Är slutet för mitt hjärta kommen....

Ganska mycket. Vetekli, spannmålsfiber = långsam energi. Betfor, socker = snabb energi. Beter sig helt olika i en hästkropp. Man kan inte bara titta på siffrorna...

Det skulle jag hemskt gärna vilja se en trovärdig källa på.

Det går utmärkt att ge betfiber om man är rädd för socker. Där finns inget socker tillsatt. Betfor innehåller 10,5% socker. Alltså ungefär lika mycket som ett normalt hö men hö kanske också är snabb energi?
 
Det skulle jag hemskt gärna vilja se en trovärdig källa på.

Det går utmärkt att ge betfiber om man är rädd för socker. Där finns inget socker tillsatt. Betfor innehåller 10,5% socker. Alltså ungefär lika mycket som ett normalt hö men hö kanske också är snabb energi?
Här kan du läsa om betfor
http://www.nordicsugar.se/fileadmin...oad_center/Feed_brochures/Betfor_haest_sv.pdf

och en mycket enkel förklaringsmodell på foder
http://www.agria.se/hast/artiklar/skotsel-och-vard/olika-foder-till-hasten/

Nu är vi ganska OT för TS del, för hon har en gammal och sjuk häst - då kan man inte gå efter siffror som är beräknade på friska hästar! Därav mitt första inlägg i denna tråd.
Det som du och jag gör nu är att tjaffsa och det det här är mitt sista inlägg gällande vetekli kontra betfor.
 
Här kan du läsa om betfor
http://www.nordicsugar.se/fileadmin...oad_center/Feed_brochures/Betfor_haest_sv.pdf

och en mycket enkel förklaringsmodell på foder
http://www.agria.se/hast/artiklar/skotsel-och-vard/olika-foder-till-hasten/

Nu är vi ganska OT för TS del, för hon har en gammal och sjuk häst - då kan man inte gå efter siffror som är beräknade på friska hästar! Därav mitt första inlägg i denna tråd.
Det som du och jag gör nu är att tjaffsa och det det här är mitt sista inlägg gällande vetekli kontra betfor.

Det står ingenstans på sidorna du länkar till att vetekli är långsam energi. Det står visserligen på betforsidan att betfor ger snabb energi men jag hade velat ha en jämförelse med något för annars är det ju ganska värdelöst. Dessutom står det fel på agriasidan. Betfor är inget kraftfoder. Det var längesedan betfor började räknas som grovfoder. Det står också att hästar inte behöver extra vitaminer. Det är också fel. Alla hästar behöver e-vitamin tillsatt. Det står också att hästar behöver få järn som komplettering. Det är också fel. Det är ett fåtal (jag har aldrig sett en svensk analys där det är för lite järn) hästar som behöver mer järn än vad grovfodret ger. Det är snarare motsatt problem att många hästar får för mycket järn och då kan de bli sjuka.

Ja Ts häst är gammal. Just därför är det extra viktigt att verkligen räkna så att hästen får sina behov tillgodosedda.

Jag tjafsar inte alls. Du påstod något som jag anser är felaktigt och då frågar jag efter en trovärdig källa på det du påstår. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om någon överbevisar mig. Det kan vara bra för både Ts och andra som i framtiden hittar tråden och som har samma/liknande funderingar att få fakta istället för hittepå.
 
Det står ingenstans på sidorna du länkar till att vetekli är långsam energi. Det står visserligen på betforsidan att betfor ger snabb energi men jag hade velat ha en jämförelse med något för annars är det ju ganska värdelöst. Dessutom står det fel på agriasidan. Betfor är inget kraftfoder. Det var längesedan betfor började räknas som grovfoder. Det står också att hästar inte behöver extra vitaminer. Det är också fel. Alla hästar behöver e-vitamin tillsatt. Det står också att hästar behöver få järn som komplettering. Det är också fel. Det är ett fåtal (jag har aldrig sett en svensk analys där det är för lite järn) hästar som behöver mer järn än vad grovfodret ger. Det är snarare motsatt problem att många hästar får för mycket järn och då kan de bli sjuka.

Ja Ts häst är gammal. Just därför är det extra viktigt att verkligen räkna så att hästen får sina behov tillgodosedda.

Jag tjafsar inte alls. Du påstod något som jag anser är felaktigt och då frågar jag efter en trovärdig källa på det du påstår. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om någon överbevisar mig. Det kan vara bra för både Ts och andra som i framtiden hittar tråden och som har samma/liknande funderingar att få fakta istället för hittepå.
Skapa en ny tråd och överbevisa mig istället :idea:
Jag skickade fakta, var är dina?
 
Beklagar att du har det stora beslutet att ta, att behöva välja om ens kära vän ska få vandra vidare på grönare ängar eller inte är inte lätt. Än så länge har jag inte behövt ställas inför det beslutet med någon av mina hästar, men har behövt börja tänka på det när gäller min hund som börjar bli till åren. Jag har alltid haft inställningen att så länge mina djur är smärtfria och har livsglädje så kommer jag kämpa för dem in i det sista. Men när dagen kommer då de börja gå runt med smärta, en kropp som inte orkar med och har mer eller mindre tappat livsgnistan så är det dags för dem att vandra till de gröna ängarna.

Du har fått många bra tips från tidigare och jag har inget att tillägga annat än att skicka en styrkekram och ett lycka till oavsett beslut :heart
 

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 792
Senast: Unhappy
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 242
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 595
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp