Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slakteri..

Nu var det ju som sagt inte jag som sagt det, utan en veterinär.

Sen finns det ju självklart veterinärer som föredrar bult också, jag ville bara nyansera debatten lite, då en del här smutskastar sprutning som avlivningsmetod. Man måste ha i åtanke att det finns fördelar och nackdelar med alla metoderna.
 
Sv: Slakteri..

Ovärdigt? Vad är det som är ovärdigt med att slakta en häst? Har hästen gjort sitt så är det väl väldigt värdigt slut att få avsluta sina dagar. Jag har tagit bort två hästar på slakteri. Fast dom har tagit båda utanför slakterit. Två olika ställen. Sist var för två veckor sedan. Men då tog min pappa grimskaftet för att jag var så förstörd och ledde honom till en gräsplätt med slakterigubben. Han kliade hästen i pannan och sen var det klart. Han hann aldrig förstå vad som hände och var avslappnad in i slutet. Samma med den andra, han var mycket lugnare än mig som grinade ögonen ur mig. Har jättesvårt att ta bort hästar men om jag måste göra det så låter jag dom ju hellre bli livsmedel och fylla en annan funktion på det viset än att dom ska brännas.
 
Sv: Slakteri..

Om egna upplevelser runt ens hästar är smutskastning så javisst.

Men så låter det ju när argumenten tryter
 
Sv: Slakteri..

Neffi lade sig innan hon dog. Men hon var en ganska "seg" häst. Med tanke på tiden det tog så kan jag tänka mig att det hinner hända en del saker där emellan. Men på just den här hästen så kändes den risken så liten, ändå. Hon fick som sagt lugnande också först.

Mmm, det kan gå 'sekundsnabbt' med. Men just det visar ju hur olika det kan vara, dvs att man inte kan 'garantera'. K gick det ju sekundsnabbt på, höjde huvudet, tog ett halvt steg utåt med ena frambenet och stöp sen. Sen tog det ju ett tag innan hjärtat slutade slå, men hon var ju 'borta' när hon landade.

Blå tog det minuter för, mycket exalterade minuter. Och så Neffi då (jag beklagar innerligt förresten *kraaam*), där kan ju henens nedsatta cirkulation spelat in också att det tog lite extra tid, men där det trots extra tid var lugnt.

Båda mina hade fått lugnande med innan.

Men jag använder gärna Somnulose igen, vände mig bara emot vem det nu var som klippte in det där citatet från nån veterinär, att det alltid är snabbt och 'biverkningsfritt' med S jmf med bult.
 
Sv: Slakteri..

Jag menar att hästar vet skillnaden på hemma och borta, och slakteri rknas som borta. Och jag vill att mina hästar ska dö hemma.
Vad är det som är så svårtbegripligt? Är det fel att vilja att hästar ska dö hemma:confused:


Nej, det är inte fel MEN det är inte det du hävdat genom trådarna här.
Du har skrivit bl.a:

Grymt och ovärdigt slut att köra till slakteriet.
Det är fel att äta hästkött.
Man ska sluta slakta hästar.
De lider kval vid slakt.
Du ser hästen som en vän som du aldrig skulle slakta.

Det är bara ett axplock av dina skriverier som många ifrågasatt men du har hela tiden skitit i att svara och istället kommit med någon ny ogrundad mening.

Så då ställer jag frågan såhär istället:
-Varför menar du att det är ett grymt och ovärdigt slut att köra till slakteriet, när du antagligen inte tycker det är särskilt grymt att köra till klinik.
Och hur vet hästen skillnad på slakteri och klinik, och vad som ska hända?
Efter så många inlägg som du gjort vore det trevligt om du skulle kunna ge svar på dina uttalanden, annat än att påpeka mina stavfel.
 
Sv: Slakteri..

*kl*

Allmänt inlägg i debatten...om man tycker att blod är äckligt så kan man numera, i alla fall här nere, få sin häst avblodad i containern efter buktning och alltså slippa ta hand om blodet efteråt. Så gjorde vi med senaste ridskolehästen som togs med lantbrukstjänst här hemma för nån månad sen.
 
Sv: Slakteri..

Men hur kommer den in i containern??

Menar..man lyfter väl inte en "icke-död" häst med gripklo eller andra lyftanordning före avblodningen.
Det är ju just avblodningen som är dödsorsaken.
Bultning kan ju enbart vara bedövning.

Har även här trott att en bultad häst får inte flyttas en meter före avblodningen..
Men..men..man lär sig nåt nytt varje dag

AM
 
Sv: Slakteri..

Jag skulle aldrig köra iväg min häst någonstans om den ska avlivas, det ska göras hemma i lugn och ro och med värdighet! Så tycker jag iallafall. Den har varit där för dig hela livet och du är skyldig den ett värdigt slut, så tycker jag och det är min fasta åsikt! Men om du som ägare inte klarar av det be då någon som hästen känner som är stark psykiskt att göra det!

Att det blev som det blev med din häst är ju ABSOLUT inte ditt fel! Fast jag förstår hur du känner dig, jag har ingen erfarenhet om hur hästarna reagerar på att komma till slakterier
 
Sv: Slakteri..

varför skulle hästen inte kunna dö med värdighet nån annanstans än hemma? :confused:
 
Sv: Slakteri..

Men hur kommer den in i containern??

Menar..man lyfter väl inte en "icke-död" häst med gripklo eller andra lyftanordning före avblodningen.
Det är ju just avblodningen som är dödsorsaken.
Bultning kan ju enbart vara bedövning.

Har även här trott att en bultad häst får inte flyttas en meter före avblodningen..
Men..men..man lär sig nåt nytt varje dag

AM

Vid avblodning i containern gör de just så, lastar bultad men icke-avblodad. Inte speciellt tillåtet iom att man omöjligtvis kan lasta på 60 sek.
 
Sv: Slakteri..

Jag har en nära vän som jobbat som slaktare i många år.Och han är i mina ögon en av de mest beundransvärda människor jag någonsin träffat .Han har sån otrolig förståelse för djuren han är vänlig och tänker alltid på hästens bästa när det är dags för den att somna in.

Jag har hört mig för hur det görs på just hans slakteri.
De har bara vissa dagar i veckan som dom tar imot hästar och då alltid först på morgonen innan själva slakteriverksamheten går i gång.
Sommartid låter dom ofta avlivningen ske utomhus så hästen får beta gräs innan.Han pratar undertiden med hästen och klappar den smeker den sedan i ansiktet och sen är det slut.

I bland har han fått sitta i timmar efteråt med helt förstörda ägare och fikat och pratat om hästen och allt runt omkring.han anser själv att det är en del av hans jobb.Att stötta och hjälpa den sörjande i den svåra stunden.
I bland har han för hästens skull bett ägaren att inte följa hästen till bulltningen då han själv sett att ägaren nog inte skulle klara av det och att den nervositet antagligen skulle smitta av sig på hästen.och har då erbjudit att någon i personalen tagit hästen i stället.Ofta har detta uppskattats mycket.

Han säger själv att det är både jobbigt och tidskrävande att ta bort hästar.Just för det känslomässiga banden som ägaren ofta har till sin häst.Hästarna lider inte och får inte ett ovärdigt slut bara för att de tas till slakteriet det är det bara ägaren som som får för sig det.han försöker dock leva upp till de krav och önskemål som ägaren må ha när dennes vän ska vandra vidare.

Min vän är dessutom förra ägaren till min häst.Och denne man har flera hästar hemma. och väntar föl nu här i slutet på maj.Så att slaktare ska vara okänsliga stämmer inte öht.För mer ödmjuk och sann djurvän och framförallt förstående människa har jag sällan träffat.
 
Sv: Slakteri..

varför skulle hästen inte kunna dö med värdighet nån annanstans än hemma? :confused:

Det var nog lite felskrivet av mig jag menade mest att den ska sluta sina dagar med värdighet no matter what liksom. Men jag skulle själv aldrig köra iväg min häst någonstans för mig är det fel, men det beror ju helt på vad man tycker! men så är min åsikt iallafall. har svårt att tänka mig att man sänder iväg hästen till ett okänt ställe för att dö, även om jag vet många som gör det och tycker att det fungerar utmärkt. Men min personliga åsikt är att det ska hända hemma i beknat miljö.
 
Sv: Slakteri..

OK hästar är ju olika!

min 3 åring älskar att åka transport! hon springer in och vet att det alltid händer nåt jätte kul när man är framme!

så för hennes del så skulle det nog vara bättre att åka!

Valacken tycker det är skit kul när man kommer fram, då sträcker han på sig och visar hur snygg han är (tror han iaf ;) ) att tävla är det bästa han vet!
 
Sv: Slakteri..

Men du vänder ju på hela resonemanget. Vi som tycker det känns värdigast för hästen att dö hemma tycker så för att vi anser hästen förtjänar att dö där den känner sig trygg.
Min häst är inte rädd för att åka transport, men jag vill ädå inte köra iväg henne till någt okänt ställe när hon en dag ska dö, varför skulle jag om hon kan få dö hemma?

Att dina hästar gillar att åka transport har inte med saken att göra, om du inte menar att de trivs bättre på bortaplan än hemma.
 
Sv: Slakteri..

Jag tycker att det är ovärdigt, då jag anser att hästen ska få dö hemma istället för på ett slakteri. Ser knappast slakerier som trevliga ställen, det kan knappast slå hemmet för hästen. Min häst trivs bäst hemma, så därför vll jag att hon ska få dö hemma.

Om du tycker det är bäst för dina hästar att dö på ett slakteri så är det ditt val och din åsikt.
 
Sv: Slakteri..

Du får gärna tycka att det är värdigast för din häst att dö hemma så länge du inte vräker ur dig en massa okunnigt bullshit som bara är ämnat att ge de som gör på ett annat sätt dåligt samvete.
PL
 
Sv: Slakteri..

Men du vänder ju på hela resonemanget. Vi som tycker det känns värdigast för hästen att dö hemma tycker så för att vi anser hästen förtjänar att dö där den känner sig trygg.
Min häst är inte rädd för att åka transport, men jag vill ädå inte köra iväg henne till någt okänt ställe när hon en dag ska dö, varför skulle jag om hon kan få dö hemma?

Att dina hästar gillar att åka transport har inte med saken att göra, om du inte menar att de trivs bättre på bortaplan än hemma.

Nog sjutton har det med saken att göra, när du tycker att det är ovärdigt att hästarna ska åka iväg, och att de har det bättre på hemmaplan.

Flera användare har påtalat att deras hästar tycker det är roligt och positivt att åka bort, och INTE reagerar negativt på att inte vara på hemmaplan.

Så varför skulle det vara värre/ovärdigare för dessa hästar att åka på en 'kul utflykt', som slutar med att de dör, än att hemma knalla ut på stallplanen och käka lite godis, som slutar med att de dör? De fattar lika lite i båda fallen, och är lika glada och positiva (i mina hästars fall är de mer glada och positiva borta, det är lattjo lajbans att komma 'ut' någonstans)
 
Sv: Slakteri..

Men jag har rätt till min åsikt, detta är ett fritt land.

Grymt och ovärdigt slut att köra till slakteriet.
Det är fel att äta hästkött.
Man ska sluta slakta hästar.
De lider kval vid slakt.
Du ser hästen som en vän som du aldrig skulle slakta.

JAG tycker det, ja. Vad ska du göra åt det?
Precís som vissa här inte gillar att avliva med spruta, vissa gillar inte bult osv osv.
Knappast bara jag som inte vill slakta mina hästar, du verkar så förvånad över mina åsikter?

Det är bara ett axplock av dina skriverier som många ifrågasatt men du har hela tiden skitit i att svara och istället kommit med någon ny ogrundad mening.
Men vad ska jag svara på? Jag tycker att jag svarat på det mesta, känns som jag bara upprepar mig...
Ogrundade meningar? Enligt dig då eller? Mina erfarenheter är lika mycket värda som andras...så varför är det jag säger ogrundat? För att jag inte tycker som dig?


-Varför menar du att det är ett grymt och ovärdigt slut att köra till slakteriet, när du antagligen inte tycker det är särskilt grymt att köra till klinik.
Och hur vet hästen skillnad på slakteri och klinik, och vad som ska hända?
Det har jag redan svarat på, därför skulle det vara ännu trevligare om du läste det jag skriver..
Jag vill att mina hästar ska dö hemma. Förstår du? Ett slakteri kan aldrig bli hemma, inte en klinik heller för den delen. Vad mer behöver du veta än det?
 
Sv: Slakteri..

Men jag har rätt till min åsikt, detta är ett fritt land.



JAG tycker det, ja. Vad ska du göra åt det?
Precís som vissa här inte gillar att avliva med spruta, vissa gillar inte bult osv osv.
Knappast bara jag som inte vill slakta mina hästar, du verkar så förvånad över mina åsikter?


Men vad ska jag svara på? Jag tycker att jag svarat på det mesta, känns som jag bara upprepar mig...
Ogrundade meningar? Enligt dig då eller? Mina erfarenheter är lika mycket värda som andras...så varför är det jag säger ogrundat? För att jag inte tycker som dig?



Det har jag redan svarat på, därför skulle det vara ännu trevligare om du läste det jag skriver..
Jag vill att mina hästar ska dö hemma. Förstår du? Ett slakteri kan aldrig bli hemma, inte en klinik heller för den delen. Vad mer behöver du veta än det?


Det jag och flera andra reagerar på är att du försöker få din ÅSIKT till fakta. Du framför en åsikt som en allmängiltig sanning, och där har du fel. Dessutom visar du NOLL förståelse för ANDRAS åsikt som avviker mot din.

Dvs du ger ett okunnigt, inskränkt och rabiat intryck!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 438
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 470
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 843
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 575
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp