Reykur

Trådstartare
Jag ska köpa en slagborr. Vad bör jag tänka på?
Är de billiga i 500-kr klassen riktigt dåliga eller fungerar de för att borra några hål med? Den ska enbart användas till husbehov.

Jag vill ha en behändig maskin med på/avstängbar slagfunktion.

Sv: Slagborr

Vad bor du i för typ av hus?

I de lägenheter jag har bott, inklusive den nuvarande, funkar inte små behändiga slagborrar i den hårda betongen så jag har köpt en stor ful historia på en billighetsbyggmarknad. Med hjälp av den är det som att borra i smör, och den kostade i alla fall under 1000 kronor, men över 500.

Jag gissar på att denna betong är en liknande historia. Kanske värt att köpa ett stort monster på ÖB/Rusta whatever.

Jag tror det.

Jag hade en liten behändig kombihistoria, med vilken jag kunde borra grunda, trattformade hål. Numera använder jag den mest som skruvdragare.

Med min nya stora, kan jag borra smala, djupa hål, vilket oftast är att föredra när man tex ska sätta upp en hylla. :D

Prisskillnaden är inte så blodig, men det stora, fula monstret tar plats. Jag behövde även köpa några extraborr till den då de som följde med mest verkade vara inriktade på att jag skulle borra hål i berget för att bygga en båtbrygga, eller något ditåt.

Jag borrar alltså enbart på vanligt hushållssätt.

Du skall köpa det som kallas borrhammare, inte så smidiga men kan borra hål i riktig betong. Köpte en billighetsvariant på Rusta för snart 10 år sen o den har hållit bra.
PL

Du skall köpa det som kallas borrhammare, inte så smidiga men kan borra hål i riktig betong. Köpte en billighetsvariant på Rusta för snart 10 år sen o den har hållit bra.
PL

Helt rätt, det TS behöver är en borrhammare.
Även den enklaste gör 100ggr mer nytta än en slagborr.

Se baar till att köpa till eller köpa en med vanligt huvudockså, för vanliga borrar.

det som skiljer en slagborr och en borrhammare åt är främst konstruktionen.
en slagborr är en kompromiss mellan en vanlig borr och en borrhammare. det man har gjort är att ha två fjäderbelaste brickor med åsar på, och när den faller ner från åsarna blir det ett slag, tyvärr så nöts dessa åsar ner ganska for, spåeciellt om man trycker på, så slagen blir mindre och mindre.
en borrhammare har en fysisk knackfunktion, ungefär so en k-pist, sombankar på borren ordentligt, dessutom jobar bh efter principen att vrida borren 90 grader i slagen så att den får optimal träffyta.

en bh har ett sk sds+ fäste, en bajonettfattning som man klickar ner borrarna i.

jag vet att skil har en bh för runt 900, men då ingår inte huvud för normala borrar, utan det kostar 250 kr till. på jula/rutsa eller liknande kan du säkert hitta något liknande billigare.

lycka till
och du... använda skyddsglasägon och stå alltid vid sidan om borren när du borrar, inte bakom. fastnar maskinen så snurrar den runt med 3000 varv/min och dina handleder mår sådär av det.
Stå med ena sidan av kroppen mot den vägg du jobbar mot. ha maskinens främre grepp 45 grader uppåt (kl 22:30) och anv'nd svänster arm att ta emot maskinen med om den spinner loss.

ALDRIG stå bakom en borrmaskin, fastar den så har du virat armarna kring varandra som ett skruvstäd, eller så slår du upp kroppen i ansiktet på dig.

låter kanske hemskare än vad det är, men det händer några dumma olyckor varje år pga av felaktigt handhavande.

Jag får inte ens hål i väggen om jag står brevid när jag borrar, jag orkar visserkligen knappt hålla upp fanskapet när jag borrar eftersom den är så otymplig.

Men det är bra att veta sånt här!!! Jag har inte ens tänkt på det.

vad folk oftast inte vet är att man ALDIG skall pressa en slagborr mot väggen. den gör då ett mycket sämre jobb. den behöver utrymmet som skapas för att göra själva slaget.

men... det är lättare att hålla en borr med båda händerna från ena sidan till den adra, än att lyfta den framför sig. närmarekroppen så är det lättare.

Fast jag har ingen slagborr utan en borrhammare, jag pressar den inte mot väggen utan måste stå bakom för att ens hålla den upprätt och då har vi ändå en sk lättviktare. Om jag står brevid den när jag borrar så ser väggen ut som schweizerost eftersom jag inte klarar av att hålla borren stilla :D

Visserligen skitsmidig med dammsugare men ändå tung för mig.

fr02189.jpg

Vi har en slö gammal maskin men kom igenom hela våran yttervägg utan problem när vi montera centraldammsugaren.

Och den är gammal, från 85, för den köpte min svärfar åt sig själv i present när han fick första barnet!

Använder man dom bara ibland för husbruk så tror jag faktiskt dom flesta duger.

Jag har turen att ha en karl som använder såna i jobbet så vi är "välutrustade" hemma :D

Vilka bra tips! jag har precis köpt en men aldrig använt den! Vi har ju byggt ett nytt hus där alla väggar är i betong så då kan det vara rätt praktiskt att ha en sån! Har även två trådlösa borrmaskiner och två skruvdragare, men de är inte speciellt starka.

Tack för det otroligt innehållsrika inlägget! :)
Jag är borr-newbie så alla tips var väldigt värdefulla för mig.

Jajjemän.
Men en borrhammare och skarvsladd kan man göra hål nästan varsomhelst

Jag är inte ens nybörjare på sånt men även jag fick veta sånt som jag har nytta av i framtiden :D

Så tack tuppen!!!
Så lite så...
tycker faktiskt att det ofta förkommer brist på informatin när folk köper maskiner.
Jabbar man inte med saker dagligen så vet man inte, så det är upp till säljarna att informera, och kanske inte ens de vet.
En av märkena vi säljer, som har utbildat oss har i reklamen en man som gör helt fel... deras ursäkt var 'det ser inte bra ut på film om han gör rätt...' Gösses vilken dålig ursäkt.
och man skall ha med skyddsglasögon, låter maskinen skall man ha hörselskydd, något som folk bör ha hemma i alla fall, kostar inte många pengar.

Det beror på hur tät väggen är, där jag bodde innan behövdes det riktiga borrmaskiner och inget billigt krafs från Rusta som skulle ha gått sönder vid första försöket

Liknande trådar

IT & mobiler Vi behöver köpa in headset till jobbet för person som sitter och svarar i telefon och vart vänder man sig inte om inte hit när man inte... 2
Svar
22
· Visningar
725
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
341
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
519
Senast: ameo
·
R
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter... 2
Svar
24
· Visningar
1 627
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka