Bukefalos 28 år!

slag på sena

G

Glorfindel

Pratade med veterinären om min hästs svagt svullna sena på insidan av höger skenben. Veterinären menade att det antagligen är ett slag på senan och inte en regelrätt senskada.
Jag har dock inte någon erfarenhet av slag på senan.
Är det någon som har lite erfarenheter att dela med sig av? :idea:
Hur lång är konvalecensen och hur sätter man igång dem sedan?
Tacksam för svar!:bow:
Magdalena
 
Sv: slag på sena

Det verkar vara samma sak som min häst fått, dock är han rejält svullen och halt men ultraljudet var fint. Så de trodde på ett slag runt senan så den reagerat. Vad jag fattade det som ska jag få börja skritta honom så fort han är ohalt och inte svullen, då inte senan är skada. Igpngsättningen ska vara lugn på hårt fast underlag har jag fått höra.

Lycka till!
 
Sv: slag på sena

Det var väldigt roligt att höra! Phu, vad lättad jag blev! Väntade mig en konvalecens på 6 månader...:(
Men man ska alltså vänta tills senan helt har gått tillbaka till sin normala storlek tills man kan sätta igång dem?

Magdalena
 
Sv: slag på sena

Ett slag på senan borde innebära en blödning i ligamenten. Jag brukar kyla med Cold pack när min häst får den typen av skador. En coldpack kyler väldigt effektivt om man sätter tex lite liggunderlagsmaterial på utsidan av bandaget. När en skada är akut brukar jag kyla 3-4 ggr det dygnet och sedan kyler jag kanske 2 ggr per dygn i ett par dygn till. Detta sätt har hjälpt mig att få ned många svullnader snabbt. Men jag vill också tipsa om att känna igenom huden mycket noggrant. Min häst var engång svullen runt senorna och vetrinär bedömde det som senskada och ordinerade medicin, envis som jag är fortatte jag efter besöket att masera benet med tvål och vatten och kände så småningom en slånbärstagg nära senan, efter ett par dagar var hon helt fräsch och jag kunde åka på en efterlängtad sommarkurs på Strömsholm. Ormbettt kan också vara orsaken till sådana här svullnader. Lycka till.
 
Sv: slag på sena

Ja det gjorde jag med. Eller jag trodde det var helt kört faktiskt. Usch, veckan fram till igår var nog den jobbigaste i mitt liv. :(

Din häst var väl inte så mkt svullen heller? Har hästen vart halt?
Som sagt, vad jag fattade på veterinärerna på kliniken igår kommer jag i princip kunna rida honom när han är ohalt och inte svullen, eftersom vi vet att senan inte är skadad. Nu ska han ändå stå två veckor eftersom jag ska åp återbesök för säkerhets skull.
Men 6 månader tror jag knappast du behöver vänta. :)
 
Sv: slag på sena

Nej precis, han var inte ens varm i benet utan senan var bara svagt svullen. Olyckligt nog visade sig en hovböld (som håller på att läka ut nu) någon dag efter det han haltat kraftigt. Sedan avtog hältan snabbt och nu markerar han inte ens.
Med tanke på hovbölden ordinerade veterinären att låta honom fullständig hagvila.

Det låter hoppfullt det du säger med tanke på hur stor svullnad din häst hade och att ändå ingen sena var skadad!:) :banana:
Lycka till på återbesöket!
Magdalena
 
Sv: slag på sena

Tack för tipset! Funderade just vad skillnaden var på senskada och slag på senan. :idea: Ska känna igenom senan ännu nogrannare nu för att se om det kan vara någon tagg eller liknande.

Jag ska införskaffa kylgelé nu efter den här händelsen. Som tur var senan aldrig varm men jag har ändå smörjt in det med mjukgörande kräm eftersom jag inte hade något kylande hemma.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 101
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 817
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 649
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 224
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp