Slänger med huvudet

Madde_padde

Trådstartare
har letat lite men inte hittat någon passande tråd riktigt.
varför slänger hästar med huvudet, hästen ja grejat lite med de sista dagarna slänger en hel del me huvudet när han står på gången, men även i boxen och idag även hela ridpasset, mycke irriterande men va kan det bero på?!
Någon som vart med om detta tidigare?
 
Sv: Slänger med huvudet

Min häst har tics, står med o slänger med huvudet på nåt märkligt sätt. Nästan som att han rycker till. Men vet ju inte hur den hästen uppför sig som du håller på med. Kanske har problem med tänderna?
 
Sv: Slänger med huvudet

jo tänkte på de ja me, me tänderna men kan de vara problemet även när dom bara står på gången?

Kan mycke väl vara tics iofs!
 
Sv: Slänger med huvudet

Hej!

Det finns olika anledningar till att hästen slänger med huvud. I många fall så är det brist i ledarskapet mellan häst och människa som gör att hästen står (speciellt när man borstar osv) och slår med huvudet. Det är alltså som en grej dem gör för att visa att dem inte har nån respekt (ungefär som att stå och skrapa med hoven)
Men det kan ju också vara så att hästen har ont någonstans. Ofta så kan det vara problem med tänderna, men ibland kan det till och med vara inre störningar som tex obalans eller nån liten infektion som kan vara orsaken.
Så jag skulle råda dig att ta reda på orsakena först och sedan gör något åt det:) min ponny höll på lika dant förut och då fick jag också gå igenom alla tänkbara orsaker tills jag hittade den rätta och sen göra något åt det och nu gör han det aldrig längre!
Lycka till!
 
Sv: Slänger med huvudet

finns ju head sheaking som inte går att bota alla gånger, kan inte så mkt om det, googla på det. Vet en häst som fick det, de fick avliva den tillslut. Är väll antagligen inte det, men värt att kolla upp på google iaf! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 321
Senast: MiniLi
·
Hästvård Undrar lite hur pass farligt är domosedan för människor? Min häst är besvärlig att ge medlet och slänger en del med huvudet men...
Svar
13
· Visningar
1 090
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 377
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp