Skyldigheter jobb!

rock_89

Trådstartare
Nu börjar det planeras semeterider och sommarjobb. Hur ska ni jobba i sommar?

Jag sitter och funderar på vilka skyldigheter jag har till mitt extrajobb? Hur beter man sig schyst om ni förstår vad jag menar...

Jag snart under under tre år jobbat på timmar, jag har inte haft semester på två år. Förra sommaren jobbade jag första sommaren på en ny arbetsplats och ville inte säga ifrån jobb, så jag jobbade hela sommaren. Började plugga efter sommaren och fick vara kvar. Har fast var tredje helg och varannan söndag. Jag tycker om mitt jobb och jag känner arbetsgivaren bra, vilket förmodligen är resultatet av att jag har fast jobb under helger. Jag är otroligt tacksam, för ett extraknäck under tiden jag pluggar är en dröm för mig!

Nu till mitt dilemma. I sommar måste jag vara ledig. Jag jobbar just nu mer än heltid om man tänker på att jag pluggar 100%.Jag har en helg i månaden helledig. Förutom det så tränar jag två timmar nästan varje dag. Plus vardagssysslor och familj som också måste få min tid. Jag vet att detta är självvalt så jag klagar inte! Men jag tror kroppen börjar säga ifrån..

I sommar ska jag ta 4 veckors semester, vilket känns dumt när jag vet att jag kan jobba hela sommaren om jag vill.... Att bara be om ledigt ger ångest så det räcker och blir över.. 4 veckor hade jag velat tagit i slutet av sommaren, vila innan skolan drar igång igen och pga lite andra anledningar. Pratade med min arbetsgivare idag och h*n önskade att jag skulle vara ledig i början av sommaren då många ville vara ledig i slutet. Jag vill verkligen ha mina veckor i slutet av sommaren, kommer inte ta semester från mina timmar som ligger under helgerna dock! Har jag rätt att säga att jag bara kan jobba första delen an sommaren eller är det inte snällt? Borde jag rätta mig efter arbetsgivarens önskningar? Hjälp! :(:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Skyldigheter jobb!

Om du har en timanställning och inte har avtalat om någon visstidsanställning under sommaren kan du själv bestämma helt när du vill jobba. Vill du ta semester i augusti så gör det. Sen om det är "snällt" är en annan sak. Du får se till hur irriterad din arbetsgivare kommer bli. Kommer hen sluta boka in dig/ge dig sämre schema/bli arg? Och är det värt det?

Som timvikarie har man oftast väldigt få rättigheter, och då också ganska få skyldigheter.
 
Sv: Skyldigheter jobb!

Nej, jag har bara avtal på mina helger som jag har. Vilket jag inte kommer be om semester från heller... Ja, det är väl de... att jag inte vill komma på kant med arbetsgivaren.. men tycker inte i mina ögon att hen har rätt att bli sur över en sån sak, men visst är jag ändå rädd för det..
 
Sv: Skyldigheter jobb!

Jag har aldrig jobbat hela sommaren på mitt tidigare extrajobb. Vissa somrar har jag i princip varit helt ledig. Prata med chefen! Det är ju inte alls säkert att hon blir sur, den reaktionen skulle jag tycka vara väldigt oprofessionell. Jag tror allt att man har rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet under sommaren även som extraarbetare? Sedan, exakt när den infaller, kan man behöva diskutera fram. Säger din chef absolut nej till att du är ledig i slutet på sommaren, så är du ändå inte skyldig att jobba mer än dina avtalade timmar...
 
Sv: Skyldigheter jobb!

Arbetsgivaren har rätt att förlägga anställdas semester så som det passar verksamheten, enda kravet man egentligen kan komma med är att få fyra veckors sammanhängande ledighet under semesterperioden. Sen kan man komma med önskemål om vilka veckor man helst vill ha.
 
Sv: Skyldigheter jobb!

ja men det är väl önskemål för de som är anställda där mycket. Fast anställda.. Gäller det även mig? Jag menar, eftersom jag bara har fast var tredje helg hur kan de ens kunna räkna med att jag helt plötsligt kan rycka in heltid under några veckor i sommar? Jag har inte ens semesterdagar att ta ut.. Jag kan väl säga de veckor jag kan jobba, och finns inget då så är det så.. eller? Och mina helger kommer ligga kvar hela sommaren så de får jag inte semster från.
 
Sv: Skyldigheter jobb!

På mitt tidigare jobb där jag var anställd på samma sätt som du beskriver så sa jag till arbetsgivaren att "jag kan jobba veckorna x-x och behöver vara ledig x, x och x".

Det var inga problem.
Nu har jag ett helt nytt jobb och känner inte att jag kan komma med krav gällande ledighet men så ser ju inte din situation ut.

Jag skulle helt enkelt säga till chefen vilka veckor jag kan jobba och sen får denne förhålla sig till det.
Då får man ju dock räkna med att man kanske inte får heltid dessa veckor, om behovet inte är så stort.
 
Senast ändrad:
Sv: Skyldigheter jobb!

Arbetsgivaren har rätt att förlägga anställdas semester så som det passar verksamheten, enda kravet man egentligen kan komma med är att få fyra veckors sammanhängande ledighet under semesterperioden. Sen kan man komma med önskemål om vilka veckor man helst vill ha.

Fast det gäller inte nu eftersom TS inte efterfrågar semester i den bemärkelsen. Hon ber inte om ledighet utan vill bara kunna styra vilka veckor hon tackar ja till jobb på. Det har hon också all rätt att göra.
 
Sv: Skyldigheter jobb!

Nu har jag ett helt nytt jobb och känner inte att jag kan komma med krav gällande ledighet men så ser ju inte din situation ut.

Hur tänker du göra nu? Inte ge några önskemål alls om ledighet?

Jag sitter i samma sits, ny på jobbet och vet inte riktigt hur jag ska göra med sommarledigheten - om jag ens kan komma med några "krav".
 
Sv: Skyldigheter jobb!

Nä jag har sagt att jag kan jobba hela sommarlovet, bara bett om ledigt en helg när jag ska på kennelläger med hunden. Vet inte hur jag ska palla men det känns liksom inte rätt att be om semester :angel:
Det råkade liksom falla sig så att de hade behov exakt de veckor jag är ledig (10 veckor) och ja, då vågade jag inte annat än att le och se glad ut ;)
 
Sv: Skyldigheter jobb!

Haha, åh, fy! Jag ska nog våga fråga om lite ledighet, men helst vill jag ju vara ledig när sambon är ledig och det är ändå under de typiska semesterveckorna så vet inte riktigt om jag vågar...

Men jag tänker annars att jag får suck it up den här sommaren, och hoppas att jag kan ställa lite mer krav nästa :p
 
Sv: Skyldigheter jobb!

Jag tröstar mig med att jag verkligen verkligen vill ha det här jobbet, att jag ju faktiskt var helt ledig förrförra sommaren och att detta kommer bli mitt allra sista sommarjobb innan det är dags att söka PTP :)
 
Sv: Skyldigheter jobb!

Jamen, dåså! Det är ju toppen att det är ett jobb du verkligen gillar. Så nära examen du är, spännande :)
 
Sv: Skyldigheter jobb!

Jag är inte helt säker på hur allt ser ut, beror säker en hel del på avtal och sånt. Fråga facket vad dom säger.

Jag har kunnat ta ut semester både som tillsvidare och visstidare. Hur ser din anställning egentligen ut? Du säger att du har fasta helger? Då tycker jag väl rimligtvis att du ska ha samma möjligheter att önska ledigt som övriga anställda. Vad gäller tid utöver din ordinarie arbetstid så är det ju bara att tacka nej.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 385
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 280
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 427
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp