Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

(NWT)
Jägarna i Värmland får skjuta en varg som dödar hundar i det nya reviret vid Sandsjön utanför Hagfors.
Där har varg under hösten dödat fem hundar och en ponny.
– Ett bra beslut, men om det inte dröjt så länge hade två hundar kunnat räddas, säger Lennart Johannesson, ordförande i Jägareförbundet Värmland.

http://www.nwt.se/hagfors/article443407.ece
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Jag vet inte riktigt hur det går till i eftersök.Jag kan bara gå på vad de som håller på med sådant här ikring säger.. de vill inte eftersöka med hund.Nu är det ju spårsnö så det behövs ju inte just nu heller.

Och jag förstår jägarna rädsla. sen i mitten av aug i år har 40 talet hundar blivit rivna av varg.
 
Senast ändrad:
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

hundar e smarta går dom in på vargarnas revis så får dom skyla sig själva
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Håller med..

Man som ägare till en jakthund har ju som ansvar och inte släppa den rätt in i ett varg revir..

ang ponnyn, altså om jag vore varg, så hade jag inte tvekat en sekund på att käka upp den.... Omständigheterna runt den var ju tragiska..
Stod ju inte ens i en hage.. :grin:

Vore interessant att få höra omständigheterna runt de hundarna som vargen kommit i kontakt med.
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Hua.. nu bär det iväg .. som vanligt..

och jag börjar bli lite smått retlig och ber om ursäkt om jag låter arg.

Men hur fasiken tänker ni.. tror ni att ett vargrevir synns ? Herregud här vet inte ens experterna var gränserna går..Ska jag slippa släppa min hund i ett vargrevir lär jag ta bilen och åka minst 15 mil enkel väg.

jag bor MITT i ett vargrevir. med andra ord kan jag inte ens låta min hund gå lös på gården igentligen för vi är mitt i det..det tillhör vargen?.så även grannes gård?. och de andra i byn ?Har någon av er hund? hur rastar ni dem? Jag bara undrar..Och i en del fall här ikring har inte ens hundarna som rivits bedrivit jakt för stunden utan varit ute på promenad i skogen .helt vanlig rastning.
Nu är det ju så att de som visstas med hund i skogen är merparten jägare..
Om det varit lisa med pudenl fluffy har ingen betydelse..men lisa och fluffy är inte i skogen..även fluffy är potensiell inkräktare i ett vargrevir.
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Jag tror inte hundarna i den här frågan har nått val. hela värmland är i stort sätt täckt med vargrevir..Tror du hundarna vänder och hoppar in i bakluckan på bilen igen när dom kommer till skogen.Nä just ja.. dom får skylla sig själva..


jösses amalia..:eek:
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Ni får ursäkta mitt utbrott.. men jag blir så jädra frustrerad..SORRY!!

Nu har jag tagit några djupa andetag :D
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

En liten reflektion ifrån min min vrå i vargreviret där jag bor.

vargen_i_vassen.jpg
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Vilken häftig bild.

*kl*

Jag må tycka en del i vargdebatten men inte tusan är det hundarna som får skylla sig själva.
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

När man går eftersök har man dom i lång lina! har själv hållt på med eftersök!
40-tal rivna hundar är lite mycke??? vet att det rivits endel hundar men 40st är lite att ta i kanske! När jag rastar mina hundar är dom tillsammans med mej!
Det med Älg hetter alltid att det finns MASSOR där jag bor:confused: men stämmer facktist inte alltid!!
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Jag har själv läst ÄBIN-inventeringen för vårat område för 2008.Älgobs under älgjaktsveckan var i vårat VVO 1676 st älgar
Och vad gällande antal hundar är det dokumenterat. Det är lätt att hitta dessa siffror på nätet tex.
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

OK 40 hundar har fällts vat du hur många vargar som dödats ilegalt??? ca 130 st!! och du som skrev att ingen skulle vilja betala böter eller få 6 månaders fängelse för det:confused: alltså fler vargar dödas ilegalt än vad hundar som fälts av varg!!!
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

De siffror du reffererat till är perioden 1999 till 2006. på 7 år alltså.. jag pratar om 40 hundar på minder än 4 månader. slå ut det på 7 år du...
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Nä det stämmer inte det heller.. enligt rovdjurscenter (de 5 stora) var det 22-24 indivder som föll offer för iligal jakt under perioden 1998-2006
var fick du dina siffror i från?
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Jag vet!ca 70 hundar har avlidit under samma period!!
Det var mest den ilegala jakten som var intressant du skrev att den inte riktigt fanns! men uppenbart gör den facktiskt det! Jag förstår att det kanske inte alltid är trevligt att leva med vissa faror men man måste samtigt acceptera att det finns och lösa det på bästa sätt man kan inte utrota allt som vi människor inte tycker är ok! se på vår utveckling vi tar mer och mer plats i samhället och intar skog och natur som om det bara tillhörde oss har vi den rätten?? Jag tycker inte det!!
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

70 hundar?? aja.. men faktum är då var inte vargstammen så stor som den är i dag och 2007 angreps 43 hundar av varg. 30 av dem dog .Och i år är vi över dessa siffror och året är inte slut ännu..Jag finner det oroväckande.

och som jag tidigare skrev handlar det inte om för mig att utrota vargen från sverige..frågan är om det går att leva med dem utan konfliker? jag tror inte det. och så som myndigheterna sköter hela rovdjurfrågan är det inte konstigt att folk är upprörda tex.
Se bara på serena cinques avhandling om hur rovdjursansvariga sköter sitt åtagande förstår man mycket väl att jägare glesbyggdsbor är förbannade.

Efter att ha läst den avhandlingen är jag inte så säker öht att några av de siffror som är tillgängliga för allmänheten är sanna öht.
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

När man går eftersök har man dom i lång lina! har själv hållt på med eftersök!
40-tal rivna hundar är lite mycke??? vet att det rivits endel hundar men 40st är lite att ta i kanske! När jag rastar mina hundar är dom tillsammans med mej!
Det med Älg hetter alltid att det finns MASSOR där jag bor:confused: men stämmer facktist inte alltid!!
undrar lite....betyder hållt på me eftersök att du tränat blodspår eller att du verkligen hållt på me eftersök????
e ju en viss skillnad.. du borde isf veta att man ibland behöver släppa en ståndhund vid älgdito.
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Se bara på serena cinques avhandling om hur rovdjursansvariga sköter sitt åtagande förstår man mycket väl att jägare glesbyggdsbor är förbannade.
Och de smarta jägarna här i Torsby går då och illegalt skjuter ihjäl den varg som det faktiskt är beviljad skyddsjakt på, allt enligt Värmlands ordf. i Folkaktion Ny Rovdjurspolitik. (Undrar om han anmält det???) Jösses vilka intelligenta varghatare det finns!

Och ang den varg som någon i tidigare inlägg här påstod "jagade ryttare ända in i stallet" snacka om att göra höna av fjäder... Det är ialla fall den varg som nu är skjuten och jag kände mig inte det minsta hotad när jag körde iväg den från min gård.

Det är så överdrivet allting. Men, men, alla har väl sin beskärda del av fobier, en del för ormar och spindlar andra för vargar. Jag blir så trött.
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Varför detta förlöjligande av de personer som känner en oro för vargen?
Är du likadan när det är någon som är rädd för ormar eller spindlar?

MVH
Russin8
 
Sv: Skyddsjakt på varg i Sandsjöreviret

Visst är det överdrivet.. från DÅDA håll. Nu förs det i allafall en dialog i riksdagen och partierna är dessutom eniga .:eek:
Kammarprotokoll finns här .frågan om vargjakt är långt ner på sidan Miljöministern deltar i debatten.

Och det lutar mot att det kommer bli jakt på varg i framtiden . Jägarförbundet har dessutom sagt ja till inplantering av varg för att minska på inaveln.Men samtidigt vill dem ha jakt på varg nu och frysa stammen i tre år vid 20 föryngringar helt enligt delmålet. kan man väl säga..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Än en gång söker Bertil Forsberg, tidigare ordförande i Jägareförbundet Värmland, skyddsjakt på en varg i Rackstadsreviret. Vargen är...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp