Skylt till transporten

Annanaz

Trådstartare
Jag har köpt ny hästransport, en Ifor williams och den har inga skyltar som det ska vara ex HÄSTTRANSPORT bakåt. finns det några snygga att köpa nån stans?

Vår lokala hästaffär har både den fram och bak men de är så stora att det knappt får plats mellan balkarna därbak och så smalt där fram, det är en enhästars.

Funderar på att designa egna på dekalverkstad på nätet, men vad är det för mått och färger som gäller?

Eller har ni några tips?

Sv: Skylt till transporten

Har oxå en Ifor... :)

Jag köpte 2st av dem stora rektangulära som det är en häst på över och sen texten under (om du hajar vad jag menar.. :)) och sen klippte jag dem så att det bara blev 2små med texten på och satte..

Blev tom ganska bra! :)

Det ska vara svart text på gul botten.
Vet inte om det ställs några speciella storlekskrav på texten.

Till min transport (visserligen ett Kylinge) köpte jag klistermärksvarianten fram som Thule har, den är superkort och står bara "HÄSTAR".

Baktill har jag en vanlig lång skylt som är kapad på lämpligt ställe så ligger balken imellan de kapade delarna.
Så har många andra också, ser faktiskt bra ut :)

Känns som att en stor och bred skylt syns betydligt bättre än den lilla med bara "Hästar" gör så den lilla skulle inte jag iaf vilja sätta bak.

Båda förslagen var bra! Så här ser den ut så jag tror jag behöver skylt av mindre modell:
32857221.jpg

köper du en lång med hästtransport så är det ju bara att kapa den på mitten och sätta på vars en sida av balken.

Båda förslagen var bra! Så här ser den ut så jag tror jag behöver skylt av mindre modell:
32857221.jpg

Jag tycker fortfarande som tidigare och som Buck sa;
Köp en lång och kapa den på mitten å sätt på var sida balken.
Mkt snyggare än en kort som dessutom syns väldigt dåligt.

Håller med Bucka och Pulkaskurk om att det förmodligen blir bäst med en lång skylt som delas och sätts på vardera sida.

Alternativet annars hade varit att sätta två mindre skyltar (av samma slag) på vardera lucka (för att uppnå symmetri, det kommer se konstigt ut med bara 1 liten dekal). Men jag tror det blir både bäst och snyggast med det förra alternativet.

Skyltar
Varje motorfordon måste ha skyltar som visar att levande djur transporteras, till exempel med texten "Djurtransport" eller "Hästtransport". Skyltarna ska ha svart text på gul botten och placeras väl synliga fram- och baktill på fordonet. Storleken på skyltarna ska vara minst 0,9x0,2 meter. Skylten framtill på en släpvagn som är kopplat till en personbil ska vara minst 0,5x0,3 meter. Reglerna kring transportmedel är omfattande och komplett information finns hos Jordbruksverket. Det finns också särskilda regler för transport med fartyg och flygplan.
http://www.gotlandsfjordingar.se/jordbruksverkets transportregler.htm

hur ser den övre luckan ut på ditt släp? kan du inte sätta en som syns när luckan är nedfälld och en som syns när den är uppe?
skylten måste ju inte sitta på själva rampen.

Var hittade du måtten? Jag hittade bara det här:

Skyltar

Det ska finnas skyltar på motordrivna fordon och släpvagnar som djur transporteras i. Kravet gäller inte personbilar.
•Svenskregistrerade fordon ska ha skyltar både bak och fram.
•Det ska vara tydligt att det är levande djur i fordonet.
•Skyltarna ska vara lätta att läsa på håll.
•Texten kan vara på svenska eller engelska.

på jordbruksverkets sida

ska kolla skyltar i dag, men sett många som har framskylten bak.

hittade det på länken som står under texten.. jag googlade på hästtransport skyltar

Ok då verkar det inte stämma med de måtten längre, de citerade jordbruksverket 1996 och nytt 1999. Visste inte vilken text jag skulle lita på men då verkar det som måtten inte finns kvar.

Liknande trådar

T
Utrustning Jag får ofta höra att skylt/dekal på hästransporten skall vara minst xx cm bred och xx cm hög. Jag försöker då upplysa om att dessa...
Svar
2
· Visningar
1 787
Senast: ang
·
Utrustning Jag funderar på att byta hästtransport och har kikat runt lite. De önskemål jag har är i nämnd ordning; boggi, kombiramp eller möjligen... 2
Svar
23
· Visningar
4 399
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31