Bukefalos 28 år!

Släppa ut duschad häst på vintern...

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har en häst med björnpäls, kommer att klippa henne framöver men lämna på rygg och kors för att slippa täcka inne. Hon har lite värmeknutor på ryggen som är på väg bort, men jag tvättar med Hibiscrub efter varje pass då hon blivit varm. Pga dessa knutor vill jag inte ha mer täcke än nödvändigt, därav att jag vill slippa stalltäcke. Ute har hon fleecefodrat regn. Hon är varm i sig och fryser inte så lätt.

Problemet är när jag ridit på morgon/förmiddag och hon blivit svettig. Då måste jag duscha ryggen och tvätta med Hibiscrub för knutornas skull. Hästarna går bara ute till 15 vintertid och jag vill verkligen inte lämna henne inne hela dagen bara för att jag ridit.

Vad ska jag klä på henne för täcke när hon är badad? Jag torkar av vattnet med svettskrapa och gnuggar torrt med handduk men det är ju ändå fuktigt ganska länge. Vill inte att hon ska bli kall om ryggen ute. Jag har ett gammalt Hööks vintertäcke som uppskattningsvis är 300-400 g. Ska man lägga på detta eller blir det bara varmt och fuktigt under när det är så varmt som i vinter?
 
Senast ändrad:
Sv: Släppa ut duschad häst på vintern...

Min häst fick ganska jobbiga sår på ryggen i höstas och skulle helst vara otäckad trots att hon helklipptes. Såklart smällde det till och blev kallt precis då, men jag la faktiskt på henne ett fleecetäcke även fast hon gick ute, så fick hon stå naken inne. Förutsättningen är ju att det inte är nederbörd, då hade jag lagt först fleece och sedan ett tunnare utetäcke på 100-150 gram. 300-400 gram verkar väldigt mycket på en oklippt häst som får värmeknutor.

Fleecetäckena är ju bra eftersom de andas och är väldigt lätta att tvätta för sig.
 
Sv: Släppa ut duschad häst på vintern...

Jag hade lagt på ett ylletäcke under det fleece fodrade regntäcket när du har tvättat henne. Ylle torkar upp snabbt och håller värmen trots att det är fuktigt. Det andra täcket lär bli för varmt och blir ett våt-varmt omslag som inte är bra för knutorna. Risken är att de blir värre.
 
Sv: Släppa ut duschad häst på vintern...

Jag hade använt ett ylletäcke i din situation. (och inget alls ovanpå. Hästen hade ju rejäl vinterpäls.) Det andas så bra, vilket är extra viktigt för hästen med tanke på hudproblemen.
 
Sv: Släppa ut duschad häst på vintern...

Om det bara är på ryggen hästen har värmeknutorna och ändå ska lämnas päls kvar där skulle jag klippa hästen på stört. Annars på med fleece å täcke som andas, Bucas har jättebra täcken som man kan lägga på svettig häst (utetäcke) och skicka ut dom i hagen ändå.
 
Sv: Släppa ut duschad häst på vintern...

har du testat att proppa in halm under täcket? halmen suger upp en del fukt, och gör att det blir mellanrum mellan häst och täcke så inte fleecen blir dränkt och sen kyler ner ryggen. gjorde vi alltid på ridskole hästarna och jag gör det på min häst när hon blivit duschad och ska nattas, tar då halm under fleece täcket. också bra med halm under täcket de gånger det regnat dagen innan, man hänger upp täcket och så blir det fuktigt på insidan också :/, då är det bra att ta halm under täcket och låta hästens kroppsvärme + halmen får bort fukten från insidan av täcket.
 
Sv: Släppa ut duschad häst på vintern...

Min polla brukar vara ordentligt svettig de dagar vi åkt till ridhus och tränat. När vi kommer tillbaka vill jag inte ställa henne ensam i stallet då alla hästar är ute. Så jag brukar lägga fleecetäcket på och så ett tunt regntäcke över ifall det är nederbörd. Oftast får hon stå inne och dricka en stund innan dess med ett fleecetäcke, sen byter jag ut det täcket till ett torrt då hon ska ut. :)
 
Sv: Släppa ut duschad häst på vintern...

Åh det där kommer jag ihåg från barndomen, ett nättäcke med halm under! Stod också i alla hästskötar-böcker att det var så man skulle göra.

kl

Jag hade nog satsat på ett ylletäcke (så mycket ylle som möjligt, inte några fuskvarianter där 2/3 av materialet är något annat skräp).
 
Sv: Släppa ut duschad häst på vintern...

*kl

Tack för alla svar :) Blir nog att införskaffa ett ylletäcke modell tunnare som hon kan ha under fleecefodrade regntäcket. Känns lite väl magstarkt att inte ha nåt "skal" över ylletäcket. Det är ganska öppet landskap och blåser det eller är småfuktigt och blåser ute är det nog för kallt med bara ylle om hon dessutom är blöt under.

Fön har jag aldrig tänkt på. Det kanske skulle gå, men jag tror det knivigaste blir att hitta en sladd som är nog lång...
 
Sv: Släppa ut duschad häst på vintern...

Har ni inga eluttag nära stallet? Bara att köpa en förlängningsladd, hur gör du när du klipper hästen?

Värmeknutorna trivs ypperligt i fuktig varm miljö men försvinner väldigt fort om man håller dem torra.
 
Sv: Släppa ut duschad häst på vintern...

Hon är oklippt men ska klippas imorgon. Vi har ett uttag som sitter ca 2 meter från där hästen står när den är i spolspiltan. Finns det så långa fönsladdar? :o Klippmaskinens sladd räcker gott och väl, men den är ju ändamålsenlig också.

Ska se vad jag kan göra. Det kanske finns nån billig fön man kan köpa som skulle fungera. Knutorna är som sagt på väg bort. Rådet jag fått av vet. är att tvätta med Hibiscrub efter träning så hon blivit svettig under sadeln, nu händer det iofs väldigt sällan men dock. Så länge hon inte är varm om ryggen tror jag det räcker med att jag rider med renskinn, luftigt och bra, och att hon sedan är otäckad inne och inte varmtäckad ute. Tackolov är väl vintern snart slut.

Hibiscrub ska användas vid tvätt så länge knutarna finns kvar så det räcker ju inte att bara föna torrt när hon svettats. Hade dock vart enklare att bara föna, det är ju mindre blött med svett än med badvatten.
 
Sv: Släppa ut duschad häst på vintern...

Hon är oklippt men ska klippas imorgon. Vi har ett uttag som sitter ca 2 meter från där hästen står när den är i spolspiltan. Finns det så långa fönsladdar? :o Klippmaskinens sladd räcker gott och väl, men den är ju ändamålsenlig också.

Förlängningssladd?
 
Sv: Släppa ut duschad häst på vintern...

Att föna i spolspiltan är kanske inte det bästa, el och vatten funkar sådär ihop. Bättre att ställa ut på gången då.
 
Sv: Släppa ut duschad häst på vintern...

Mja, man har ju inte vattnet på samtidigt. Det är ju inte ett badkar vi talar om. Eluttaget sitter vid spolspiltan och det är där vi ställer upp hästarna för hovslagare, klippning, spolning, sårvård etc. Kan inte se att det är farligare än att använda en fön i badrummet, så länge man inte har den vid uppfyllt badkar..?
 
Sv: Släppa ut duschad häst på vintern...

Lite ot kanske, men hur yttrar sig värmeknutor? Hur ser de ut?
 
Sv: Släppa ut duschad häst på vintern...

De är på min knölar på ryggen i sadelstaden. Hon har fått dem under förvintern i samband med att hon ridit och svettats, sedan har hon även gått på lösdrift och haft täcke på sig. Jag tror det är en kombination av något som gör huden extra känslig, tex foder, och sedan värme och svett som inte tvättats bort. Men det är min teori. Nu har ett par av dem blivit platta och hårlösa och det är väl så dom blir när dom är på väg bort.

Veterinär har iaf tittat på dom och jag har fått tipset att tvätta med Hibiscrub efter hon svettats, samt använda renskinn under sadeln så jag hoppas att det går bort snart.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 568
Senast: Calmiche
·
Hästvård Ni som inte har spolspilta och måste stå ute på stallplan. tvättar/duschar ni hästarna på vintern? Vad är lägsta minusgraderna ni gör...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 004
Senast: tuaphua
·
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 818
Senast: Lepidus
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 874
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp