Släppa ihop hästar!

Sv: Släppa ihop hästar!

Ur moralist synpunkt så får inte jag dåligt samvete alls..

Nej som sagt, brist på insikt om hästars behov och avsaknad av empatisk förmåga.

hehe fast det är inget som de bryr sig om, om de har hästkompisar brevid.. Sen är dte bra så de inte blir så himlans hästsällskapssjuka..

Detta uttalande från dig sammanfattar din egoism helt och hållet , jag har inte heller något mer att tillägga i saken.
 
Sv: Släppa ihop hästar!

För att återgå till ämnet...

Min foderhäst Blossom var ökänd i hela sin hemort för att hon var "galen" och "försöker sparka ihjäl hästar om man släpper ihop henne med någon". Jag trodde aldrig på det ryktet efter att jag fått höra hur det uppkommit.

När hon flyttade till hemorten stod hon i ett stall vid en ridskola. Det gick kring 15 hästar i en hage och idioterna på ridskolan bestämde en dag att "nu ska Blossom släppas in till de andra" och sagt och gjort. En ensam nykomling kom in till de femton andra hästarna som snabbt trängde upp henne i ett hörn och knuffade, sparkade och bet mot henne. Tro f-n det att hon vände upp rumpan och sparkade som hon aldrig gjort förut!

När hon kom hem till mig bestämde jag mig i samråd med de andra hästägarna för att vi skulle göra ett försök att släppa henne med en valack och ett sto. De hade en enorm beteshage så vi särade dem så långt som möjligt och släppte dem. Knappa fem minuter senare och efter ett par sparkar i luften var de de bästa vänner och rangordningen var etablerad.

Under det år Blossom stod hos mig stod hon av olika skäl (stallbyte och betesplats) med nio olika hästar. En fick mottaga några sparkar men sedan gav hon sig. Inget av de andra sammansläppen medförde någon större dramatik. Inga skador inträffade.

Är man bara försiktig, ser till att hästarna har REJÄLT med utrymme och att de kanske fått nosa lite på varandra och sett varandra tidigare brukar det gå bra. Men det är klart att skador kan uppkomma det ska man inte heller blunda för.

Men att inte låta dem ha hästkompisar av skaderiskskäl tycker jag låter helt absurt. Klart att de skall ha kompisar så att de kan klia varandra och busa tillsammans. Ofta ser man ju också att gänget halvsover medan en häst håller vakt. En ensam häst får inte samma vila eftersom han inte kan överlåta åt en kompis att vakta. De är trots allt flockdjur med flyktinstinkter...
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Någon mer som har dåliga erfarenheter från ihopsläpp med nya hästar?

1. sto med föl fick benet avsparkad / nödslakt
2. sto med föl fick ett hack in i framknät / till clinik och sys
3. Fjording sto och 24 årigt fullblodskorsning försökte ha ihjäl varandra /
Fjording sparkskada på framknä,
fullblodskorsning, bitskador på hals och rejäl skada på insidan hasen.


Sen har jag vart med om mängder med bra ihopsläpp med! Dom ovanför kunde gjorts på ett annat sätt, och då ev undvikit skador, 1 var en ren olycka!
 
Senast ändrad:
Sv: Släppa ihop hästar!

*kl*
Vi fick en ny häst till stallet igår, hade en lite etablerad "flock" på tre hästar. Den nya kom in i sin box när de andra redan var inne, hälsade lite och åt. Imorde fick de gå en stund med en tråd mellan sig och sen släpptes de ihop. Inte ett ljud från någon. Det behöver inte vara så komplicerat.
 
Sv: Släppa ihop hästar!

de kan u hjälpa om det inte är i hagen/hagarna som betraktas som "deras"(andra hästarna) . funkar oftas bättre om det är i en hge som inte ärnågons.:D
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Jag har ingen mark kvar att bygga ny hage på:(

Var på väg att släppa ihop dom förut men eftersom dom två "gamla" fick nått stolleryck så tänker jag vänta tills lite senare så dom har lugnat ner sej.
Är jätte nervös:o Verkar som att min i vanligt fall så snälla fjording är riktigt aggresiv och min lilla är sparkigare än vanligt:(

Håll tummarna för att jag har 3 hela hästar ikväll.
 
Sv: Släppa ihop hästar!

du gör rätt i att vara försiktig dom som känner varandra kan vara jätte tuffa mot nykomlingar lycka till.
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Min häst för närvarande med en litenshettis efter att ha stått själv i ca 3 veckor, och han är inte nöjd med det!

Anledningen till att överhuvudtaget stos själv under en tid var just att han varit i slagsmål med en annan häst. Fick bl.a. en rejäl sårskada invid knäleden och stod på penicillin i 2,5 v. och antiinflammatoriskt till och från under den tiden. Dessa 2 hästar hade då gått tillsammans i egen hage under 2 veckor innan de slogs, vilket jag tycker är riktigt märkligt. Man undrar ju lite vad det var som gjorde att de helt plötsligt råkade i slagsmål?
 
Sv: Släppa ihop hästar!

alltså man kan ju inte bara tänka neggativt.. okej endel hästar är tjuriga och sparkar gärna mot andra men det är ju faktiskt inte så att det alltid går snett.. var själv jätte nervös med min pålle då jag släppte ihop honom med hans nya kompisar i sommras.. han kom sent dag ett till stallet stod inne den natten(själv) och en av märrarna åkte iväg på morgonen dag två så kvar var märren med högst rang kvar. men först tog jag ju ut min kille så han fick kolla runt i hagen, sen släppte jag ut märren när han kände sej lite lugn med tillvaron.. självklart blev det mkt skrik och sparkar men han var hel och hon med.. märr två kom tebax ovh det gick bra det oxå.. nu är det bästisar allihop och käkar i samma hö-hög..:) så det går nog bra..

MEN.. en medryttar pålle jag hade fick benet avsparkat men gick med gips och blev helt återställd!!

Lycka till i alla fall;)
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Jag har bara bra erfarenheter. När jag hade eget stall var hästarna tvugna att funka ihop för jag hade bara en hage, det var aldrig några problem.

Jag tror jag har haft väldigt "bra" hästar... :)
 
Sv: Släppa ihop hästar!

KL*

Nu är dom ihop släppta!:D Det har gått jätte bra än så länge. Fjordingen och "nykomlingen" stog t.o.m och klia på varandra igår kväll. Men det blir lite mer spänt när jag släpper ut mitt lilla sto också... Hon är ju väldigt aggresiv(och brunstig) och sparkar och "skriker" hela tiden... Och av nån anledning så vill fjordingen "skydda" henne och hålla henne borta från nykomlingen och går därför i mellan dom...:crazy:
Trodde att nykomlingen skulle bli ordentligt nertryckt för han verkar väldigt försiktig av sej både mot människor och hästar, men han hävdar sej riktigt bra!
Men upptäckte att han låter som en säl när han blir arg:eek:

Några smällar har det blivit och tyckte att det kändes som att nykokmlingen hade en bula på låret i bak, annars verkar han och dom andra vara hela:D
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Jag har bara bra erfarenheter. När jag hade eget stall var hästarna tvugna att funka ihop för jag hade bara en hage, det var aldrig några problem.

Jag tror jag har haft väldigt "bra" hästar... :)

Förresten så måste jag rätta mig själv.

Min valack var supersnäll de första 10 ggr:na. Sedan blev han hingst 2 ggr. Skulle sära på den befintliga flocken, skrek, växte från 168 till 2,02 i mkh.

Efter det har han varit snäll igen. :D *velig häst med senil matte*
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Under en kort period hade jag min gamling(19 år) och min unghäst(nu 1½ år) tillsammans själva i en hage. Gamlingen blev otroligt överbeskyddande mot unghästen. När jag sedan skulle släppa in en häst till i hagen gjorde gamlingen allt för att skydda unghästen. Den nya hästen fattade med en gång att han skulle hålla sig på avstånd. Efter några dagar hade gamlingen accepterat den nya och alla kunde gå tillsammans utan problem.
Han är fortfarande väldigt överbeskyddande mot unghästen när det kommer nya hästar i flocken, men det brukar släppa efter några dagar. De nya hästarna har än så länge alltid hållt sig undan tills gamlingen lugnat ner sig.
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Jag är nervös ju:crazy: Ska släppa ihop min nya ponny med dom "gamla" till helgen är det tänkt. Nojjig som jag är har jag haft dom i var sin hage precis brevid varandra så att dom har kunnat nosa på varann i 3 veckor. men jag är ändå jätte nervös. Har dåliga erfarenheter av hästar som har fått benen avsparkade och min gamla lilla plutt är en :devil: på att sparka. Hon sparkar hela tiden och det är hårt. Är så rädd för att hon ska träffa "fel" på den nya ponnyn så det händer nått. Kommer nog börja med att släppa ihop den nya med min gamla fjording för jag tror att han är snällast.

Någon mer som har dåliga erfarenheter från ihopsläpp med nya hästar?
Se bara till att de har rejält med svängrum, stor hage, så löser dom det där själva utan din inblandning.
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Hästen är ett klaustrofobiskt flyktdjur som får sin trygghet i flocken och har utvecklat detta under mer än 50 miljoner år......av det kan man ju dra en del slutsatser.....;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Jag har varit med om mångamånga ihopsläpp och alla har gått bra förutom nån tappat sko och nån valack som fått för sig att rida på ett sto.
 
Sv: Släppa ihop hästar!

När jag har varit med om ihopsläpp av nya hästar har vi oftast valt någon tämligen "lam" häst som inte gör mycket väsen av sig och låtit dessa gå tillsammans några dagar först. Då har de liksom "en kompis" med sig när de kommer i flocken sen...
 
Sv: Släppa ihop hästar!

Jag ska oxå släpp min hästis med andra om ett tag. Det är nämlgen så att jag ska flytta och ta med henne. Hon är rätt tjurig av sig så även jag är rätt nervös. Dessutom har hon gått själv några år då vår andra häst dog. :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Joro253
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästhantering Har ett litet stall med två hästar, min egen och en inakordering. De har känt varandra i över ett halvår nu, men kan inte gå ihop utan...
Svar
13
· Visningar
1 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp