Skyddsväst????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare windy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 324
W

windy

Vilken är den bästa skyddsvästen till en nybörjar flicka på 10år?? Något särskilt man ska tänka på när man köper skyddsväst? :confused:

ja det tycker jag defenitivt, det ma bör tänka på att dom flesta skydsvästar som säljs i hästa affäreer är stella som tunnor, vilket ledder till att om hästen gör en plötslig rörelse som man inte är med på så åker man av (dom blir bätre juförsig men det tar ett bra tag tills dom blir rörliga).
jag använder mig av ett crossskydd som sitter på ryggen och jag tycker att den är jätte bra eftersom att man behåller hella sin rörlighet kostar runt 700 kr så den är oxå billigare än dom flesta säkerhetsvästar som finns i häst affäreerna.
men det finns även en ny model som jag inte vet om den har kommit till sverige än, kommer från amerika tror jag, den är lika rörlig på ett ungefär som mitt crossskydd men det ger oxå skydd i fram (tycker den verkar supperbra) har för mig att den kostar runt 1 000 kr eller lite mindre.

Hej, visst om man köper en ny skyddväst är de stela i början, men när de väl har format sig så har de anpassat sig efter personen. När man köper en beggangnad kan den förra ägaren ha ramlat med den så att den inte ger lika mkt skydd längre. Personligen tycker jag att det bästa är o köpa en ny :idea:

-------------The Flying Dutchwoman-----------

Tycker att man ska slå till på en riktigt bra väst från början. Det ska vara en lätt väst som sitter bra och är snygg. ( så hon VIll använda den!)

Ta en koll på dessa tex Racesafe

Denna väst kan nog en tioåring ha tills hon är 14, för längre än så ska man inte ha en väst, oavsett märke.

Jag har en sådan och rider alltid i den. Klarar mig liksom inte utan den....

Är du intr. så kan du pma mig för vi ska snart beställa ett par till.
:bump:

Köp en godkänd till beta 3, den högsta klassen på säkerhet. Prova nogrannt så att den sitter bra. Försök att få möjlighet att provsitta en sadel med västen på så att man känner att den inte hindrar att man sitter bekvämt. Många västar är ganska mjuka så att de är bekväma men det är ändå en ny känsla att rida med väst om man är van utan men det vänjer man sig fort vid om västen sitter bra.

Det jag tycker att man ska tänka på är att man ska köpa en väst som sitter bra just nu och ingen som barnet "ska växa i". Barn har ju en förmåga att växa så om jag vore du så skulle jag satsa på en väst som sitter bra nu, men som man i viss mån kan justera storleken på så att den kan bli större i takt med att hon växer. Men köp ingen väst som är förstor för att den ska kunna användas längre.

En annan sak som man bör tänka på är att man ska ha så lite som möjligt mellan kroppen och västen, helst bara en t-shirt. Ju mer kläder du har imellan desto sämre skyddar västen eftersom du får mer luft mellan kroppen och västen. Att rida med kavaj under västen på tävligar tycker jag är rena vansinnet.

Som någon annan sa, köp en ny väst man vet aldrig vad en begagnad råkat ut för - det gäller även hjälmar.

Svaret på din första fråga tycker jag är - den bästa västen är den som sitter bäst på din dotters kropp (alla ser vi olika ut och olika västar passar olika kroppar), som skyddar som den ska och hindrar hennes rörelser så lite som möjligt. Därför kan jag inte ge något råd om något speciellt märke utan ni får pröva olika västar och som står i ett inlägg ovan provsitt gärna en sadel med västen på.

När man köper en beggangnad kan den förra ägaren ha ramlat med den så att den inte ger lika mkt skydd längre.
det har jag aldrig hört talas om.. vart kommer den informationen ifrån? hjälmar vet jag, de är gjorda av porös frigolit och plast.. men säkerhetsvästar är juh inte gjorda av varken hårdplast eller frigolit och är dessutom formbara så speciellt poröst verkar materialet inte vara..
har heller aldrig hört om att man bör byta ut en säkerhetsväst efter ett olyckligt fall (såsom man måste göra med hjälmar)

*väntar på en förklaring*

Liknande trådar

Utrustning Behöver hjälp här, har en fruktansvärt obekväm skyddsväst (säkerhetsväst) och behöver köpa någon bättre. Någon som har tips på vad jag...
Svar
3
· Visningar
563
Senast: __sofia__
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Vi behöver en tråd här också! Vad hoppas ni fynda? Jag ska till SIHS och hoppas göra något fynd på mässa även om jag egentligen inte... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 574
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Tapeter tapeter tapeter
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka