Släppa ihop hästar!

T

Tjalfe

Jag är nervös ju:crazy: Ska släppa ihop min nya ponny med dom "gamla" till helgen är det tänkt. Nojjig som jag är har jag haft dom i var sin hage precis brevid varandra så att dom har kunnat nosa på varann i 3 veckor. men jag är ändå jätte nervös. Har dåliga erfarenheter av hästar som har fått benen avsparkade och min gamla lilla plutt är en :devil: på att sparka. Hon sparkar hela tiden och det är hårt. Är så rädd för att hon ska träffa "fel" på den nya ponnyn så det händer nått. Kommer nog börja med att släppa ihop den nya med min gamla fjording för jag tror att han är snällast.

Någon mer som har dåliga erfarenheter från ihopsläpp med nya hästar?
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Vore d inte bättre att fråga om nån har bra erfarenheter så du blir lite bättre til mods? ;)

Jag har nästan bara haft dåliga erfarenheter så jag har mina hästar själva i hagen.
Avsparkade ben, uthopp från hage och sprungna till skogs osv..
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Har också funderat på det(iaf så länge jag har 3 hästar, en ska ju så småning om bort). Det blir även lättare vid in och utsläpp och hästen blir mer social:angel: men jag tycker det ser så tråkigt ut att gå runt själv i hagen:(

jag får väl klä in hela hästen i skumgummi:angel:
 
Sv: Släppa ihop hästar!

hehe fast det är inget som de bryr sig om, om de har hästkompisar brevid.. Sen är dte bra så de inte blir så himlans hästsällskapssjuka..
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Jo har tänkt på det också. Min fjording går ju knappt att skillja från dom andra hästarna och vill absolut inte att den här ska bli likadan. Just nu följer han mej som en hund, vill fortsätta ha det så:angel:
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Jag har aldrig stött på några problem vid ihopsläpp. Min gamle har blivit ihop släppt med många hästar under åren och det har aldrig varit några problem. Iof har han alltid gått i stora hagar vilket minimerar risken för skador.
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Jag brukar ALDRIG släppa i hop en ny häst med hela flocken. Utan först med ledarhästen. Tycker inte det är en god ide att en ny ska fösas i hop med en hel flock nyfikna som alla på en gång ska fram och kolla.
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Jag brukar ALDRIG släppa i hop en ny häst med hela flocken. Utan först med ledarhästen. Tycker inte det är en god ide att en ny ska fösas i hop med en hel flock nyfikna som alla på en gång ska fram och kolla.
Håller med helt och fullt!!
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Vi har aldrig haft problem med att släppa ihop olika hästar med varandra. Inte ens med hingsten har det varit några problem.
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Men herregud tror du att jag var allvarlig människa?!

Om du skojar eller inte har jag ingen aning om, är väldigt svårt att läsa folk över internet. Det verkar ju som att du funderat på att ha de isär, och du säger att det blir lättare med in- och utsläpp, så, jag skriver svar av det jag får ut av texten.
 
Sv: Släppa ihop hästar!

De allra flesta hästar jag har haft har fungerat ypperligt att släppa ihop med andra. Dock har jag haft en del som det för alla inblandade är bäst att hålla i egen hage. Jag hade en häst som verkligen var jättehård gentemot andra hästar, gav sig inte fören dom stod och skakade i ett hörn. Knappt ens då. Han fick gå själv. Den nuvarande hästen jag har går inte heller att ha ihop med andra, vilket är synd då han älskar andra hästar. Dock kan han inte tyda andra hästars signaler verkar det som, han backar aldrig av. Han vill så gärna bara vara vänner, och ju mer den andra hästen hatar honom desto hellre vill han vara där. Han åker på ofantligt mycket stryk om han går med andra hästar.. Samtidigt har han ett enormt stort flockbehov, så han blir för jobbig om han är med andra hästar. Blir jätteberoende av dessa.

Om hästen är ny skulle jag ta ett tag och försöka lista ut hur denna är (undergiven, ledartyp, osv.) för att sedan bedöma om den kommer passa in i gruppen. Detta kanske du redan har gjort om du har haft den i tre veckor.

Om du är orolig för hur det går och hästen verkar nöjd i sin hage bredvid de andra ser jag ingen anledning att släppa ihop dom.

Lycka till!
 
Sv: Släppa ihop hästar!

hehe fast det är inget som de bryr sig om, om de har hästkompisar brevid..

Och hur tusan vet du det? Att påstå att ett utpräglat flockdjur inte bryr sig om att den inte får socalt umgänge med en artfränd är korkat och visar på extrem dålig insikt om sin hästs behov! Att tro att hästar i angränsande hagar skulle räcka är helt absurt, hästar har behov av närkontakt , någon att leka och klia på!


Sen är dte bra så de inte blir så himlans hästsällskapssjuka..

Dvs det är bra att de inte får leva ett normalt hästliv med kompisar.

Jag kan inte låta bli att undra, Får dina barn inte leka med andra barn heller eftersom de blir så sällskapssjuka då?:eek:
Eller det kanske räcker för dina barn att stta inne och titta ut genom fönstret på de andra barnen när det lekar utanför?

Ja herregud att vissa ska ha häst!


Till TS :
Det finns situationer där man av olika skäl måste ha en häst ensam!
Att man själv är orolig för skador tillhör inte en av de situatoner där det är ett alternatv.
Hästar mår inte bra utan sällskap , oavsett hur gärna deras ägare vill tro det och har man egna normala hästar kan jag inte ens förstå att man överväger att ha dem ensamma utan att ens prova släppa ihop dem, särskilt när det i 99.9% av fallen går utmärkt.

Ibland är oturen framme ändå men det händer dagligen olyckor under ridning, transportering etc och inte tusan låter folk bli att transportera eller rida sina hästar för det.

Jag förstår att man kan vara orolg över nya ihopsläpp , det är även jag , men aldrig att jag i min vildaste fantasi skulle låta min oro gå ut över hästarnas grundläggande behov.

Ensamma hästar är inte lyckliga hästar, bara mer eller mindre olyckliga!:crazy:
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Så allt som inte är olagligt är ok, även ur moralisk och empatisk synvinkel?
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Jag skulle aldrig ha mina hästar isär även fast det finns fördelar med det. Anledningen till att jag har hållt dom isär i 3 veckor är att vi trodde att vi skulle bli av med den ena i onsdags, kändes då onödigt att släppa ihop dom när vi lika gärna kunde väntat några veckor. Dessutom trodde vi ju att min ena skulle bli utdömd pågrund av en skada, hade väl inte varit så bra om han flygigt omkring och slått upp skadan som förhoppningsvis hade läkt...
Ville också att dom skulle få se varanadra över staketet först så att det ska gå lugnare till sen.
Det som skrämmer mej mest är ju min lilla tjurskalle. Hon sparkar på ALLT!
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Jag släpper alltid den nya hästen med ledarstoet i en stor hage utan hörn, efter ett par dagar släpper jag in dom till resten av flocken i en stor hage utan hörn. Bygg alla hagar utan hörn så minskar risken att hästar hamnar i trängda situationer.
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Jag tänker inte starat en diskussion om detta då det inte är det tråden ska handla om.

Men:

Mina hästar går ute 7-18 varje dag går i skogshagar och mår bra, DOCK går de ensamma ingen av dem har någonsin haft dåligt humör eller verkar fara illa av detta så jag tänker fortsätta så.
Ur moralist synpunkt så får inte jag dåligt samvete alls..
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Joro253
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästhantering Har ett litet stall med två hästar, min egen och en inakordering. De har känt varandra i över ett halvår nu, men kan inte gå ihop utan...
Svar
13
· Visningar
1 958
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp