Bukefalos 28 år!

Slakt transporter ?

stumpan

Trådstartare
Jag var inne på youtube o titta på lite olika filmsnuttar, hamna i en film om polska hästar , deras resa från marknaden i Polen , till slakteriet i Italien.
Jag har mått skit hela dagen , förbannad över dessa känslolösa människor som hanterar dessa stackars hästar.
Jag känner mig helt chockad över grymheten dessa hästar utsätts för.

Detta var en film från 1999 ,hur är det idag ?
Har det blivit bättre eller sämre ?
Hamnar svenska hästar på dessa transporter också ?
 
Sv: Slakt transporter ?

Tror det är samma idag som det var 1999 kanske en liten förbättring.

Tyvärr så har jag fattat det som om att svenska hästar oxå hamnar på dom transporterna
 
Sv: Slakt transporter ?

Allt detta är helt vidrigt i mina ögon.Människor som jobbar med det där borde få gå samma öde till mötes.....grrrrr.
 
Sv: Slakt transporter ?

Människor som jobbar med det där borde få gå samma öde till mötes.....grrrrr.

Inte bara de. Utan även de som ger bort sina hästar utan någon som helst kontroll över hur hästen kommer att ha det. Det är ju billigare att ge bort hästen än att avliva den.
Och de som låter slaktbilen komma och hämta hästen hemma och köra den till slakteriet. För de kommer "lindrigt" undan genom att inte ta ansvar för sina djur och vara med dem in i det sista.

Så länge det finns sådana människor kommer det också att finnas andra människor som gör pengar på slakttransporterna till Italien.
 
Sv: Slakt transporter ?

Inte bara de. Utan även de som ger bort sina hästar utan någon som helst kontroll över hur hästen kommer att ha det. Det är ju billigare att ge bort hästen än att avliva den.
Och de som låter slaktbilen komma och hämta hästen hemma och köra den till slakteriet. För de kommer "lindrigt" undan genom att inte ta ansvar för sina djur och vara med dem in i det sista.

Så länge det finns sådana människor kommer det också att finnas andra människor som gör pengar på slakttransporterna till Italien.

:bow::bow:

Det är en lång kedja med människor som gör att sådana här saker blir möjliga, man får själv se till att inte blir delaktig och stödja detta. Jag har inte så mycket kontakt med Djurens Rätt längre, men de har säkert information om djurtransporterna om någon är intresserad. www.djurensratt.se
 
Sv: Slakt transporter ?

Jag skulle nog inte tittat heller egentligen , jag kommer att ha med mig dessa
bilder ett bra tag i huvudet.
Jag har googlat , men hittar bara information om slakt transporterna som är mellan 5-10 år gamla ,kanske söker jag på fel ?
Är det någon som vet någon organisation som jobbar aktivt med detta ?
 
Sv: Slakt transporter ?

Hemskt, finns det inget man kan göra för att få stopp på eländet? Det räcker ju inte bara att man sitter och diskuterar skiten på Bukefalos utan man måste ju agera. :devil:
 
Sv: Slakt transporter ?

tack nu har jag varit inne o läst ,jag har blivit månads betalare ,wspa jobbar med det värsta djurförtrycket i världen.

De hjälper bla hästar som arbetar i fattiga länder ,hästar med vet vård och utbildning av hästägaren , som är väldigt beroende av sin häst för sin försörjning.
Slakttransportenav hästar mellan Spanien och Italien tillhörde några av de värsta transporterna på listan.

Wspa jobbar med att påverka EU angående slakttransporterna.

Tror att det va 25 kr i månaden som var det minsta beloppet man hade ,man kan lägga det på autogiro också om man mailar Wspa.
Jag vill uppmana andra att gå in o läsa och bli månadsbetalare

När jag googla mig runt såg jag också att ett antal EU delegater , tror jag det hette , hade skrivit på mot de långa slakttransporterna och vill maxa trp till 8 tim .
Det var såpass många som skrivit på , så EU måste ta upp frågan.
Hjälp nu till och stöd Wspa ,för de jobbar på EU nivå , så att det blir någon ändring
 
Senast ändrad:
Sv: Slakt transporter ?

Det finns stiftelsen Centaurus (www.centaurus.org.pl) som köper tillbaka hästar ut från en slakteri eller en transport.De är aktivister och har ingen stöd bara av manniskor som vill hjälpa.
Det ses fortfarande som i 1990 och förrut. det ändras ingenting.
Stora polska stuterier skickar också även unga hästar (t.ex 3-6-månaders araberna) med defekter ...som inte stör leva..ehh
Man kan adoptera hästar från Centaurus-kostnadsfri
 
Sv: Slakt transporter ?

*KL*

Det finns en brittisk organisation som heter World Horse Welfare (f d International League for the Protection of Horses) som jobbar som attans med just den här frågan. Dom kör lobbyverksamhet gentemot EU eftersom det är på EU-nivå man måste påverka för att förbättra situationen. Här är deras länk:

http://www.worldhorsewelfare.org/you-help/take-action

Dom uppmanar bl a att man ska skriva till sin ledamot i EU-parlamentet samt till EU-kommissionären som har ansvar för frågan. (Observera att det går att skriva till kommissionären på svenska, även fast han inte är svensk.)

(Moderator - jag vet att Buke inte gillar länkar till sajter men jag hoppas att du låter länkarna vara kvar i just den här frågan.)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Lite osäker om denna tråden har hamnat rätt. På radion idag hörde jag att när hästar skall slaktas så kollar man upp var man får...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 440
Senast: caballus
·
Ekonomi & Juridik Jag har alltid undrat vad det är för människor som säljer sina hästar till hästhandlare. Nu vet jag, typ puckad Stureplansbimbo. :mad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 926
Senast: hopplahoppla
·
B
Träning Läste i nya numret av Hästfynd om dessa slakttransporter. En häst som säljs i tex Sverige för 5000 spänn är värd ca 20 000 på slakteriet...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 687
Senast: Invinciblestables
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 849
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp