Slakt med oinskickad ID-handling?

Packiimaan

Trådstartare
vet ju att det är lag på att hästen ska ha passet med sig när den slaktas, vi ska skicka en gammal häst till slakt, men vi har inte skickat in passet men hon har ju fullständig ID.handling, chip o hela köret, måste man skicka in passet innan? borde man inte kunna använda ID-handlingen bara? det är ju själva passet

Sv: Slakt med oinskickad ID-handling?

Pass är ett krav om du vill att hästen ska gå till livsmedelsproduktion (d v s få betalt för den)

Anledningen att de vill ha passet är ju att det i passet ska framgå eventuella medicinska behandlingar som hästen genomgått. Vissa medikamenter gör ju att hästen inte får användas till föda så det är därför passet måste med.

Precis som de andra har skrivit så måste hästen ha ett godkänt pass för att få bli slaktade på ett slakteri och bli livsmedel.
Passet ska följa med hästen till slakteriet och visas upp där.

För att passet ska vara godkänt så är det vissa saker som måste finnas med i passet:
  • Signalement
  • Livsmedelssidor (brukar stå något i stil med "häst som är avsedd för livsmedelsproduktion...")
  • Läkemedelssidor (är till för att skriva in de läkemedel som finns med på 6 månaders listan, de läkemedel som ej finns med i annex I-IV i EU-kommissionens förordning 1950/2006)

Saknas några av dessa uppgifterna i passet så kommer inte hästen att få slaktas utan den vänds i dörren och får åka hem igen.
Dessutom får det inte finnas ifyllt att hästen INTE får bli livsmedel eller att hästen står under karens.

På slakteriet visar ni upp passet och personalen tittar igenom det, tittar på behandlingar och signalementet.
Passet får ni inte tillbaka, det kommer att förstöras för att man inte ska kunna använda samma pass för att slakta någon mer häst.

Veterinären på slakteriet kommer att skriva ett intyg efter att ha förstört passet som skickas till jordbruksverket. Jordbruksverket kommer att rapportera vidare till den förening som hästen är registrerad i.
Så när hästen slaktas på slakteri så behöver passet alltså inte skickas till rasföreningen eftersom det förstörs.

Om jag har fattat saken rätt, så måste hästen ha pass om den ska gå till livsmedel, ska den gå till destruktion så behövs inget pass.

Vissa djurparker tar emot hästar för slakt, då behövs ej pass, kostar inget och man får inget betalt för köttet.

Enklast är nog att ringa slakteriet och få absolut rätta uppgifter, då vet men med säkerhet vad som gäller.

Precis, giltigt pass krävs bara om hästen ska bli livsmedel.

Har man fyllt i passet att hästen inte får bli livsmedel, passet inte är giltigt eller om hästen inte har något pass alls så får de gå till destruktion (hämtas av lantbrukstjänst), grävas ned eller lämnas till ex. djurpark.

Är man osäker på om passet som man har till hästen är giltigt så är det bästa att ringa och fråga veterinären på det aktuella slakteriet, det är inte säkert att slakteripersonalen har full koll på passen speciellt om det är pass från en utländsk häst.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 994
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: mars
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 056
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 322
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur