Skyltar på Transporten

_Peplis_

Trådstartare
Har ni det? alltså en sån m gul botten och svart text där det tex står hästtrasnport? Har ni både fram och bak?

Om ni inte visste så är det rel. nya EU bestämmelser att man måste ha det då ett djur fraktas i transporten så att om man åker långt och är vid tex en gräns ska tulltjänstemännen kolla till släpet extra eftersom där är levande djur.

vid tex en gräns ska tulltjänstemännen kolla till släpet extra eftersom där är levande djur.
I Sverige är det så att möjligen polisen kan kontrollera vid transport inom landet. Tullverket har tyvärr inga som helst befogenheter att stoppa en hästtransport vid gränsen (såvida det inte är för att leta efter t ex narkotika, vapen eller sprit).

Immer

Javisst. Två skyltar bak på övre luckan, en på in och en på utsidan. Och en sån skylt fram på sadelkammaren och en svart häst på gul botten skylt.

Köpte hem en skylt till "baksidan" av transporten för bara några veckor sedan :)
Har fått höra lite olika uppgifter om det ÄR lag på skyltar både fram/bak, så vi köpte aldrig en fram. :crazy: :p

Det hinner vi imorgon, då pappa och jag ska leta transportskydd :banana:

jag har också förstått att det är lag på det men på besiktningen sade de "vi skiter i skyltarna" bara resten är lagligt!

Läs mitt inlägg en gång till, så fattar du nog att jag redan visste :)

jag har också förstått att det är lag på det men på besiktningen sade de "vi skiter i skyltarna" bara resten är lagligt!

Besiktade mitt släp för inte allt för länge sedan, då nämndes inte ens skyltarna, skumt! Detta hade jag ingen anning om! Har bara skylt bak.

// Selma

ja, för att inte missbruka respekten för att det är ett levande djur som fraktas där i.

Men man kan ju undra hur dom tänkt sig, tex mina skyltar är fastlimmade och fastskruvade, hur fanken ska jag lyckas få bort dem?

Jo, men vad Peter menar är väl egentligen att Bilprovningen inte bryr sig eftersom du inte har häst med dig på besiktningen! = Inget krav på skyltning...
Någon regel att man måste ta ned skyltarna när det inte åker djur i transporten finns gudskelov inte!
Jag har också slarvat med skylten fram, även om jag vet att det är lag nu. Tyvärr är min kärra utförmad så att det är knöligt att få dit någon på ett bra sätt, fronten på kåptaket bryter vinkel flera ggr så jag måste ha klistermärke och detta kommer inte att fastna så bra eftersom kåptaket är gammalt och "ruggigt" i ytan...

I den "vanliga" besiktningen ingår inget om djurskydd utan det handlar bara om trafiksäkerhet.
Bilprovningen bryr sig inte om ventilation, strö eller djurskyltar. För dem är det ett släp.
// Linda

jotack jag vet. Vi skulle låna en transport av bekanta som var nybesiktigad U.A veckan innan. När vi lyfter på mattan är där ett stort hål i golvet och man ser alltså gräset som växer under transporten :eek: och den gick igenom besiktningen..det är ju knappt så dom kollar bromsarna (på mitt nya släp hade förra ägaren satt dit klossarna åt fel håll och den var besiktigad efter det) så man kan ju undra vad dom gör överhuvudtaget på besiktningen.

Bromsarna brukar de vara sannerligen noggranna med. Bromsarna kan ju ha fungerat väl även om klossarna var felvända. De bromsar ju väl även om belaget på klossarna är helslut...

Vad jag ville säga var alltså att de tittar nog mest på funktionen och inte så mkt på hur den åstadkommes (nödvändigtvis inom rimliga ramar).

Ja de gjorde de ju, men absoulut inte lika bra. Men det är ändå konstigt att dom inte la märke till det. För vet men hur det ska sitta är det ganska så enkelt att se om klossarna sitter rätt eller inte.

Jajamesan!

Fram har jag ett hästhuvud och bak har jag Djurtransport. På luckan och lemmen då jag kan välja att köra med luckan nere eller uppe.

Kram Favina :bump:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 506
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 679
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 669
Senast: Millz
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 698
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur