släp och dragbil för två hästar

tralala

Trådstartare
ni som har två hästar (typ 170 cm i mankhöjd), vad har ni för släp och dragbil för att kunna transportera båda samtidigt?

släp:
tjänstevikt och totalvikt?

bil:
hur mkt får den dra och hur mkt bränsle drar bilen per mil

planerar hästköp inom ett år, och planerna är att så småningom ha två stora hästar (en till mig och en till sambon :) ), men jag har börjat att fundera vad man ska ha för släp och bil för att klara av att transportera båda hästarna samtidigt.

någon som vill dela med sig av sina egna erfarenheter? :)

Sv: släp och dragbil för två hästar

Frågan är om det går att köra två sådana jättar i ett vanligt släp?

Stallkompisen drar ett Umesläp, B45 (tror jag...) med en Toyota Land Cruiser, och den kombinationen fick ett bra betyg av sambon som provkörde i helgen. Visserligen bara med en C-ponny i, men ändå... ;)

Släpet känns luftigt och rymligt, och lastar 1230 kg med en totalvikt på 1990 kg, så två normalstora varmblod på ~600 kg/st borde funka bra.
Frågan är som sagt om det funkar med 170 cm-bjässar?

Vår RAV4 ska rent teoretiskt klara den vikten (max släpvagnsvikt 2000 kg), men enligt sambon som hittills kört så känns den lite för svag redan med en (550-600 kg) häst i ovan nämnda släp.
Men så är han bortskämd och lite småfjantig med hästkrafter generellt, så vad vet jag... :D

RAV4:an drar ~0,8L utan släp, ~1,3L med. På ett ungefär... Land Cruisern har jag ingen susning om, har inte frågat.

Senast ändrad:

Finns släp som har en totalvikt på 2500-2700 kg (lastar drygt 1500kg) och det kräver en ganska rejäl dragbil och BE är en nödvändighet.

Vi har ett Ifor Williams HB506. Med en tjänstevikt på 950 kg och totalvikt på 2600 kg får jag lasta 1650 kg.

Draget av en Mitsubishi Pajero Sport (automat) med max släpvikt på 2800 kg går det väl inte direkt undan, men man kommer dit man ska.
Dock till en viss kostnad; bilen drar 1,2 l/mil utan släp, och bra mycket mer med två hästar i släpet :(
Blir nog en diesel nästa gång vi byter...

Däremot kan jag inte garantera att två så stora hästar får plats. Men det finns ju större släp från samma - och andra - tillverkare.

Lycka till med hästplanerna!

Vi har också Pajera Sport, men vi tycker vår är urstark det märks inte att vi har två hästar bakom (V6:a). Dieselbilarna är generellt starkare men långsamma som sniglar.

Vi har Boj Classic, lastvikt 1160 kg, vilket vi precis klarar med våra två hästar. Totalvikt är då 2100 kg. Bilen får dra exakt 3000 kg med rätt kort. Drar ungefär 2 liter/mil med släpet bakom.

Jag har Range Rover diesel, chippad som drar runt litern med släp, får dra 3500 kg.
Släpet är ett Henra Grand Chevalier med totalvikt 2700 kg, lastvikt 1640 kg.
Detta är ett BE-ekipage.

Vi har en Defender som får dra 3500 kg. Släpet är en Cheval och har en totalvikt på 3500 kg (lastvikt 2000 kg).

När man drar två hästar uppför hallandsåsen så går det långsamt. Annars är det en mycket bra dragbil. Dock så är det ingen bekväm sportbil. Vi använder dock bilen till en del arbete på gården så vi behövde något oömt. Vill man ha något bekvämare så finns det alltid Discoveryn (vilket vi funderar att byta till nu då vi väntar tillökning i familjen i januari).

När vi drar runt 2500 kg så drar bilen ca 1,2 - 1,4 l/milen.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 319
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 931
Senast: Miiikaela_
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 676
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
3 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Israel vs. stora delar av världen
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Panik vid dusch

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka