Bukefalos 28 år!

Släktforskning

Dresden

Trådstartare
Jag har börjat släktforska och det är verkligen jätteroligt och intressant. All kunskap är inte positiv, min släkt har haft sina jobbiga år med ett flertals barns olyckliga drunkningsdöd och längre tillbaka oäkta barn och föräldrarna dömda för en sån "synd".

Men, det har väckt ett par frågor hos mig själv.

Många av våra uppgifter finns ju i arkiv, hos skatteverket och andra. När vi är födda, vilka barn vi fått, vart vi bott och när vi gift oss.
Som släktforskare har jag ju gått igenom både husförhör, födelse- och dopböcker och läst uppgifter men ändå inte vetat vad som egentligen hände i den där familjen. Jag skulle jättegärna läst brev från de intressanta personerna, men finns det inte så finns det inte....

Så, jag undrar... Har du någonsin tänkt på att skriva ner vad du vet om din familj (kanske i ett privat brev) så att det bevaras till framtida generationer? Om du hört historier om dina mor och farföräldrar- har du på något vis spart dessa historer till framtida generationer?

Men det hänger ju förstås på att du tycker att det är historier värda att spara!
Vad tänker du om dina äldre generationer?
 
Jag skulle gärna släktforska.
Man har gjort det på min mammas sida men inte pappas.
Men hur börjar jag? vart får man tag i informationen?
 
Det är väldigt intressant, bl.a att min pappa hade tre olika födelsedatum. Var visst vanligt förr har jag hört.
 
Personligen har jag inte funderat så mycket på det, men min farmor (eller om det var min pappas farmor?) släktforskade, skrev brev om vad hon hittat, hur hon hade det osv. Otroligt spännande att läsa igenom eftersom hon även lämnade all information hon hittat flera generationer tillbaka. :)
 
Jag har börjat släktforska och det är verkligen jätteroligt och intressant. All kunskap är inte positiv, min släkt har haft sina jobbiga år med ett flertals barns olyckliga drunkningsdöd och längre tillbaka oäkta barn och föräldrarna dömda för en sån "synd".

Men, det har väckt ett par frågor hos mig själv.

Många av våra uppgifter finns ju i arkiv, hos skatteverket och andra. När vi är födda, vilka barn vi fått, vart vi bott och när vi gift oss.
Som släktforskare har jag ju gått igenom både husförhör, födelse- och dopböcker och läst uppgifter men ändå inte vetat vad som egentligen hände i den där familjen. Jag skulle jättegärna läst brev från de intressanta personerna, men finns det inte så finns det inte....

Så, jag undrar... Har du någonsin tänkt på att skriva ner vad du vet om din familj (kanske i ett privat brev) så att det bevaras till framtida generationer? Om du hört historier om dina mor och farföräldrar- har du på något vis spart dessa historer till framtida generationer?

Men det hänger ju förstås på att du tycker att det är historier värda att spara!
Vad tänker du om dina äldre generationer?
Eftersom jag har steriliserat mig blir det inga framtida generationer. Halvsyskonen har barn, men om något kommer jag vara en historisk parantes, i stil med crazy cat lady. Finner det mer troligt att jag kommer ge ut instruktionsböcker och bli ihågkommen för det än att framtida pysslingar blir intresserade av vem jag var.
 
Det är väldigt intressant, bl.a att min pappa hade tre olika födelsedatum. Var visst vanligt förr har jag hört.

Oftast finns tydligen det rätta födelsedatumet i Födelse och Dopboken för för personens församling, men i Husförhörsboken (som man gärna tittar i för att få reda på vad som hände familjen kan både namn och datum skifta lite) Prästerna var oftast nogranna, men ibland fick de nog fel uppgifter från personerna de frågade.
Jag fick själv höra att min farmor nog inte var född det datum hon trodde, men ju mer jag sökte desto mer insåg jag att datumet nog var rätt, det var bara Husförhörens tolkningar som var lite flytande.
 
Eftersom jag har steriliserat mig blir det inga framtida generationer. Halvsyskonen har barn, men om något kommer jag vara en historisk parantes, i stil med crazy cat lady. Finner det mer troligt att jag kommer ge ut instruktionsböcker och bli ihågkommen för det än att framtida pysslingar blir intresserade av vem jag var.

Vet du vad!? Det här tror jag är precis en sån person jag som släktforskare skulle älskat!

Nu har jag ju en förkärlek för BC's, har själv en sån korsning som jag försöker sysselsätta efter bästa förmåga (köpt i ungdomligt oförstånd), men utöver det så vore ju en släkting som gav ut intruktionsböcker och drev en sådan gård som du gör en otroligt spännande historia.
Men du får ju tänka på att släktingar ser mer till vem du är som person än vilka böcker du publicerat och andra saker du gjort. Åtminstone gör jag och de personer jag pratat med det. Vi uppskattar mer de små, personliga anekdoterna än prisrosetterna ;) Gärna berättelser om dina hundar, vilken släkting skulle inte älska dem?
 
Vet du vad!? Det här tror jag är precis en sån person jag som släktforskare skulle älskat!

Nu har jag ju en förkärlek för BC's, har själv en sån korsning som jag försöker sysselsätta efter bästa förmåga (köpt i ungdomligt oförstånd), men utöver det så vore ju en släkting som gav ut intruktionsböcker och drev en sådan gård som du gör en otroligt spännande historia.
Men du får ju tänka på att släktingar ser mer till vem du är som person än vilka böcker du publicerat och andra saker du gjort. Åtminstone gör jag och de personer jag pratat med det. Vi uppskattar mer de små, personliga anekdoterna än prisrosetterna ;) Gärna berättelser om dina hundar, vilken släkting skulle inte älska dem?
Så jar jag faktiskt aldrig tänkt på det! ;)
 
Jag skulle gärna släktforska.
Man har gjort det på min mammas sida men inte pappas.
Men hur börjar jag? vart får man tag i informationen?

Gå in och börja läs på lite på riksarkivets hemsida, där står det ganska mycket faktiskt. https://riksarkivet.se/ Många av dopböcker, husförhörslängder o.s.v är digitaliserat idag så man slipper åka till en speciell plats för att forska lokalt. På riksarkivet kan man köpa olika abonnemang som är olika långa och då få tillgång till arkiven under en viss tid. Jag har haft abonnemang i olika omgångar när jag känt att jag haft en period med lite mindre att göra, det är jättesmidigt!
 
Så, jag undrar... Har du någonsin tänkt på att skriva ner vad du vet om din familj (kanske i ett privat brev) så att det bevaras till framtida generationer? Om du hört historier om dina mor och farföräldrar- har du på något vis spart dessa historer till framtida generationer?

Men det hänger ju förstås på att du tycker att det är historier värda att spara!
Vad tänker du om dina äldre generationer

Även jag är en passionerad släktforskare :)

Det är lite trist för ingen i min familj har varit särskilt intresserad av släkten/historien å vi har tyvärr knappt någon kontakt med någon släktning heller (har sina förklaringar som kommit fram nu under släktforskningen). Jag har dock blivit mer och mer intresserad och har som sagt börjat knyta ihop vad som hänt i det förflutna och även tagit upp kontakt med några av mina kusiner för att genom dem även hjälpa till att täppa till luckorna.

Det jag ångrar idag är att jag inte var mer intresserad av varken historia eller vår släkthistoria tidigare och att jag inte passade på att fråga ut min far och även min morfar när de levde. Visserligen var jag bara 18 när morfar gick bort, men han vad född 1903 och hade kunnat berätta otroligt mycket om hur det var i Sverige under krigsåren. Jag vet också att min morfar släktforskade på 1960-70-talet å den forskningen hade jag gärna velat veta mer om och ta hand om. Tyvärr slängdes alla papper bort när vi rensade efter honom eftersom ingen var intresserad då.

Min far gick bort för ung 5år och det finns många obesvarade frågor som jag idag önskar att jag hade ställt till honom. Bland annat har jag via släktforskningen fått veta att han sattes på barnhem när han var 12år tillsammans m övriga syskon och det var ngt som jag hade velat få veta mer om liksom vad som hände egentligen när han låg inkallad under kriget.

Sedan önskar jag att det fanns fler foton sparade i familjen, det finns inte ett enda foto från min fars sida förutom två bilder på hans mor, medan det däremot finns många bilder på min mor under hennes uppväxt och på hennes släktningar.

Nu försöker jag skriva ner och anteckna de pusselbitar jag har utifall någon annan i familjen blir intresserad någon gång i framtiden.
 

Liknande trådar

Samhälle https://www.gp.se/ledare/d%C3%A4rf%C3%B6r-vill-ingen-l%C3%A4ngre-revoltera-mot-svensson-livet-1.39753355?fbclid=IwAR3BYWlNo-IXhhtcYWZbr2h...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
14 096
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 389
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp