Bukefalos 28 år!

Skyldig pengar

En gång i tiden användes pundare som en nedvärderande benämning på en slags ridande soldater.

Nu är pundare en nedsättande benämning på en person som tagit amfetamin och beter sig pundigt. Dvs upprepar beteenden på ett maniskt sätt och tappar tråden.

Det är den allmäna betydelsen bland folk som känner till olika slags missbrukare, i populärkultur, bland pundare själva osv.

Att kalla alla som provat en drog för pundare säger ju inte så mycket om droger. Det kommer att tolkas som att man inte vet något om droger men trots det gärna vill moralisera.

En effekt av ett sådant språkbruk blir ju att de som röker nyårsjoint inte kommer att berätta det för en, så att man kan fortsätta leva i tron att man inte känner någon som gör sånt.

Om vissa låter pundare betyda en person som tar illegala droger och också begår brott mot andra, vissa låter pundare betyda alla som tagit en illegal drog och vissa låter pundare betyda amfetaminmissbrukare så har vi ju skapat en jättebra grund för en nyanserad och medmänsklig debatt. (Obs ironi)

Och nej, man behöver inte vara drogliberal för att önska ett mer nyanserat och ickemoraliserande språkbruk!

Inte heller behöver man blunda för drogers baksidor för att man önskar skilja på äpplen och päron i diskusionen.

On topic: jag hade betalat. Även om mottagaren inte förtjänade det. För jag betalar mina skulder oavsett annat tjafs och det är värt mer för mig att upprätthålla det än vad det hade varit värt att markera mot en idiot jag ändå aldrig ville se igen.
 
En gång i tiden användes pundare som en nedvärderande benämning på en slags ridande soldater.

Nu är pundare en nedsättande benämning på en person som tagit amfetamin och beter sig pundigt. Dvs upprepar beteenden på ett maniskt sätt och tappar tråden.

Det är den allmäna betydelsen bland folk som känner till olika slags missbrukare, i populärkultur, bland pundare själva osv.

Att kalla alla som provat en drog för pundare säger ju inte så mycket om droger. Det kommer att tolkas som att man inte vet något om droger men trots det gärna vill moralisera.

En effekt av ett sådant språkbruk blir ju att de som röker nyårsjoint inte kommer att berätta det för en, så att man kan fortsätta leva i tron att man inte känner någon som gör sånt.

Om vissa låter pundare betyda en person som tar illegala droger och också begår brott mot andra, vissa låter pundare betyda alla som tagit en illegal drog och vissa låter pundare betyda amfetaminmissbrukare så har vi ju skapat en jättebra grund för en nyanserad och medmänsklig debatt. (Obs ironi)

Och nej, man behöver inte vara drogliberal för att önska ett mer nyanserat och ickemoraliserande språkbruk!

Inte heller behöver man blunda för drogers baksidor för att man önskar skilja på äpplen och päron i diskusionen.

On topic: jag hade betalat. Även om mottagaren inte förtjänade det. För jag betalar mina skulder oavsett annat tjafs och det är värt mer för mig att upprätthålla det än vad det hade varit värt att markera mot en idiot jag ändå aldrig ville se igen.
Tack för inlägget som nyanserade debatten. Dom flesta jag känner röker på ibland, men är absolut inga pundare för det.
 
Så olika världar :)

Ja, jag har vänner som rökt nån gång. Men "röka på ibland" signalerar ju ett mer frekvent användande. Inte som "jag rökte några gånger när jag var yngre"

Är det en generationsfråga?

.

Dagens ungdom (haha känner mig som 101 år :p ) är mkt mer drogliberala än vad vi generationen innan är vana vid. Alla i 20-25 års åldern jag har kontakt med har nyttjat droger nån gång. Känner få som gör det dagligen, men det är absolut inget märkligt att det förekommer på en fest tex.
Dock är det nästan 9 av 10 ggr ladd eller möjligen E eller likn som gäller är min erfarenhet.

Dock är det ju ingen som beter sig som personerna som omskrivs i denna tråd.
 
Så olika världar :)

Ja, jag har vänner som rökt nån gång. Men "röka på ibland" signalerar ju ett mer frekvent användande. Inte som "jag rökte några gånger när jag var yngre"

Är det en generationsfråga?

.

Det är nog inte enda dimensionen. Jag känner heller ingen som öppet röker på ibland. För mig handlar det nedsättande begreppet pundare mer om att bruket skapar problem i ens liv. Som ekonomiska konflikter. Eller våld. Eller beroende. Inget som stämmer på nån som drar ett bloss av en bekant nån gång om året.
 
Så olika världar :)

Ja, jag har vänner som rökt nån gång. Men "röka på ibland" signalerar ju ett mer frekvent användande. Inte som "jag rökte några gånger när jag var yngre"

Är det en generationsfråga?

.
Generationsfråga och i vilka kretsar man rör sig i. Vi är hänga i soffan-folk, alltså gräs ibland. Röker oftast med vänner, men emellanåt hemma för att koppla av. Umgås med de som är drogliberala, jag är väl inte uttalar det. Gillar inte droghandeln så hade gärna haft möjlighet att köpa av någon jag känner som odlar själv.
 
En gång i tiden användes pundare som en nedvärderande benämning på en slags ridande soldater.

Nu är pundare en nedsättande benämning på en person som tagit amfetamin och beter sig pundigt. Dvs upprepar beteenden på ett maniskt sätt och tappar tråden.

Det är den allmäna betydelsen bland folk som känner till olika slags missbrukare, i populärkultur, bland pundare själva osv.

Att kalla alla som provat en drog för pundare säger ju inte så mycket om droger. Det kommer att tolkas som att man inte vet något om droger men trots det gärna vill moralisera.

En effekt av ett sådant språkbruk blir ju att de som röker nyårsjoint inte kommer att berätta det för en, så att man kan fortsätta leva i tron att man inte känner någon som gör sånt.

Om vissa låter pundare betyda en person som tar illegala droger och också begår brott mot andra, vissa låter pundare betyda alla som tagit en illegal drog och vissa låter pundare betyda amfetaminmissbrukare så har vi ju skapat en jättebra grund för en nyanserad och medmänsklig debatt. (Obs ironi)

Och nej, man behöver inte vara drogliberal för att önska ett mer nyanserat och ickemoraliserande språkbruk!

Inte heller behöver man blunda för drogers baksidor för att man önskar skilja på äpplen och päron i diskusionen.

On topic: jag hade betalat. Även om mottagaren inte förtjänade det. För jag betalar mina skulder oavsett annat tjafs och det är värt mer för mig att upprätthålla det än vad det hade varit värt att markera mot en idiot jag ändå aldrig ville se igen.
Vet mycket väl att visa bekanta tar droger (och några säkert säljer också) och har minst en släkting som har tagit men vet inte om hen gör det för tillfället.

Bara för att folk inte berättat så tror jag inte att alla som inte talar om det inte tar droger, är lixom inte blind.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 630
Senast: Tassa
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 830
Senast: lbb
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 578
Hemmet Hej buke! Hoppas jag lagt tråen på rätt ställe nu Är det någon som har koll på vad som gäller när man är oense med hyresvärden...
Svar
2
· Visningar
1 027
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp