Empress

Trådstartare
Någon som kan förklara hur en slagrem skall sitta. Var placeras den och hur hårt spänner man den?
På häst/ponny med högre vagn än en sulky (typ gig, marathon)

Sv: Slagrem?

Du sätter den över rumpan på hästen. Jag brukar såtta på "högsta punkten" för att bäst få den att stanna där den ska va. Sätter man den för långt fram gör den ingen nytta o sätter man den för långt bak i "nerförsbacken" kan den börja kana o när den verkligen behövs har den kanat iväg o är slak.:crazy:

Hur hårt? Bättre att fråga travfolk de är proffs men jag brukar sätta hyfsat hårt så det inte ligger i spän men heller inte glappar. De ska bara inte kicka så då ser jag ingen vits med att ha remmen för löst så de redan hunnit kicka en bit innan den tar i.

Ett tips är att köpa ett par av travfolkets gummiremmar för att låsa remmen både i ryggstycket ock i skaklarna. De remmarna kanar ingenstans så dem gillar jag skarpt:)

Aha, tack så mycket. :)
Vi har iaf lyckats med placeringen uppe på rumpan på hästen.
(Fick tipset att använda slagrem under inkörningen av unghästen och ser det väl som en säkerhetspryl då gossen ibland kan bli lite 'lätt' i gumpen när han blir sur för ett eller annat).
Gummi'snoddar/remmar skall införskaffas... jag undrade just hur fasen man skulle undvika att de glider iväg. :)
Hörde någonstans att man skulle spänna den så man fick en flat hand under den?
Hörde också att vissa hästar blir rädda och slår just på grund AV slagremmen.
:crazy:

Ja, men så är det ju alltid...

Hästar kan bli rädda för just utrustningen men då anser jag att man måste backa ett steg o träna mera. Man ska kunna hänga på alla möjliga remmar o grejjer o det ska accepteras. Bakselen kan ju många hästar oxå reagera på i början o det vänjer vi våra körhästar vid, eller svanskappa, eller bett, eller ja vad som helst är nog läskigt på olika sätt i olika hästars ögon.

Som sagt spänn inte remmen så hårt bara så hästen hindras i sina rörelser. Då känner den ju egentligen inte av den förrän den kickar o då har den ju ändå massa andra saker att fundera på än just en rem över baken så jag röstar FÖR slagrem på en häst som är onödigt lätt i baken. Slagrem o höga skaklar ett tag. Sen när hästen är mer körd o mer lugn kan man börja med lägre skaklar igen o utan slagrem som tex till en släde.

Hästar är individer. Alla kan man inte köra in på samma sätt även om det finns en drömmall...

slagremmen ska spännas så det känns som att "undrar om jagi nte spände för hårt nu" och då sitter den perfekt när hästen börjar gå.
den måste sitta ordentligt för att ha någon inverkan alls.

Jo, men den får ju inte dras så pass så hästen kan "guppa" med rumpan när den går. Vissa guppar mer än andra o då får man ju ha remmen så pass hårt eller löst spänd så rumpan kan guppa fritt i alla fall. Annars kan jag lätt förstå att hästar kan bli jäkligt irriterade på remmen över baken:crazy:

Jag har haft slaggjord på Fabian förut vid körning av alla slags vagnar så det funkar till vad du än ska köra med och du har fått några bra svar ang hur du ska spänna den osv.
Men det jag reagerade över var att jag tyckte den lixom "tog emot" lite väl mycket vid samling och om han slog så slog han nästan emot gjorden istället för att bara slå en gång och sen är det bra.

Nu har jag kört honom sen han var fyra år och lite busig(han var körd innan det oxå) och vi började köra med speedcart och då är man lite mer utsatt pga vart du sitter och vagnens obefintliga tygnd. I rockarden så sitter man lite mer skyddat och jag tror(peppar peppar ta i trä) att det är svårt och slå över skackeln för honom.
Men med åren har han lugnat sej och jag tog bort slaggjorden för ca ett år sen och han har skött sej sen dess tills för någon dag sen då han blev taggad av en häst som kom bakifrån, då slog han en gång tog några galoppsprång med stannade sen, tidigare med gjorden har han hoppat fler ggr med rumpan lite som en protest mot att det var något där som stoppade honom.

Tänk på att travhästar(som oftast har slaggjord) har ett annat rörelsemönster när dom travar fort, dom sänker ju rumpan, det tycker inte jag att Fabbe gör när han jobbar utan då kommer ju musklerna upp.

Tänk på att travhästar(som oftast har slaggjord) har ett annat rörelsemönster när dom travar fort, dom sänker ju rumpan, det tycker inte jag att Fabbe gör när han jobbar utan då kommer ju musklerna upp.

Fast även rid- och körhästar som jobbar i rätt form sänker ju bakdelen, det är ju rygg och framdel som ska höjas, inte baken. ;)

Fast även rid- och körhästar som jobbar i rätt form sänker ju bakdelen, det är ju rygg och framdel som ska höjas, inte baken. ;)

Jo men jag tycker att den ser ut att hindra hästen, kanske det är jag som satt den för högt upp.
Dock så tycker jag att om jag sätter den längre bak så finns det inget att fästa den i och riskerar den att bara glida o sätta sej vid svansroten typ.
Hade nämligen en öggla att trä gjorden igonom på hans travsele.

Slagremmen ska plaseras i "nedförsbacken" på rumpan. den kommer inte kasa ner om man sätter fast den med en extra rem i ryggstycket som håller den på plats.
sitter den på högsta punkten ger den mycket mindre effetkt. Ju längre ner nu lägre kommer nästen upp med rumpan, någonstan på mitten av "nedförsbacken" skall den sitta.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 042
Senast: Mli
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
803
Senast: Sesca
·
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man... 9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 982
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka