upp i 27 föryngringar av varg som det är konstaterat nu.

Sen kan det kvitta för min del. om sune sköt för hunden eller hans får.Det är lika illa ändå. vargen har inget att göra kring sunes hund eller hans får.Jag kan tycka att man har rätt att freda det sina i ett sådant läge.
Och du får visst skjuta en hund om en hund kommer och ger sig på dina får.
 
Senast ändrad:
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Att vargarna är utplacerade tror jag dock inte speciellt mycket på.Om så vore skulle inte vargstammen ha de deffekter som ses i dag..flertalet obduserade vargar har missbildningar som uppkommit högst troligt av inavel.

Dock håller jag med dig.. lite mer varg kring storstäderna skulle inte skada så dom får se hur vi har det.
var ju en varg som ställde till det med några får utanför stockholm och det blev då skyddsjakt på den illa kvickt..
vad jag förstått det för er som bor i värmland och ang vargen denna tråd handlar om har det tagit flera månader innan beslut kom? Ponnyn tog den väl i höstas?

Tycker det är helt sjukt att vi på landbyggden inte prioriteras på samma sätt . :mad:
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Jajjemän, det böjade tidigt i höstas. Och nu när snön ligger har vi sett vargspår överallt. Sista natten mina gick ute hade dom varit på "långpromenad" utanför hagen, både i folks trädgårdar och i skogen, vi hittade dom på morgonkvisten vid grannens ridhus. Det var även vargspår däromkring, så kanske har dom blivit skrämda.

det mest tragiska är att jag tror inte folk, som inte har så mycket varg omkring sig riktigt förstår vad dom kan ställa till med.
Ser att du bor i dalarna, var det inte en varg där som jagade en ryttare på häst ända in i stallet?
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Det har hänt två sånna insidenter i år.. en i torsby i värmland i september och en i mellan edsbyn och ovanåker i januari .
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Tillräckligt med föda har jag nog svåt att tro att det inte finns! Därimot konkurerar den om födan för även vi människor vill ha en del av vad skogen kan ge varesej det finns eller inte! Ganska många ger sej ut på Älg jakt som exempel även i år fast stamen har minskat enheldel neråt landet och fast jägarförbundet uppmanat att hålla! Kanske är vi lite förmånga människor som vill ha en del av kakan!
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Nu är det ju så att tex här råder det lysningsjakt". vilket i slutändan främjar vargen. och många jägare häromkring kommer antagligen pga detta inte ha råd att jaga nästa år .Jakt är inte billigt.
Och vi har MYCKET älg.

vi har tex tre st älgar som går här mellan gårdarna en ko och två årskalvar gubben fotade dem vid hästhagen för två v sen.. och detta sen de blev jagade av varg på grannens åker(som jag förövrig tar hö på 300 m från min gård). Älgarna söker sig nu in i bebyggelse för att undkomma vargen.och det är inte heller bra.. risken för trafikskador tex ökar en hel .Och blir en älg påkörd och överlever är det omöjligt nästan att bedriva eftersök.Eller ja ingen jägare vill göra eftersök med hund tex. när man kanske sänder hunden i döden.
så man kan ju fråga sig hur det ska vara. dessa tre älgar ser jag när jag är ute kring gården flera dagar i veckan.. det är bara en tidsfråga innan något mindre roligt händer..Jägarna vill inte skjuta dem heller eftersom en ko med två kalvar är ganska värdefull för älgstammenens utveckling.
jag gillar dock inte att vargen följer med ner i samhället när älgen söker sig hit.

Problemen med vargen är inte så bagatell artade som många tyx tro.
 
Senast ändrad:
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

*funderar*

var det den gammla shettisen som gick lös på gården som denna vargen fällde?
Mat serverat på silverfat...
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Det har hänt två sånna insidenter i år.. en i torsby i värmland i september och en i mellan edsbyn och ovanåker i januari .

Finns det bevis för det? Jag har sett många människor gasta varg och t.o.m. fota dem och så är det en tamhund på bilderna när experterna tittar närmare. En rädd ryttare kan nog få för sig både det ena och det andra.
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Jajjemän, det böjade tidigt i höstas. Och nu när snön ligger har vi sett vargspår överallt. Sista natten mina gick ute hade dom varit på "långpromenad" utanför hagen, både i folks trädgårdar och i skogen, vi hittade dom på morgonkvisten vid grannens ridhus. Det var även vargspår däromkring, så kanske har dom blivit skrämda.

Har ni haft oberoende, opartiska experter ute som analyserat spåren och fastställt att de kommer från en varg?
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Och blir en älg påkörd och överlever är det omöjligt nästan att bedriva eftersök.Eller ja ingen jägare vill göra eftersök med hund tex. när man kanske sänder hunden i döden.

Går det inte att bedriva eftersök i koppel? En eftersökshund ska väl inte springa utom jägarens synhåll då blir det väl lite svårt för jägaren att veta var det skadade djuret finns?
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

i ena fallet har Per Larsson, länsstyrelsens vargspårare konstaterat att det handlar om varg.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Än en gång söker Bertil Forsberg, tidigare ordförande i Jägareförbundet Värmland, skyddsjakt på en varg i Rackstadsreviret. Vargen är...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp