Släppa ihop 4 årig hingst med valack?

Kulla123

Trådstartare
Blir av med hästen som går med min om 3 veckor, jag kan få låna en 4årig hingst som sällskap. Hingsten går med andra hästar nu och det är inga problem. Jag tror han går med både ston och valacker. Betäcker inte stona. Något jag ska tänka på? innan jag släpper i hop dom?
Tacksam för svar

ps valacken är väldigt ranglåg
 
Sv: Släppa ihop 4 årig hingst med valack?

hur kommer det sig att han går med ston men inte betäcker?
 
Sv: Släppa ihop 4 årig hingst med valack?

Han har aldrig gjort det, de två gånger de har avlat på honom så har de fått åka in och "mjölkat" honom.
 
Sv: Släppa ihop 4 årig hingst med valack?

Han har aldrig gjort det, de två gånger de har avlat på honom så har de fått åka in och "mjölkat" honom.

låter vädigt knepigt i mina ögon :crazy: Om hingsten och stona är friska så har de båda drifter som borde leda till att han betäcker.
 
Sv: Släppa ihop 4 årig hingst med valack?

håller med där.

Att släppa ihop honom med din valack bör väl inte vara problem om han är van att gå i flock.
Men vissa hästar har inte kemin för varandra och det kan gå åt skogen ändå, så det enklaste sättet är väl att testa och se...
 
Sv: Släppa ihop 4 årig hingst med valack?

Släppte precis ihop min 3-åriga hingst med en 5-årig valack som blev kastrerad i januari.

Dom skrek och slog några gånger sen sprang dom runt för att sedan lägga sig brevid varandra och sova:)

Tänk på att ha en stor hage, så att det finns ytor. Inga ston i närheten (med tanke på hingsten), och gärna låta dom stå i boxarna brevid varandra minst en natt innan ni släpper ihop.

Sen är det bara att prova. Men var beredd på att det kan bli lite repor i lacken. En hingst beter sig inte riktigt som en valack.

Lycka till, tror nog det ska gå bra:laugh:

MVH Russin8
 
Sv: Släppa ihop 4 årig hingst med valack?

Jag tror också att med en tillräckligt stor hage borde det gå bra. Skulle dock inte blanda in några damer, även valackar kan bli kära i vackra flickor och vilja bråka om dem, behöver inte vara hingsten som börjar.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 945
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
750
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp