Släppa ihop två kaniner

vinkelina

Trådstartare
Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som inte känts helt 100% nöjd över livet)

Blev en 1 årig hona, blandning mellan Rex och lejonman, lite större än våran kanin. Vi skall ha henne på prov en månad (eller mer) och se hur det utvecklar sig. Hon är van att leva sitt liv i en "standard" kaninbur, han är totalt lösgående kanin som bara äter/dricker och göra sina behov i sin bur.

Nu bor hon i sin bur i vardagsrummet och han skuttar runt och försöker fundera att vad #€%!& det är som vi släpat hem. De nosar på varandra genom gallret, han har lite börjat markera utanför buren. Han kan sitta och tvätta sig på utsidan och hon kan ligga ner på insidan när de är nära varandra.

Hur länge bör man vänta med att släppa ihop dem? En vecka? Tre veckor? Är det bättre att bara öppna upp buren åt henne så hon får hoppa in i hans territorium? Då har de ungefär 40-50 m2 att röra sig på och ex soffor att gömma sig under. Finns möjlighet att testa på "okända" neutrala utrymmen men det är i delar av huset som inte är kaninvänliga, mycket synliga sladdar som inte går att ta bort ex.

Läst på och vi har ett hum om hur vi skall göra det rent teoretisk, kommer passa på när maken har ledig dag från jobbet så att vi båda är hemma men inte barnen, och att vi använder heltäckande kläder och tjocka handskar osv
 
En vecka räcker nog. Jag hade nog bytt plats på dem en stund innan, så hon får kolla läget i lugn och ro. Om ni inte har någon neutral plats där de kan ses? Det är ju bra att de har ordentligt med yta att röra sig på iaf. Kommer säkert bli en del jagande i början, men borde inte bli så farligt :).

Kul att eran ska få en kompis. Jag skaffade en kastrerad 6 mån hane till min hona på 5 år (båda dvärgvädur) och de sitter ofta och sover tillsammans och putsar på varandra :).
 
Jag skulle verkligen rekommendera en "ny" plats. Mina kaniner hade bott bredvid varandra rätt länge och ändå misslyckades ihopsläppet första gången.. kanske hade otur med en ovanligt aggressiv hona dock, hon hade tumörer på livmodern (upptäcktes vid kastrering) och svårt att veta hur det spelade in.

Hur som, när jag lyckades gjorde jag så här; körde iväg kaninerna till stallet och släppte ihop i en hästbox. Hade höbal i mitten och lite att gömma sig bakom/gå upp på, men framför allt stort utrymme att jagas/komma undan och ingens revir.

Hemma hade jag möblerat om i kaninrummet helt och försökt städa (dammsuga, rena lådor..).
De jagade och höll på i stallet med slogs inte (som de gjort vid tidigare försök hemma). Hem till nytt revir och sen inga problem.

Mina uppskattade också varandra massor sen! :love:
 
okej, nu har vi släppt ihop kaninerna efter två veckor. Gick både bra och dåligt. iom att hanen inte är någon famnkanin och lite svår att få fast gick det helt enkelt inte att flytta dem till nytt utrymme. Hon har dock bott i vardagsrummet hela tiden och byggde en liten "rastgård" så de har varit i kontakt med varandra dygnet runt men med galler emellan i drygt en veckas tid.

Nå, öppnade bara på ena sidan av rastgården och släpet ut henne i vardagsrummet. Lite smågruffande en 30 min men hon visade rätt stark dominans och så var det frid och fröjd. Rätt snart skuttade hon in i kontoret som är "hans" rum och på kvällen, en 6 timmar senare, hittade jag henne på andra våningen i hans bur, han verkade mycket fundersam på vad hon gjorde där.

Och var kanske här jag gjorde lite fel, eller? för jag lät henne vara där, ställde in två skålar med mat. Men troligen hade hon inte fattat hur man kommer ner för rampen utan blivit "instängd" på ett utrymme på 1*0,6 m utrymme. (borde jag ha lyft ut henne?) Natten var lugn men när vi steg upp på morgonen verkar han ha bestämt sig att nu skall hon UT ur min bur. Han bara flög på henne så tussarna yrde och hon slapp inte riktigt undan.

Fick i alla fall ut henne rätt snabbt men lyfte bara ner henne på mattan i rummet, hon gick och gömde sig. Flyttade även in hennes bur i mitt kontor.

Nu bossar han runt med henne en hel del. flyttat så bådas matskålar står på golvet, inte i någon av burarna. Inte varit några fler slagsmål under dagen i alla fall och just nu har båda utfört sin egen kvällsputsning och ligger ner ca en halvmeter från varandra.

Bör jag göra nått mera eller vågar jag lita på att de kanske "reder upp" detta ännu? De är på ett utrymme på kanske 7m2 men har tillgång till ungefär 25-30 totalt om de vill skutta ut ur kontoret, möjlighet att gömma sig ex under sofforna om de vill,
 
okej, nu har vi släppt ihop kaninerna efter två veckor. Gick både bra och dåligt. iom att hanen inte är någon famnkanin och lite svår att få fast gick det helt enkelt inte att flytta dem till nytt utrymme. Hon har dock bott i vardagsrummet hela tiden och byggde en liten "rastgård" så de har varit i kontakt med varandra dygnet runt men med galler emellan i drygt en veckas tid.

Nå, öppnade bara på ena sidan av rastgården och släpet ut henne i vardagsrummet. Lite smågruffande en 30 min men hon visade rätt stark dominans och så var det frid och fröjd. Rätt snart skuttade hon in i kontoret som är "hans" rum och på kvällen, en 6 timmar senare, hittade jag henne på andra våningen i hans bur, han verkade mycket fundersam på vad hon gjorde där.

Och var kanske här jag gjorde lite fel, eller? för jag lät henne vara där, ställde in två skålar med mat. Men troligen hade hon inte fattat hur man kommer ner för rampen utan blivit "instängd" på ett utrymme på 1*0,6 m utrymme. (borde jag ha lyft ut henne?) Natten var lugn men när vi steg upp på morgonen verkar han ha bestämt sig att nu skall hon UT ur min bur. Han bara flög på henne så tussarna yrde och hon slapp inte riktigt undan.

Fick i alla fall ut henne rätt snabbt men lyfte bara ner henne på mattan i rummet, hon gick och gömde sig. Flyttade även in hennes bur i mitt kontor.

Nu bossar han runt med henne en hel del. flyttat så bådas matskålar står på golvet, inte i någon av burarna. Inte varit några fler slagsmål under dagen i alla fall och just nu har båda utfört sin egen kvällsputsning och ligger ner ca en halvmeter från varandra.

Bör jag göra nått mera eller vågar jag lita på att de kanske "reder upp" detta ännu? De är på ett utrymme på kanske 7m2 men har tillgång till ungefär 25-30 totalt om de vill skutta ut ur kontoret, möjlighet att gömma sig ex under sofforna om de vill,
Om de inte bråkar och verkar stressade skulle jag låta dem vara i fred :)

Låter klokt att ha så de inte behöver äta/dricka för nära varandra om de inte vill.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har en kastrerad hona ca 2 år gammal. Hennes kompis dog för en dryg vecka sedan. Nu känner vi oss redo att skaffa en ny vän till...
Svar
4
· Visningar
5 443
Senast: Miingla
·
J
Övr. Djur Var inne på den lokala zoobutiken häromdan och han som äger den är en ruskig besservisser och tror han vet bäst och kan allt mm mm, inte...
Svar
8
· Visningar
3 560
Senast: Jozephin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp