Släktforskning

Jag har ett par förfäder jag fantiserar mycket om. Dels en man, vars far dog när han var typ tre. Jag förlorade spåret och vet inte hur han klarade sig. När han är 21 dyker han upp i handlingarna igen. Han gifter sig med en trettio år äldre änka och lever med henne tills hon dör tjugo år senare. Det måste väl ändå ha varit lite ovanligt med den åldersskillnaden. Sen gifte han sig med en yngre kvinna och fick fem barn innan han dör av "tärande sjukdom". En annan är en kvinna som vistades borta från familjen och då träffade en ung man - de var 24 resp 20 - och nio månader senare föddes ett sk trolovningsbarn. Dessa barn infördes inte som oäkta, då fadern lovat gifta sig med modern. Men åren gick, och det blev inget giftermål och mannen försvann. Tänker ofta på den kvinnan och undrar varför han lämnade henne....
 
Haha... Du med? Ja, jag är ju halvvägs på min tredje roman nu... :D
Ja, då jag inte fantiserar om min andra roman, som ändå inte kommer att kunna ges ut, då den handlar om en nulevande person, trots att den har en ovanlig twist och perspektiv..
Så kanske jag lika gärna kan glömma den och börja skriva den historiska i stället :)
 
Du borde ju kunna se i husförhörslängderna om hon var lösaktig eller hade något annat som gjorde att hon var svår att få gift. Även Lars Olof borde det finnas noteringar om. Nu vill ju jag veta vad dom var för några. 30 år var inte ovanligt att vara när en gifte sig. En sparade så länge en kunde för att få ihop en slant till ett hem.

Jag har inte grävt mycket alls, men inte hittat något i de längder jag fått tag på. Kanske är ett ämne för den där regniga dagen… Men såklart kan det finnas tusen förklaringar, det är dock en relation som sticker ut lite i mängden i just mina släktled :) (Ja, fram till modern tid förstås)
 
Jag har ett par förfäder jag fantiserar mycket om. Dels en man, vars far dog när han var typ tre. Jag förlorade spåret och vet inte hur han klarade sig. När han är 21 dyker han upp i handlingarna igen. Han gifter sig med en trettio år äldre änka och lever med henne tills hon dör tjugo år senare. Det måste väl ändå ha varit lite ovanligt med den åldersskillnaden. Sen gifte han sig med en yngre kvinna och fick fem barn innan han dör av "tärande sjukdom". En annan är en kvinna som vistades borta från familjen och då träffade en ung man - de var 24 resp 20 - och nio månader senare föddes ett sk trolovningsbarn. Dessa barn infördes inte som oäkta, då fadern lovat gifta sig med modern. Men åren gick, och det blev inget giftermål och mannen försvann. Tänker ofta på den kvinnan och undrar varför han lämnade henne....
Ålderskillnaden förklaras nog med att han gifte till sig egendom. En kvinna med ett torp/gård där det behövdes manfolk. Soldater fick ibland mycket unga ärva ett soldattorp med en mycket äldre fru och ett lass med ungar. Dessutom fick dom ta det namn som soldaten haft.
 
Det är väl inte alltid det står så mycket tyvärr. Drömmen är ju en präst som var frikostig med sina anteckningar, men så är det ju rätt sällan, tycker jag. I alla fall där jag letar.
Fast om dom var lösaktiga var oftast noterat. Även idiot, lam eller andra vackra uttryck var dom noga med. Så står det inget så var det kanske så att hon kom i olycka (födde oäkta barn) vilket hände ganska ofta och blev kvar hemma på gården tills hon hittade någon. Hade hon syskon?
 
Kyrkböckerna brukar ha en eller flera sidor med listor, dels över blinda och döva, men också över idioter och sinnessjuka i socknen.
Även de som vistas på socknens slut, dvs inte befinner sig där de borde - mao lite suspekt...
 
En sak som jag tycker är riktigt synd är hur många polisarkiv som har gallrats... :( Jag hade ett par självmord som jag ville kolla upp, bland annat ett där anteckningen i dödboken bara var "självmord, ihjälfrusen på marken". Hur gick det till? I Skåne i maj är det ju inte så kallt. Vad hade den stackaren gjort med sig själv?? Jag var i Lund och letade, och fick hjälp av personalen, men vi hittade inget. Tyvärr, fick jag höra då, är just många arkiv med polisrapporter och dylikt väldigt gallrade... :(
 
Jag har fått mycket hjälp av denna tråden under hösten, men nu ger jag upp.

Jag startade för runt 30 år sedan och körde sen fast efter några generationer och glömde sedan bort det. Jag fick sen en stroke -15 och min hjärna orkar uppenbarligen fortfarande inte många minuter, sedan är den för trött för koncentration och allt blir bara fel. Jag klarar alltså inte av läsa skrivstil och scrolla i böcker, det blir kaos och jag glömmer vad jag läser och vad jag letar efter.

Så jag behöver nu hjälp och hoppas att ni kan leda in mig på rätt spår: Vart skall jag vända/söka mig om jag vill köpa tjänsten att någon annan person/företag släktforskar lite åt mig?

/ kayoba
 
Jag har fått mycket hjälp av denna tråden under hösten, men nu ger jag upp.

Jag startade för runt 30 år sedan och körde sen fast efter några generationer och glömde sedan bort det. Jag fick sen en stroke -15 och min hjärna orkar uppenbarligen fortfarande inte många minuter, sedan är den för trött för koncentration och allt blir bara fel. Jag klarar alltså inte av läsa skrivstil och scrolla i böcker, det blir kaos och jag glömmer vad jag läser och vad jag letar efter.

Så jag behöver nu hjälp och hoppas att ni kan leda in mig på rätt spår: Vart skall jag vända/söka mig om jag vill köpa tjänsten att någon annan person/företag släktforskar lite åt mig?

/ kayoba
I facebookgrupper är dom himla hjälpsamma. Prova i Släktforskning för noviser till evempel.
 
Jag har fått mycket hjälp av denna tråden under hösten, men nu ger jag upp.

Jag startade för runt 30 år sedan och körde sen fast efter några generationer och glömde sedan bort det. Jag fick sen en stroke -15 och min hjärna orkar uppenbarligen fortfarande inte många minuter, sedan är den för trött för koncentration och allt blir bara fel. Jag klarar alltså inte av läsa skrivstil och scrolla i böcker, det blir kaos och jag glömmer vad jag läser och vad jag letar efter.

Så jag behöver nu hjälp och hoppas att ni kan leda in mig på rätt spår: Vart skall jag vända/söka mig om jag vill köpa tjänsten att någon annan person/företag släktforskar lite åt mig?

/ kayoba

I facebookgrupper är dom himla hjälpsamma. Prova i Släktforskning för noviser till evempel.
Jag tänkte också föreslå fb-grupper. Jag gillar gruppen Släktforskning (men Släktforskning för noviser är också bra). När jag kör fast på en oläslig text lägger jag upp bild på det jag behöver hjälp med, samt hela källreferensen (mycket viktigt för gruppen!) och jag får i princip alltid hjälp av någon/några som är bra på att läsa äldre handstil. Där kan du också fråga om den service du söker.

Om du tycker att ditt största problem är obegriplig handstil på 1700-talet, så kan du ju satsa på att släktforska "på bredden" istället, dvs att inte satsa på att komma så långt tillbaka som möjligt utan att gå djupare in på varje enskild individ istället. Det kan verkligen vara jättespännande :) ! Och har man jättetur kan man kanske till och med lyckas hitta ett foto i Svenskt Porträttarkiv :) !
 
Jag tänkte också föreslå fb-grupper. Jag gillar gruppen Släktforskning (men Släktforskning för noviser är också bra). När jag kör fast på en oläslig text lägger jag upp bild på det jag behöver hjälp med, samt hela källreferensen (mycket viktigt för gruppen!) och jag får i princip alltid hjälp av någon/några som är bra på att läsa äldre handstil. Där kan du också fråga om den service du söker.

Om du tycker att ditt största problem är obegriplig handstil på 1700-talet, så kan du ju satsa på att släktforska "på bredden" istället, dvs att inte satsa på att komma så långt tillbaka som möjligt utan att gå djupare in på varje enskild individ istället. Det kan verkligen vara jättespännande :) ! Och har man jättetur kan man kanske till och med lyckas hitta ett foto i Svenskt Porträttarkiv :) !
Tack för ditt svar! Har gått med i släktforskning för noviser nu och tänkte läsa runt där ett tag, verkar vara en trevlig grupp. Och porträttarkivet, wow, jag satt och tittade och glömde helt bort tiden.
 
För mig räcker det i stora delar att söka på Wikipedia så kan jag läsa fler led.

Men jag skulle ändå gärna lära mig släktforskning för jag tror att mycket spännande kan komma från det.
 
Du borde ju kunna se i husförhörslängderna om hon var lösaktig eller hade något annat som gjorde att hon var svår att få gift. Även Lars Olof borde det finnas noteringar om. Nu vill ju jag veta vad dom var för några. 30 år var inte ovanligt att vara när en gifte sig. En sparade så länge en kunde för att få ihop en slant till ett hem.

Husförhörslängderna är verkligen guld om man vill ha extra info!
Tack vare dem vet jag t ex att en person jag är ättling till förlorade sina föräldrar när hon var ett par år gammal. Tillsammans med sin bror, som var några år äldre och "krympling" med grav hörselnedsättning, fick hon därför gå rote och flytta runt bland gårdarna under uppväxten.
 
Husförhörslängderna är verkligen guld om man vill ha extra info!
Tack vare dem vet jag t ex att en person jag är ättling till förlorade sina föräldrar när hon var ett par år gammal. Tillsammans med sin bror, som var några år äldre och "krympling" med grav hörselnedsättning, fick hon därför gå rote och flytta runt bland gårdarna under uppväxten.
Ja, det kan vara väldigt spännande och informativa, mycket beroende på prästen som skrev i dem!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänker att jag ska DNA-testa mig. Främst är jag nog intresserad av släktforskning och att hitta levande släktingar i både USA och...
2
Svar
33
· Visningar
3 437
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp