Bukefalos 28 år!

Slakthästar/transporter.

Sv: Slakthästar/transporter.

*kl
Egentligen borde det ju kännas bättre att äta hästkött än tex nötkött och fläskkött, iom att hästar har väl det oftast bättre än grisar som varit instängda hela livet osv.

Men just det att man har hästar som "sällskapsdjur" och skaffar en relation med dem, liknande som man gör med hund och katt.
Skulle inte jag vara så blödig så skulle jag nog utan problem kunna äta häst.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Men du, ärligt talat, du får ju skilja på seriösa hästhandlare och personer som köper upp slakthästar. Det är ju jättestor skillnad!!

:bow::bow::bow:
Så länge som det inte betalas för slaktad häst i sverige så kommer vi att få dras med detta. Priserna är för låga helt enkelt. Något måste göras. Köp hästkött en gång i veckan. Ät, ge till hnden/katten vad som. Det viktiga är ju att det börjar köpas så folk får betalt för sin häst. Då slipper vi dessa grymma transporter.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Även fast jag själv äter hästkött (torkat, ungefär som renkött till pålägg på mackan, köpt i Finland) kan jag förstå att alla inte gillar smaken eller att de av emotionella skäl inte äter det själva men varför går en så liten del av hästköttet till hundmat och kattmat.

Har funderat på detta med Barf (googla ifall ni vill veta mer). Alltså att man ger slaktat, styckat eller malet kött, med eller utan ben till sina köttätande husdjur. Ger det mycket hellre än burkmat man köpt i butik som innehåller ca 4-8% nötkött alt kyckling, resten är aska, möjl och rester av grönsaker typ. Tror även att det skulle kunna höja upp priset på hästköttet.

Och ifall människor slutar sälja sina hästar till hästhandlare, alltså mer noga sållar bland köpare när man skall sälja. Samt att man när hästen inte längre av olika skäl är livsduglig alt att man inte hittar någon köpare faktiskt själv tar hästen till slakt i sverige själv. Många travhästägare gör det och får skit för att de slaktar "odugliga" hästar, själv vill jag ge dem en eloge att de står på sig och hästarna slipper bli vandringsobjekt!

Har själv gått från butikskött, till eko, krav, naturkött och är påväg mot självhushåll och förhoppningsvis hemslakt och gårdsbutik någon gång i framtiden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slakthästar/transporter.

Även fast jag själv äter hästkött (torkat, ungefär som renkött till pålägg på mackan, köpt i Finland) kan jag förstå att alla inte gillar smaken eller att de av emotionella skäl inte äter det själva men varför går en så liten del av hästköttet till hundmat och kattmat.

Har funderat på detta med Barf (googla ifall ni vill veta mer). Alltså att man ger slaktat, styckat eller malet kött, med eller utan ben till sina köttätande husdjur. Ger det mycket hellre än burkmat man köpt i butik som innehåller ca 4-8% nötkött alt kyckling, resten är aska, möjl och rester av grönsaker typ. Tror även att det skulle kunna höja upp priset på hästköttet.

Och ifall människor slutar sälja sina hästar till hästhandlare, alltså mer noga sållar bland köpare när man skall sälja. Samt att man när hästen inte längre av olika skäl är livsduglig alt att man inte hittar någon köpare faktiskt själv tar hästen till slakt i sverige själv. Många travhästägare gör det och får skit för att de slaktar "odugliga" hästar, själv vill jag ge dem en eloge att de står på sig och hästarna slipper bli vandringsobjekt!

Har själv gått från butikskött, till eko, krav, naturkött och är påväg mot självhushåll och förhoppningsvis hemslakt och gårdsbutik någon gång i framtiden.
OT. Jag tror att du ska läsa på lite när det gäller eko, krav och naturkött. Eko och krav är inte automatiskt synonymt med god djurhållning. Inom nöt är det faktiskt ingen större skillnad alls mellan konventionellt och krav t ex. ett par veckor till på bete och tre dagar extra tillsammans med kalven.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Köper kött direkt av bonden, där vi får bestämma redan från födseln vilka kalvar vi vill ha. Så vet att det djuren får leva precis enligt alla regler som finns kring det. Och ser korna iprincip varje dag. Köper även ägg och kycklingar från en gård nära och där de är frigående, liten privat person som har höns för att själv få kött och ägg. Gott samvete där oxå.

Skillnaderna på hur djuren behandlas finns säkert hos alla bönder, men jag har valt en som ger mig en bra magkänsla och som jag känner. Skulle inte köpa märkt kött från storhandeln, folk försöker alltid göra saker billigare och då blir djuren lidande, oavsett vilka djurarter det gäller!
Det finns heller ingenting som bestämmer hur bra en bonde får låta sina djur ha det vad jag vet. Men pengar styr ju.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slakthästar/transporter.

Jag misstror inte dig eller att den artikel du hänvisar till har funnits men jag misstror äktheten i den.

En väldigt vanlig restaurangskröna är den om musungar/ musfoster i maten. Den har cirkulerat i alla herrans år och massor med restauranger har blivit utpekade för att någon gäst eller häslovårdsnämnden har hittat musbebisar i kök och i mat. För ca 5-6 år sen var en lunchkrog här utpekad i lokaltidningen för den historien. Tidningen hade t.o.m bild på restaurangen och det påstods att den som hittat det var en kontrollant från hälsovårdsmyndigheten. Det blev ett djäkla prat här omkring för alla har lunchat där någon gång. Givetvis var det inte sant och det blev en hel del efterspel. Tidningen hävdade att deras källa på hälsovårdsmyndigheten var skyddad av källskydd sen vet jag inte vad som hände. Restaurangen finns då kvar.

Som jag sa så när jag gått mina olika utblidningar så fick vi läsa kopior på tidningsurklipp om alla mäjliga konstiga historier och ofta hänvsiar tidningarna till olika undersökningar eller hälsovårdsmyndigheten. Nu har jag själv gått kurser hos just hälsovårdsmyndigheten och fått höra från dem att många (inte alla) skriverier är bull-shit. Sen finns en massa "normalsnusk" i köken men det är inte så spännande att skriva om. En annan poppis skröna är den från olika hamburgerställen om att personalen skulle spotta på burgarna innan man lade ihop dem. Har också stått i olika artiklar genom åren.

Det kan mycket väl finnas ett unns sanning i den artikel du läste men att så mycket som 50% skulle vara hästkött är fullständigt orimligt.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Två månader är det faktiskt.
Ja, jag hade fel. Kravet för mjölkkor inom krav-produktion var enligt vad jag kunde tyda av deras regler desamma som de som krävs inom föreskrifterna, dvs minst två månader (vilket är minimikravet i norra sverige). Jojo... Hur som helst ska man inte likställa Krav mfl med gott djurskydd.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Ja, jag hade fel. Kravet för mjölkkor inom krav-produktion var enligt vad jag kunde tyda av deras regler desamma som de som krävs inom föreskrifterna, dvs minst två månader (vilket är minimikravet i norra sverige). Jojo... Hur som helst ska man inte likställa Krav mfl med gott djurskydd.

Alla djur ska gå ute MINST 2 månader LÄNGRE än den lagstadgade betesperioden. Vilket i Norrland alltså innebär 4 månader. Här hos mig 5 månader, och i söder 6 månader.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Alla djur ska gå ute MINST 2 månader LÄNGRE än den lagstadgade betesperioden. Vilket i Norrland alltså innebär 4 månader. Här hos mig 5 månader, och i söder 6 månader.
Som sagt så var det bara vad jag läste på kravs hemsida, så du har säkert rätt. Men faktum kvarstår. Kravmärkning innebär inte automatiskt bättre djurhållning.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Som sagt så var det bara vad jag läste på kravs hemsida, så du har säkert rätt. Men faktum kvarstår. Kravmärkning innebär inte automatiskt bättre djurhållning.

Men om en produkt är kravmärkt så är den ju fortfarande bättre än de som inte är kravmärkta...

Sen är det väl bara vad de MINST måste göra för att få vara kravmärkta?

Där jag hade min häst förrut som även har bla mjölkkor så går korna på lösdrift året om i jättefina hagar.
De är kravmärkta.
Det är även därifrån som jag köper kött, kyckling, ägg och mjölk för att där kan jag köpa det med gott samvete eftersom ALLA djur kan röra sig fritt på STORA ytor och får ett bra foder mm.

Sen vore det säkert bra om minsta kraven för tex kravmärkt vore högre för de som håller sig precis på gränsen.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Men om en produkt är kravmärkt så är den ju fortfarande bättre än de som inte är kravmärkta...

Sen är det väl bara vad de MINST måste göra för att få vara kravmärkta?

Där jag hade min häst förrut som även har bla mjölkkor så går korna på lösdrift året om i jättefina hagar.
De är kravmärkta.
Det är även därifrån som jag köper kött, kyckling, ägg och mjölk för att där kan jag köpa det med gott samvete eftersom ALLA djur kan röra sig fritt på STORA ytor och får ett bra foder mm.

Sen vore det säkert bra om minsta kraven för tex kravmärkt vore högre för de som håller sig precis på gränsen.
Det är inte det jag menar. Kravmärkt är alldeles utmärkt om man vill äta ekologiskt uppfödda djur. Problemet är att väldigt många tror att kravmärkta djur alltid har det bättre än de som inte är kravmärkta. Så är dock inte fallet. Exempelvis finns det många mjölkgårdar som fortfarande håller uppbundna kor, men som är kravmärkta. För att inte tala om de fårproducenter och nötproducenter som inte har daglig tillsyn på sina djur och som inte behandlar djuren på grund av att karensen är längre inom krav.

Jag är inte emot krav i sig, men jag tycker att man ska ha klart för sig att krav i första hand betyder ekologiskt.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Hmm jag har iof aldrig varit på någon annan gård än denna så vet inte hur det brukar vara och heller inte vad som är kriterierna för Krav märkt..

Men det låter inget trevligt om inte djuren har det så bra de kan trots kravmärkning... :(

Jag tycker det borde vara ett krav på tex lösdrift, daglig tillsyn och behandling till de djur som behöver det för att ens få kalla sig kravmärkt...

DET borde faktiskt vara bättre!

Tills den dagen det blir bättra levnadsförhållanden för djuren får jag helt enkelt fortsätta att köpa produkter direkt från bonden så jag vet att djuren har det bra.
Om inte annat föredrar jag lokal mat utan onödiga transporter och gynnar gärna de närliggande istället för att köpa sånt vi har här hemma från något annat land.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

daglig tillsyn och behandling till de djur som behöver det för att ens få kalla sig kravmärkt...

De kraven finns ju på ALL djurhållning idag. Det a1agnlju menar är att det ändå inte är en garanti för att reglerna följs. Tillsyn och behandling av sjuka djur är lagstiftning!

Det som man absolut kan vara säker på att frekvensen av utomstående kontrollbesök är betydligt högre på KRAV-gårdar. Men du kommer aldrig ifrån att det finns bra och dåliga djurhållare.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

De kraven finns ju på ALL djurhållning idag. Det a1agnlju menar är att det ändå inte är en garanti för att reglerna följs. Tillsyn och behandling av sjuka djur är lagstiftning!

Det som man absolut kan vara säker på att frekvensen av utomstående kontrollbesök är betydligt högre på KRAV-gårdar. Men du kommer aldrig ifrån att det finns bra och dåliga djurhållare.
Just precis.. men också att kravmärkningen från början hade med miljön att göra (att större delen av fodret ska produceras på gården osv.) Därefter har man krävt bättre förhållanden för djuren. Dock inte krav som inte uppfylls av de flesta konventionella producenter, bortsett från gris och höns, där djurens levnadsförhållanden skiljer sig avsevärt från konventionell produktion.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Just precis.. men också att kravmärkningen från början hade med miljön att göra (att större delen av fodret ska produceras på gården osv.) Därefter har man krävt bättre förhållanden för djuren. Dock inte krav som inte uppfylls av de flesta konventionella producenter, bortsett från gris och höns, där djurens levnadsförhållanden skiljer sig avsevärt från konventionell produktion.

Jag jobbar som KRAV-revisor, så jag har koll, jag låvar ;).
 
Sv: Slakthästar/transporter.

En sådan fårbonde har vi här i närheten.

Men värst var när jag åkte runt med min vet en dag och vi var på en gård som föder upp ekologiskt och kravmärkt.
Där fanns en hel del slaktdjur som såg rätt bedrövliga ut och med stora sår efter flugor pga att de inte skulle behandlas så att köttet skulle vara rent.
Enl vet så behöver inte krav och ekologiskt betyda att djuren har det bättre.

Nu var det här dryga 10 år sedan, så förhoppningsvis är det bättre nu.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Vilken vidrig människa! :mad:
Förstår om du är ledsen och förbannad! Just sådana idioter är det ju som gör att dessa vidriga slakttransporter kan fortsätta finnas! :mad:
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Enkel lösning på att slippa slakttransporter söderut, vi får börja äta hästkött i sverige!
Jag har hört på omvägar att det tydligen ska vara svårt att få tag på hästkött i sverge!
Nu är det väl bara knorrevången som taremot? Vad får man betalt om man kör dit en häst?
Förr var det ju lättare då fanns det slakthus i fler städer.

Mycket bra skrivet! Ät hästkött precis som du äter annat kött från djur som ibland inte haft så bra liv innan slakt! (läs gris och kyckling, ko och får lever ganska bra liv utomhus innan slakt OBS i Sverige avser ej importkött men hantering varierar i alla länder).

Att häst inte slaktas i Sverige har flera orsaker. Den största orsaken är faktiskt religiöst fast inte många vet om det. Innan Svergie kristnades var häst det finaste man kunde äta, ett viktigt djur med stort symbolvärde. Munkarna som kom hit och såg hur blotade hästar (blot symbolslakt av offerdjur) hängdes upp och det såg ut som Jesus på korset för dem. Så när Svergie kristnades förbjöds slakt av häst och att äta hästkött. Följdaktligen blev det problem med gamla hästar. Dessa lämnades till sk rackare (en benämning på ett folkslag som ingen vill ha med att göra) att slaktas av dem. Hur detta gick till kan man läsa av en svensk författare (just nu kommer jag inte ihåg vare sig författarnamn eller boktitel) som återberättade en självupplevd händelse när de som pojkar följde efter rackaren då gårdens häst skulle avlivas. Bonden bad rackaren att låte det gå fort. Rackaren svarade att ingen klagat hittils. Det pojkarna såg är en syn de aldrig glömde. Hästen bands vid ett träd (den var blind) och en pulsåder skars upp. Därefter fick hästen ett piskrapp så att den började springa runt trädet så att avblodningen skulle gå snabbt. Djuret var skräckslaget. Till slut ramlade det och rackaren började flå av skinnet. Han hörde pojkarna och bad dem hjälpa till att hålla i hästens ben så at det skulle gå lättare. De sprang skrämdra iväg. Något fick den ena pojken att vända sig om och han såg något som frös blodet till is hans ådror. Hästen stod upp och skakade av shock halvflådd.

Kontenta av detta var att innan svensk lagstiftning om sk human slakt genomfördes så gick det till på detta vis.

De hästar som skickas utomlands möter ingen sk human slakt (dvs skott i pannan) som i Sverige. Men det är mycket pengar i det hela annars skulle bilarna inte åka. I Svergie får hästar inte slaktas som medicinerats då det är skadligt för konsumenterna. Så långt är det bra. Om de kollar passen i Italien har jag ingen aning. Troligtvis inte trots att det nog är EU-regler. Slaktpriset på häst är mkt lågt i Sverige. Oftast får man nästan betala istället.

Hästkött är gott och nyttigt. En hästkvinna försöker ändra på vårt synsätt genom att som delägare i en fin restuaurang i stockholm servera hästkött. Hon är en stor hästägare och hingsthållare inom dressyren. Hoppas att hennes försök till ändrad attityd gör att i vart fall svenska hästar slaktas hemma under ordnade former.
 

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 426
Senast: Tinuri
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 638
Senast: ghost
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 780
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp