Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

(NWT)
Jägarna i Värmland får skjuta en varg som dödar hundar i det nya reviret vid Sandsjön utanför Hagfors.
Där har varg under hösten dödat fem hundar och en ponny.
– Ett bra beslut, men om det inte dröjt så länge hade två hundar kunnat räddas, säger Lennart Johannesson, ordförande i Jägareförbundet Värmland.

http://www.nwt.se/hagfors/article443407.ece
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

vet inte om jag missförstår dig nu.Men hur kan man illegalt skjuta en varg som det är beviljat skyddsjakt på? var inte den som sköt med i det utsedda jaktlaget eller vadå?
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Varför detta förlöjligande av de personer som känner en oro för vargen?
Är du likadan när det är någon som är rädd för ormar eller spindlar?

MVH
Russin8
Nej, jag menar inte att förlöjliga någon, tvärt om, jag vill avdramatisera med att vi alla har fobier av ett eller annat slag. Det jag reagerar emot är att om man rädd för varg så tycker många att den ska skjutas. Det finns ingen som tycker att det är relevant att utrota spindlar och ormar bara för att man är rädd för dem. Det jag vill påvisa är att det faktiskt kan handla om fobi, men det går det inte att prata om när det gäller varg.

Och vargmotståndarna pratar om att de har minskad livskvalité för att det finns varg i skogen och jag tycker inte alls som de. Man kan faktiskt styra lite själv också.

Och jag har full förståelse för om man är orolig för sina lösa hundar eller får.
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

vet inte om jag missförstår dig nu.Men hur kan man illegalt skjuta en varg som det är beviljat skyddsjakt på? var inte den som sköt med i det utsedda jaktlaget eller vadå?
Den sköts av någon som inte var utsedd att skjuta den, jag vet inte av vem, antagligen är den nergrävd någonstans. Väldigt synd att den inte kan DNA-testas och synd om alla som varit rädd att den ska komma tillbaka till fårhagarna. Nu vet de ju inte hur det egentligen ligger till, lever den, eller inte. Och jag tycker att det är synd att inte Folkaktion Ny Rovdjurspolitik går ut och talar om att den är skjuten om de nu sitter inne med den vetskapen.
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Har hun som går eftersök! annars hade jag skrivit blodspår jag vet skillnaden!!!
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Har hun som går eftersök! annars hade jag skrivit blodspår jag vet skillnaden!!!
då borde du också veta att det inte alltid räcker att spåra i lina..o vem vill släppa sin eftersökshund i vargmarker?? då får hellre skadade djur gå en långsam död till mötes?
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Den erfarenhet jag har av eftersök vid skadat vilt är att man använder två hundar. En som spårar i lina för att leda jägarna rätt, detta kan vara vilken hund som helst bara den är utbildad. När man hittat viltet använder man en ställande jakthund, denna är lös och skäller fast viltet med hjälp av ståndskall tills dess att jägaren fällt det. Det är förmodligen dessa lösa hundar som ingen jägare vill släppa i ett vargrevir - förståeligt.

OT:

Duktiga jakthundar har ofta värde i samma prisklass som hästar (om vi nu ska lämna känslorna borta och snacka om pengar). På samma sätt som man inte vill se tex sin dressyrhäst ätas upp av en varg i hagen vill man inte se sin jaktchampion ätas av vargen i skogen.
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Jag vet det med! ledssen att jag inte fick med hela packetet har även släppt honom islutskedet jag kan det! man måste inte skriva ner allt!! man kan kanske lägga ihopa två & två:bow:??? har även haft eftersök på vildsvin!
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Men jag tycker att det är ganska stor skillnad på att vara rädd för spindlar och ormar. En spindel fobi är en obefogad rädsla. En liten spindel kan inte skada dig. Men att vara orolig för varg är en mer befogad rädsla och kan då inte jämställas med en fobi.

Vargen är faktiskt ett väldigt farligt rovdjur. Tycker att många gånger bortser man från det och glorifierar vargen. Att vi inte har haft så mycket varg attacker de senaste 100 åren beror ju faktiskt på att vi inte haft någon vargstam i sverige. Med en ökad stam kommer det att komma fler varg attacker. Vi kommer att se fler får, hundar och andra tam djur rivna av varg. För vargen är ett otroligt smart hund djur, den tar det lättaste bytet.

Jag kan inte påstå att jag vill ha varg runt husknuten, men om det blir så får jag försöka lösa det på bästa sätt.

MVH Russin8
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

70 hundar?? aja.. men faktum är då var inte vargstammen så stor som den är i dag och 2007 angreps 43 hundar av varg. 30 av dem dog .Och i år är vi över dessa siffror och året är inte slut ännu..Jag finner det oroväckande.


Långt fler hundar, jakthundar blir dödade av bilismen, anser du inte det vara oroväckande?

Intressant debattartikel.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article4035743.ab
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Men jag tycker att det är ganska stor skillnad på att vara rädd för spindlar och ormar. En spindel fobi är en obefogad rädsla. En liten spindel kan inte skada dig. Men att vara orolig för varg är en mer befogad rädsla och kan då inte jämställas med en fobi. Russin8
Både spindlar och ormar kan ju vara väldigt dödliga så den rädslan är väl ändå inte mindre befogad än rädslan för vargen??? Dock har vi inga dödliga spindlar i Sverige, ormbett kan människor dö av om de är överkänsliga.

Vargen är faktiskt ett väldigt farligt rovdjur. Tycker att många gånger bortser man från det och glorifierar vargen. Att vi inte har haft så mycket varg attacker de senaste 100 åren beror ju faktiskt på att vi inte haft någon vargstam i sverige. Med en ökad stam kommer det att komma fler varg attacker. Vi kommer att se fler får, hundar och andra tam djur rivna av varg. För vargen är ett otroligt smart hund djur, den tar det lättaste bytet.

. MVH Russin8
Jag glorifierar inte vargen, jag försöker lära mig så mycket som möjligt om den eftersom jag bor i ett vargrevir. Vargen tar normalt inte alls det lättaste bytet om du menar hundar och får, däremot tar de de lättaste bytet i form av kalvar och skadade, gamla älgar före unga friska. Det är ofta de ensamma bortkörda vargarna eller de som letar ny flock som ger sig på fåren.

Förmodligen kommer det alltid vara en konflikt med att vargar tar får och hundar, men om vi ska ha en vargstam får vi ju försöka anpassa oss och göra det bästa av situationen, vilket verkar vara väldigt svårt för många i min närhet. Jag fattar inte att många stängslar så dåligt om sina får, nu kommer säkert någon och säger att det beror på att det är för att det är så dyrt, men så är inte fallet i min omgivning.
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Vargstängsel torde kosta 40-50 skr + moms längdmetern . 1 ha =400 m=16000-20000kr+moms maten innanför betalar inte stängslingen.Underhållet med flera gräsröjningar blir också hopplöst dyrt . Räkna på vad stängselkostnaden blir i hela sverige ,det kommer att totalt förändra betesdriften.rovdjurscenter torde inte visa sådana siffror ,deras uppgift är att producera positiv forskning för varg. Ha halvtama vargar som springer i byar kommer inte att ge aseptans för varg det är lätt för vargförespråkarna att förringa/förneka det .Det är också lätt att skuta in sig på jägarna tyvärr kommer problemen att finnas kvar om dom försvinner .Kanske ilegal jakt på halvtama vargar är den enda anledningen/möjligheten till att det överhuvudtaget går att ha varg.
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Vargstängsel Räkna på vad stängselkostnaden blir i hela sverige ,det kommer att totalt förändra betesdriften.rovdjurscenter torde inte visa sådana siffror ,deras uppgift är att producera positiv forskning för varg.
Jag vet inte vad Rovdjurscenter skulle visa för siffror??? Det finns ett Rovdjurscenter i Råda, med utställningar om rovdjur (Björn, varg, lo, järv).

Kanske du menar Viltskadecenter? Om du inte visste så är Viltskadecenter: ett servicecenter för myndigheter, organisationer, djurägare, markägare och allmänhet. Deras främsta mål är att bidra till att begränsa skador som orsakas av fredade viltarter, som stora rovdjur, tranor och gäss.

Där publiceras olika publikationer om rovdjur. Bla. statistik och råd vid olika situationer. Förlåt men har du läst publikationerna?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Än en gång söker Bertil Forsberg, tidigare ordförande i Jägareförbundet Värmland, skyddsjakt på en varg i Rackstadsreviret. Vargen är...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp